Citroën xsara 1.6 l 65 kw: lek koelvloeistof

2 jaar geleden kocht ik mijn wagen tweedehands. De temperatuur leek me toen bij het rijden al aan de hoge kant. Deze varieerde ook sterk naarmate ik meer of minder vermogen gebruikte. Bij het starten pruttelde hij soms maar eens hij warm is reed hij goed. Tevens was er geen grote witte rookpluim te zien bij de uitlaat. Wel vond ik op mijn olievulstop olie die lichtjes wat verkleurt was (geelachtig). Om de x-aantal kilometers moet ik wat koelvloeistof bij gieten (een klein litertje) omdat de temperatuur steeds blijft doorstijgen tot mijn wagen uitvalt (veiligheid). Ik denk dat mijn cilinderkoppakking stuk is maar ben niet zeker. Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden? Wat kan me dat zoal kosten?

jimmydegroof

Geplaatst door jimmydegroof (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Michel Iglesias (0), 21 jaar geleden





Zelf heb ik een Renaultje 5, maar herken wel enigszins je klachten. Bij mij was het op een gegeven moment zo erg dat mijn luchtfilter en olievultankje ondergesproeid waren met koelvloeistof (geel/groenig van kleur). Bovendien kon je binnen in mn 5je de zoetige geur van koelvloeistof ruiken. Het bleef niet alleen bij ruiken binnen in de auto, maar er kwam zelfs een plasje te liggen bij de bijrijdersstoel. Oorzaak hiervan was een lekke kachelradateur. Kortom: een flinke lekkage dus.



De vloeistof op het luchtfilter en het olievaatje werd bij mij veroorzaakt door een klein gaatje in de dikke rubberen slang waar de termostaat in zit. (bovendien was een van de ontluchtingsboutjes niet goed vastgedraaid, maar ik weet niet in welke mate dit debet was aan het vloeistofverlies).



Maar, genezing was op een simpele manier mogelijk ;)...ik heb de rubberen slang vervangen (heel makkelijk om te doen en bovendien geen kostbaar onderdeel)...Daarnaast heb ik het middel BAR'SLeaks door het koelsysteem gegooid. Ik kreeg deze tip van iemand hier op problemcar (een monteur met veel ervaring met het middel) en ik moet zeggen dat het tot mijn grote vreugde tot op de dag van vandaag het probleem heeft verholpen. Let wel op het volgende:



Gooi het middel bij koele motor in de radiateur of in de bovenste radiatorslang. Rij dan de auto zeker een uur lang warm met de kachel voluit, zodat het middel zich goed verspreidt door het koelsysteem en geen verstopping veroorzaakt. Doe het dus niet in het expansievat, want hier kan te weinig circulatie zijn. Voordeel is ook dat het middel tevens lekken in de koppakking voorkomt.




jimmydegroof (0), 21 jaar geleden

Dank voor de recactie Ik heb mijn wagen naar een garagist gedaan en mijn vermoeden was corect. De cilinderkoppakking was naar de kl.... Bovendien diende de kop terug afgevlakt te worden en is hij gecontroleerd op eventuele scheuren. Totale kostprijs 450 Euro natuurlijk een vriendenprijsje en niet de prijs bij een officiele citroenverdeler.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.