Citroën C5: Lampje Motormanegment Emissie storing

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,6 hdi

Hallo ik heb hier een probleem met een C5 II. Ik heb deze wagen van een oudere heer gekocht en nu verkocht aan een jonge sportieve bestuurder. Nu krijg ik het volgende probleem P0238 turbodruk te hoog na wat opzoek werk heb ik gelezen dat de waste gate 7 draadtoeren moet hebben. Deze wagen had er maar 5 dus op 7 gezet maar probleem blijft het zelfde. Nu na veel keren testen en zond rijden is de volgende code bij gekomen P0100. Wat mij ook wel opvalt is dat de boven kant van de turbo wel een beetje roet aan slag geeft maar denk niet daat daar van het probleem kan zijn.

Als er iemand een ideetje heeft laat maar weten.

J-M108

Geplaatst door J-M108 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Mag ik het VIN?

J-M108 (0) PRO, 14 jaar geleden

VF7RE9HZC76747465 het lampje brand niet altijd is mij nu opgevallen vooral in 3de versnelling

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

1. HERKOMST
Lekkage van uitlaatgassen bij de verbinding van de turbocompressor en de katalysator of tussen het huis en de afdekking van de katalysator aan de onderzijde.
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
LET OP : Vervang de turbocompressor niet
Controle van de lekkageplaatsen.
2.1. Benodigde onderdelen
1 Klem (Ond. nr. 1713.74).
1 Uitlaatset (Ond. nr. 1797 44).
2.2. Controle
2.2.1. Voorbereidende werkzaamheden
Afbeelding : b1jq00gd Toon de afbeelding over het volledige scherm
Uitbouwen : Alle inlaatluchtleidingen (1).
Afbeelding : b1jq00dd Toon de afbeelding over het volledige scherm
Uitbouwen :

* De drukleiding (3) van het roetfilter
* Het hitteschild (2) (Bevestiging met 7 bouten)

2.2.2. Lekkage aan bovenzijde
Afbeelding : b1jq00hd Toon de afbeelding over het volledige scherm
Controleer aan de bovenzijde "a" : Als er weinig roet op de katalysator (4) aanwezig is, is er sprake van lekkage van uitlaatgassen tussen de katalysator (4) en de turbocompressor ; Voer de werkzaamheden uit.
2.2.3. Lekkage aan onderzijde
Afbeelding : b1jq00jd Toon de afbeelding over het volledige scherm
Controleer de katalysator (4) : Als er veel roet aanwezig is, is er sprake van lekkage van uitlaatgassen aan de onderzijde, bij de verbinding van de 2 delen van de katalysator (4), ter hoogte van de klem (5) ; Voer de werkzaamheden uit.
2.3. Werkzaamheden
2.3.1. Lekkage aan bovenzijde
Afbeelding : b1jq00kd Toon de afbeelding over het volledige scherm
Uitbouwen :

* De 2 moeren (7), (8)
* De klem (6) (Leg opzij : De katalysator (7))

Plaats de katalysator (4) op de 2 tapeinden en op de conus van de uitgang van de turbocompressor (Bij "a").
Monteer : De 2 moeren (7), (8) (Zonder vast te zetten).
Druk de conus van de katalysator stevig op die van de uitgang van de turbocompressor (Bij "a").
Controleer of de aansluiting over de gehele omtrek van de conus contact maakt.
Plaats - Voorspannen :

* De klem (4) (nieuw)
* De moer (8)

Zet vast :

* De klem (6) met 2,6 daN.m
* De moeren (7), (8) met 2 daN.m

Monteer :

* Het hitteschild (2) (Bevestiging met 7 bouten)
* De drukleiding (3) van het roetfilter
* Alle inlaatluchtleidingen (1)

2.3.2. Lekkage aan onderzijde
Afbeelding : b1jq00kd Toon de afbeelding over het volledige scherm
Vervangen : De uitlaatset .
Breng de katalysator aan overeenkomstig de onderstaande methode :

* Plaats de katalysator (4) op de 2 tapeinden en op de conus van de uitgang van de turbocompressor (Bij "a")
* Breng de moeren (7), (8) weer aan (Zonder vast te zetten)
* Druk de conus van de katalysator stevig op die van de uitgang van de turbocompressor (Bij "a")
* Controleer of de aansluiting over de gehele omtrek van de conus contact maakt

Plaats - Voorspannen :

* De klem (4) (nieuw)
* De moer (8)

Zet vast :

* De klem (4) met 2,6 daN.m
* De moeren (7), (8) met 2 daN.m

Monteer :

* Het hitteschild (2) (Bevestiging met 7 bouten)
* De drukleiding (3) van het roetfilter
* Alle inlaatluchtleidingen (1)

2.4. Bewerkingstijd
Controle : Lekkage van het uitlaatsysteem :

* Handelingnummer 031E IR10
* Factureertijd 0,60 h

Extra : Lekkage aan bovenzijde :

* Handelingnummer 031E IR71
* Factureertijd 0,20 h

Extra : Lekkage aan onderzijde :

* Handelingnummer 031E IR81
* Factureertijd 0,40 h

3. OPLOSSING SERIE
Vanaf DAM-nummer 10907 CJ : Correctie van het productieproces in de fabriek.





vermogen probleem :


Elektronische eenheid motor BOSCH EDC16C34
Storingscode P0238
Omschrijving van de storingscode voor de werkplaats Druksignaal turbocompressor : Kortsluiting naar plus
Omschrijving van de diagnose Kortsluiting met plus of onderbroken circuit
Waarde te hoog (Meer dan 4.8 V )Gedurende 1,2 seconde

Voorwaarden voor het inschakelen van de diagnose Raadpleeg de betreffende context voor de omstandigheden waaronder de Pcode optreedt
Voorwaarden voor het verdwijnen van de storing Contact aangezet
Noodprogramma bij aanwezige storing Standaardwaarde voor de luchthoeveelheid afhankelijk van het motortoerental en de inspuithoeveelheid
Uitschakeling van de diagnose en aannemelijkheid luchthoeveelheidmeter
Uitschakelen : EGR-vlinderklep (inlaatluchtkoeler), EGR-klep en bypass-klep (verwarming inlaatlucht) tijdens alle bedrijfsfasen
Brandend verklikkerlampje en/of waarschuwingsmelding Verklikkerlamp MIL
Belangrijkste mogelijke gevolgen voor de klant Geluiden
Brandstofverbruik enigszins verhoogd
Te weinig vermogen
Verdachte delen Turbodruksensor
Positiesensor turbocompressor
Vacuümprobleem
Variabele geometrie van turbocompressor geblokkeerd in stand "maximum vuldruk"
Turbocompressor defect

J-M108 (0) PRO, 14 jaar geleden

bedankt voor de info ik ga deze morgen toepassen heeft u soms afbeeldingen.

MVG Aelterman Jean-Marie

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Dan heb je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig ;)

J-M108 (0) PRO, 14 jaar geleden

Alles nagekeken en had gezien dat de dichting van het uitlaat spruitstuk op een plaats door laat. Heb deze vervangen. De turbo terug op 5 draad toeren gezet. Heb er mee rond gereden en alles was inorde. Nu heeft de klant gebeld en bij door trekken in 3de is het lampje weer aan en de motor houd effe in.

Heeft er nog iemand raad voor dit probleem.

MVG Aelterman jean-Marie

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

C5 2.0 HDI (DW10), heeft geen vermogen, en foutcode (zonder mil lampje) P2562 Signaal hoger dan verwacht van de turboklep op geslagen. Controleer, Mbv vacuüm pompje (handmatig), en lexia de % van de electroklep. Deze moet bij 500milibar tussen de 90 en 100% liggen wijkt deze af, electroklep vervangen. is dit goed, dan rijdend uitlezen motorvacuüm mag niet onder de 750milibar vallen. gebeurt dit wel, dan een Vacuüm probleem.

J-M108 (0) PRO, 14 jaar geleden

He citroënmonteurtje,

Ik heb nu nog een P code bij P0100. Het vacumpompje is al vervangen geweest. Ik ga de rest nog eens proberen en uitmeten. Ik denk wel dat ik de motorvacuüm niet zal kunnen uitlezen door dat ik met een toestel van wurth uitlees kan jij soms deze uitlezen.

MVG Jean-Marie

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, met de Lexia kan je motor vacuüm zien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.