Citroën C5: Stuurbekrachtiging hapert soms

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 9HZ, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

De stuurbekrachtiging haperde eerst af en toe, direct nadat de motor werd gestart. Het sturen ging hierbij met schokken.
Nu gebeurde dit ook onder het rijden.
Is dit probleem bekend en weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt voor je reactie

Rob9892

Geplaatst door Rob9892 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 6 jaar geleden

Olie niveau al gecontroleerd en de riem spanning ?

sleutelaar1952 (0) PRO, 6 jaar geleden

Dit komt vaker voor en kan heel goed bedrading zijn (vocht erin of slecht kontakt) of een spanner die niet goed is waardoor de pomp slipt.
Lees m voor de zekerheid uit Rob

Groet Johan

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Een 9HZ motor is uitgerust met een elektro - hydraulische stuurbekrachtigingspomp . ( zie tekening )
1e controle : zet het vloeistofniveau 2 cm boven het maximum peil .
Start de motor , en draai het stuur meerdere keren maximaal naar links en rechts . Zet de motor af en controleer het niveau . Indien niet op peil , wederom bijvullen en procedure herhalen tot het niveau goed blijft . Bijvullen met : TOTAL fluide DA : Type LDS. PSA onderdeelnummer ; 1615099780 .
Indien storing hiermee niet opgelost : Démonteer de stekker met 2 dikke draden van de pomp en controleer deze of er sporen van olie in zitten . Indien oliesporen , is er inwendige lekkage van de pomp > pomp vervangen .
Indien geen lekkage : Controleer de zekering zoals aangegeven op de tekening op verbranding / slecht contact .
Indien ook hier geen defect raad ik u aan om de auto te laten uitlezen bij uw Citroen dealer op eventuele P en C foutcode,s . ( mogelijk inwendig defect van de pompgroep )
Succes.

Rob9892 (0), 6 jaar geleden

Nadat vandaag de stuurbekrachtiging steeds vaker, en de cruisecontrol en aanjager ook begonnen te haperen werd het duidelijk dat we het in de stroomvoorziening moesten zoeken.

Het probleem bleek een stroomkabel van de accu naar de boordcomputer. Deze maakte slecht contact. Schoon gemaakt en vast gezet. Probleem opgelost.

Bedankt voor jullie reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.