Citroën Saxo: lampje temperatuur brandt en ventilator draait

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: tu3 of 1

Nadat mijn collega de distributie van deze wagen vervangen heeft gaat onmiddelijk het temperatuurlampje branden (wagen is niet warm en temperatuurmeting is normaal) en draait de ventilator van de radiator.
Er zitten 2 contacten op het thermostaathuis. Een voor de temperatuuraanduiding en een die naar de massa schakelt om het alarmlamje temp te laten branden. Beide sensoren zijn in orde en de bedrading is ook in orde. Het relais van de ventilator wordt door de injectiecomputer constant aangestuurd evenals het alarmlampje van de temperatuur.
Ik denk aan een defect in de injectieberekenaar. Deze hebben we losgemaakt om de distributieriem te vervangen. Verder zou ik niet weten wat dit effect te maken kan hebben met het vervangen van een simpele distributieriem.
Heel vervelend om aan de klant uit te leggen.

Iemand enig idee of iets gelijkaardigs meegemaakt.

Grietje

Geplaatst door Grietje (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 15 jaar geleden

bij de distributieriem niet toevallig de koelvloeistofreservior verplaatst kan zijn dat de sensor wat daarin zit
of zit daar niks in (weet het niet zo ff uit mijn hoofd)

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

neen,
en daarbij als ik de temperatuursensoren loskoppel blijft het probleem hetzelfde.
In de lexia staat echter permanente storing temperatuur sensor.
Als je de sensor afkoppeld zou het probleem moeten stoppen maar dat is niet het geval

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

zit er niet wat water/vocht op de stekker van de MMC ( injectieberekenaar)? waar door er een verkeerde/ slechte verbinding ontstaat ?

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

neen, stekkers zijn nagekeken

citroenmonteur (0) PRO, 15 jaar geleden

bij het loskoppenlen van de temperatuursensor veroorzaak je juist het probleem. Het probleem verdwijnt dan niet want:
De injectiecomputer meet dan een onderbreking, en het lampje gaat aan en de fan wordt vol aangestuurd. je hebt dus dan eenzelfde storing.

Het zou dus goed kunnen dat de sensor de oorzaak is meet hem maar eens door (ohmse weerstand) of naurrlijk de stekker/ bedrading. wat staat er in de context van de storing? onderbreking, of massasluiting?
de groene sensor is voor de injectiecomputer. ze gaan best wel eens stuk.

Wat ook wel eens voorkomt is dat er lucht in het thermostaathuis blijft zitten, dan heb je thv de sensoren een luchtbel, die veroorzaakt ook wel eens problemen.

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij Ac tronics konden ze de injectiecomputer niet nakijken.
Ik heb het probleem opgelost door de relais van de ventilator af te koppelen van de injectieberekenaar alsook de aansturing van het alarmlampje en alles te monteren zoals het bij de oudere saxo's was.
Ik heb namelijk een temperatuurcontact in de radiator gestoken (was nog voorzien in deze) en dan aangesloten op de relais voor de ventilator. Systeem werkt nu perfect. Zonder injectiecomputer met een eenvoudiger systeem.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

even voor de duidelijkheid (meschien lees ik em verkeerd)

je hebt de fen afgekoppeld v/d MMC en laten schakelen door een temp contact ?

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

juist ja

Saxofreak (0) PRO, 15 jaar geleden

Vandaag sufgezocht bij een Saxo, pakte niet onmiddelijk aan bij plots gasgeven. Storing "gasklephoeksensor te hoge aanslag".
Bij parameters idd een waarde van "4998mV", via de Lexia multimeter gemeten met stekkerdoos kreeg ik een vaste waarde van 10.6V.
Sensor vervangen, zelfde probleem, bedrading in orde. Gewoon met multimeter op de draden zelf gemeten, variabele waarde afhankelijk van gasklepstand, dus zoals het hoort. Fout was dus, slechte verbinding van zwarte 32V stekker op de injeciecomputer, pinnetje van gasklephoeksignaal zat iets naar binnen, dus als noodloop pakte hij een waarde van 10.6V!

Misschien bij insteken van de stekkers op de berekenaar ook een pinnetje naar binnen gegaan ofzo... Van temperatuursignaal. Maar zoals je het nu hebt, werkt het ook :)

Groeten

Grietje (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja zulke problemen zijn moeilijk te vinden. Ik vind het niet erg om zo lang te zoeken en te puzzelen maar helaas zijn de uren voor de klant dan altijd teveel. En ze hebben minder en minder respect voor ons zoekwerk en het zal er in de toekomst niet beter op worden met de geweldige elektronica.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.