Citroën Evasion: koppelingskabel Citroen Evasion vernieuwen.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2 ltr tdi

Hallo Beste mede sleutelaars.
Mijn vraag is deze, is het moeilijk om bij een Citroen Evasion de koppelings kabel zelf te vervangen?
Ik kan zelf redelijk goed sleutelen omdat ik jarenlang monteur ben geweest van zware bedrijfswagens zoals DAf, Mercedes en Scania.
Maar daarbij hadden we natuurlijk werkplaatsboeken van de Dealer etc om e.e.a te raadplegen.
Tevens wil ik ook graag weten wanneer de distributie riem moet worden vervangen, en of de kleppen handmatig danwel hydrolisch worden gesteld?
Ik heb zelf totaal geen gegevens van dit voertuig, alleen dat deze is ingevoerd zonder onderhoudsgegevens.

bvd: Fr vd B.

punchy

Geplaatst door punchy (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Evasion? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo de koppelings kabel vervangen zal niet zo moeilijk zijn zo lang je goed kijkt hoe die loopt , het moeilijkste gedeelte zit bij het pendaal met de kabel de/monteren (inhaken) verder zal het niet moeilijk zijn voor iemand met sleutel ervaring.
Verder worden de kleppen hydrolisch bedient , voor de km.stand/ leefdtijd riem moet ik morgen even op me werk kijken wanneer deze dient te worden vervangen.(normaal is het voor de normale benzine/diesel motoren 120.000 km of 10jaar)

punchy (0), 13 jaar geleden

Hallo Apache.
Ik ga morgen de koppelingskabel vernieuwen, gezien U bericht zal dat wel lukken, ik hou wel even in de gaten wanneer je een berichtje laat inzake de evt vervanging van de distributie riem.

Frans 5

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

volgens de onderhoudschema's die ik heb bekeken moet de riem elke 120.000km of elke 10jaar vervangen worden,
verder dient het luchtfilter en brandstoffilter elke 30.000km vervangen worden. (zo staat het op papier de praktijk is meestal anders)

punchy (0), 13 jaar geleden

Beste Apache.
Ik heb je gegevens gelezen wat betreft de intervaltermijn van de distributieriem en de filters.
Tevens heb ik vandaag de multiriem en de koppelingskabel vernieuwd, was idd niet zo moeilijk.
Ook het BRF heb ik gelijk vernieuwd, het luchtfilter was al gedaan door de eigenaar.
Alleen zoek ik nog de gloeibougies , want hij start wel behoorlijk moeizaam, ondanks een nwe accu .
Soms blijft de motor wel eens draaien als je de contactsleutel van het contact afzet, maar niet altijd.
Weet je daar misschien een oplossing voor, want van de moderne electronica in de auto,s heb ik niet zoveel bijscholing meer gehad, ik ben nu bijna 65 jaartjes en nog een monteur van de oude stempel.
mvg: Fr vd B.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

frans, zit er toevallig een trekhaak onder? controleer/ vervang je stekkerdoos eens.

punchy (0), 13 jaar geleden

Hoi Ford monteurtje.
Idd zit er een trekhaak onder welke ook regelmatig door de eigenaar word gebruikt.
Deze 7 polig stekkerdoos is euro/NEN aangesloten en werkt prima, er is in ieder geval geen storing in de verlichting, maar ik wil er wel ter controle naar kijken binnenkort, want nu is de auto weer tijdelijk in gebruik, maar ik zal het laten weten als ik de stekkerdoos heb gecontroleerd op evt mogelijke storing.

mvg : Fr vd B.

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat heeft een trekhaak te maken met het niet afslaan van de motor ?? De bedrading zit gewoon achter op de achterlichten aan gesloten bij mijn weten. Gelieve u nader toe te lichten A.U.B


De gloeibougies zitten vlak bij de verstuivers (even goed kijken ) er loopt 1 draad van gloeibougie naar gloeibougie zitten vast met een moertje
(dop 8 als ik het goed heb). De gloeibougies vervangen is een vervelende baan als ik me het goed kan herinneren ze zitten verscholen achter verstuiver leidingen , olie vulpijp , brandstofpomp. Het is te doen als je rustig blijft en geduld hebt en de tijd neemt.

Voor het niet afslaan van de motor kunnen die verse dingen zijn zo als contactslot , brandstofpompafsluiter of een relais.
Maar hiervoor zou je moeten gaan meten als hij niet wil afslaan , wat je nog zou kunnen proberen is een relaisstekker controleren.
LOCATIE : als je voor de auto staat rechts in de buurt van de motor steun zit een zwart kastje (dubble relais) haal daar even de stekker van af en bekijk hem even misschien is deze vuil.(een vrij groten stekker met ongeveer 16 aansluitingen)
En anders zou je naar de citroen dealer in de buurt moeten bellen en naar de werkplaatschef vragen en aan hem je klacht voor leggen. Misschien kan hij zo wat op noemen of om een schema vragen. (kwa electronica valt het nog wel mee in de evasion alleen startonderbreking als deze er op zit zal moeilijk zijn.) En anders een afspraak te maken , helaas ben ik meer van de jonge generatie auto's.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Apache, dit al diverse malen meegemaakt :

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=15...

punchy (0), 13 jaar geleden

[quote=punchy]Hoi Ford monteurtje.
Idd zit er een trekhaak onder welke ook regelmatig door de eigenaar word gebruikt.
Deze 7 polig stekkerdoos is euro/NEN aangesloten en werkt prima, er is in ieder geval geen storing in de verlichting, maar ik wil er wel ter controle naar kijken binnenkort, want nu is de auto weer tijdelijk in gebruik, maar ik zal het laten weten als ik de stekkerdoos heb gecontroleerd op evt mogelijke storing.

mvg : Fr vd B.[/quote]
Hallo Ford monteurtje, het heeft wat geduurd met een berichtje retour te geven wat betreft het nakijken of vervangen van de 7 polige stekkerdoos, de eigenaar heeft dit zelf gedaan, welleswaar niets vervangen maar geheel schoongemaakt etc, en nu heeft hij geen storingen meer zoals het blijven doorlopen van de motor nadat het contact was afgezet etc.
Dus dit probleem is hopelijk opgelost, tenzij het met vochtig weer opnieuw geconstateerd gaat worden, dan moet er gewoon een nwe stekkerdoos op.
In ieder geval bedankt voor de goede tip!!

Fr v d B.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback,


@ apache, wat er gebeurt in de stekker doos, is dat de + door geschakeld blijft, hier doos blijft de EBE zijn singaal ontvangen dan de motor moet blijven lopen, ipv uitgaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Evasion of stel zelf een nieuwe vraag.