Goedemiddag,
Na 2 keer de distributieriem vervangen van mijn Seat te hebben vervangen denk je dat je inmiddels wel wat ervaring hebt. Niks is minder waar. Vanmorgen begonnen aan mijn Citroën c5 en loop bij het verwijderen van de krukaspoelie bout al vast. Hij draait tekens mee! Nu heb ik hier en daar gelezen dat het vliegwiel vastgezet moet worden met een stuk gereedschap. Ik heb een set voor het vervangen van de distributieriem maar ik heb geen idee welk deel ik nodig heb een waar die vervolgens in gaat.
Hopelijk kan iemand mij helpen zodat ik verder kan!
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb je de complete informatie gestuurd, kan je ook gelijk zien welk tooltje je nodig hebt.
Succes.
Fantastisch Hans! Heel erg bedankt!
6 jaar
Graag gedaan....succes.
Hans, volgens stap 6 haal ik de onderste kap los van het vliegwielhuis. Ik zie die mogelijkheid niet. Er lijkt geen geen aparte kap te zitten die los te halen is. Het is één geheel.
Heb je ook een verklarende lijst voor de verschillende tools?
Bij voorbaat hartelijk dank!
6 jaar
Kap vliegwielhuis gevonden!
6 jaar
Hij is los!
6 jaar
So far so good. Kappen zijn er af en riem is zichtbaar.
Nu kom ik bij punt 9 het volgende tegen: "Refit bolt fitted with a 17 mm spacer (3). Tighten bolt to 15Nm". Wat wordt bedoeld met "spacer"? Een afstandhouder van 17 mm? Het lijkt een onschuldig moertje die niets meer doet dan een kap vastzetten. Is dit dan noodzakelijk?
Verder, hoe draai ik de krukas rond zonder krukaspoeliebout? Doe ik de bout er weer in?
Valt mee op dat de krukaspoelie 17 mm dik is. Zal deze bout dan bedoeld worden?
Voor volledigheid foto bijgevoegd.
6 jaar
Als de poelie eraf is (17mm dik) moet de bout weer terug met een afstandsbus van 17mm, om de krukas te kunnen draaien.
Helder Hans! Vreemd dat de krukaspoeliebout niet correspondeert met de bij 3 genoemde bout op de tekening. Die wordt gekenmerkt door 1.
Maakt niet uit. Ik kan verder!
6 jaar
Hoi Hans. Misschien ligt het aan mij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vind tegenvallen als ik het vergelijk met mijn Seat. Die gaat redelijk eenvoudig.
Waar zet ik de krukas vast als de motor op tijd staat? Het staat op de tekening maar ik kan er geen kaas van maken. Moet die turbopijp aan de onderzijde van de motor er misschien eerst af? Heb jij enig idee?
6 jaar
Ik heb vanmorgen na het plaatsen van de nieuwe riem geprobeerd om de motor handmatig rond te draaien. Als de krukas ongeveer over de helft heeft gedraaid blokkeert de motor. Ik kan hem dan niet verder draaien. Iemand enig idee wat hier niet goed is gegaan?
6 jaar
Dan is er toch iets met de timing niet goed gegaan , vermoed dat de zuigers de kleppen raken.
Afstelling herhalen en kijken of alle calibers en merktekens passen en goed staan.
Ik heb het gevonden. Er is een stukje metaal afgebroken van een gereedschap wat voor de blokkade zorgde (goedkope set geweest).
Hij draait nu volledig rond!
6 jaar
Lieve mensen. Alles is klaar en de motor spint weer als een kitten. Het is weer gelukt. Mede door jou. Bedankt voor je hulp Hans!
6 jaar
Mooi dat het klaar is.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar