Citroën C8: motor afgeslagen tijdens rijden en nooit meer aan de gang te kri

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 16v 3fz

heb nu zelf ook een probleem geval in de werkplaats staan
het betreft een citroen C8 2.2 16v 3fz met 148000 km op teller

auto is binnengebracht door een andere garage, die er niet uitkwam
auto zou zijn afgeslagen tijdens het rijden en vervolgens nooit meer aan de gang te krijgen zijn
de garage had al reeds de bobine en de bdp sensor vervangen, maar dat had niet geholpen

ik heb vervolgens de auto uitgelezen, in hoofd scherm van lexia geeft hij aan dat injectie storingsvrij is
maar als ik vervolgens de storingen wil uitlezen, dan kom ik niet in het uitlees scherm
meting parameters kan ik wel gewoon in, die lijken ook allemaal in orde te zijn
volgens lexia heb ik tijdens starten een injectie tijd van 20ms en een bobine laadtijd, wordt ook gegeven

auto start goed rond en heeft ook voldoende compressie
distibutie timing gecontroleerd -> ok

vervolgens via laser schema opgevraagd ( via chassis nr) en met scope aan het meten gegaan op ecu
na div metingen te hebben uitgevoerd kwam ik er achter dat schema niet overeeen kwam met auto
via via heb ik schema,s gekregen uit het boek en die lijken wel te kloppen

voedingen en massa's gecontroleerd, ok
nok + krukas sensor, -> normaal signaal
injectie signaal gemeten op ecu -> geen signaal
ontstekings signaal gemeten -> geen signaal
CAN L en CAN H signaal is ook aanwezig op ecu, dus geen onderbreking in ABS oid.

bijkomend probleem: na gestopt te zijn met starten klappert het gasklep huis +/- 2 sec.

blijft nu alleen nog de ecu vervangen over???
of heeft iemand nog een ander idee?

ik hoor het graag. gr wilco

citr/peug monteurtje

Geplaatst door citr/peug monteurtje (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

Hee Wilco,

ik ben ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de ingaande signalen naar de ecu...

hoe is het met de spanning die van de nieuwe bdp sensor afkomt? en eventueel de weerstand

belasting? (map sensor of iets in die trend)

maar als ik je verhaal verder zo lees en je komt met de eobd tester niet daar waar je moet kunnen komen... zou je zomaar gelijk kunnen hebben.

succes,

Marcel.

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

marcel,
voeding spanning en signaal van bdp sensor is 5 volt
nokkenas sensor, voeding 5 volt en signaal 12volt?? iemand een idee hoe dit kan het betreft een hall sensor
als map sensor defect zou zijn, dan heb je toch alsnog een vonk?
hij loopt dan misschien wel beroerd, maar hij loopt wel toch???

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

ben ik met je eens,als de map stuk zou zijn moet ie wel iets van leven geven.

maar als alle ingaande signalen aanwezig zijn en de ecu geeft niks terug en je kan niet in het foutcode gedeelte van de ecu komen...
ben ik al snel geneigd om te zeggen dat de ecu een beetje ziek is.

je bent trouwens 100% zeker van je meting op de hallgever?

sorry nog even een toevoeging,.. begrijp ik je verhaal nou goed?..dat de bdp een hall-gever is?

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

200 %
dit is ook de signaal draad waarbij ik erachter kwam dat ik een verkeerd schema had
zowel op de sensor, als op de ecu heb ik het zelfde (hoge) signaal
en ja beetje ziek das een goede ja, hoe kan ik hem beter maken??? hoest drankje??

nee bdp is inductief
nok is hall

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

even doornemen..... -toerental signaal -nokkenas gever.... twijfelachtig signaaldraad 12v? bij een voeding van 5 volt? stekker vast? of stekker los?
-BDP gever 5v? (vind ik persoonlijk ietwat vreemd want 9 vd 10 inductiespoelen komen met starttoerental niet boven de 2 a 3 volt)

voordat ik de computer terminaal verklaar denk ik toch dat we iets verder in de schema's moeten zoeken.
en dan met name de waardes van de bdp en de nokkenas gever.

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

bdp signaal is reeds een week geleden gemeten zal morgen de exacte waardes nog een keer meten
nokkenas voeding gemeten op stekker met stekker vast en tijdens starten

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

Wilco,

nog ff een latertje ..zat er over na te denken en sorry...de meting klopt niet en daarmee doel ik op de nokkenas hall,die moet een gestabiliseerde spanning krijgen vanuit de ecu.
die moet of 10 of 12 volt zijn.

een hall gever geeft ten aller tijden een blok signaal van 0-5 volt en niet meer.als deze idd een signaal van 12 volt zou geven (ze verzinnen wat tegenwoordig) dan zou ik ook een voeding moeten hebben van 12 volt,een hall gever is een niet inductief apparaat dus met 5 v voeding kan dat nooit tot een hogere spanning lijden dan de voedingsspanning.

ben bang dat je echt even opnieuw moet meten.

ik hoor graag van je hoe het afloopt.

succes.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

wilco,ik denk dat je even een stap naar achteren moet doen,lekker bakkie koffie erbij en dan nogmaals opnieuw gaan meten. Als je teveel in een keer meet,en al zelf niet meer weet WAT je meet (bedoel ik niet verkeerd) moet je even iets anders doen. Daarna met een frisse blik er weer tegen. Dat helpt bij mij ook vaak.
Wat waren de condities wanneer de motor stilviel? gewoon met rijden of is er misschien een stoeprand overgestoken??(afsluitklep onder motorkap)
succes!

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

heb net een bak koffie gehad,
ga nu weer aan het meten.

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

heren alvast bedankt voor het mee denken,
jullie hadden me al een beetje aan het twijfelen gemaakt, wat betreft mijn metingen, maar..
ik had mijn metingen wel goed uitgevoerd, marcel had wel gelijk bdp signaal was inderdaad 3volt
Nokkenas sensor voeding, constant 5 volt, massa = ok, maar signaal is echt 12volt.
ik heb vervolgens de stekker los genomen van nok sensor en dan meet je ook 12volt op signaal draad,
dusss ecu geeft al 12v af op signaaldraad, en omdat de sensor gewoon goed werkt krijg ik ook een hoog/ laag
signaal, maar dan wel een 12v signaal

over de condities tijdens afslaan: auto zou tijdens rijden over rechte weg zijn afgeslagen
auto beschikt ook niet over een bots schakelaar

groet wilco

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

heb je intussen al een schema kunnen bemachtigen voor dit prachtige wonder der techniek?......... ik kan die 12 volt op die signaaldraad namelijk moeilijk verkroppen.
(zeg er wel bij dat ik hier thuis geen schema's bij de hand heb.)

Marcel.

PS:je krijgt wel een mooi knippersignaal op die nok sensor met aangesloten stekker? (meten met led-spanningzoeker)

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

ja schema had ik al een tijdje, (maar in eerste instantie een foutief, ondertussen heb ik al een week of 2 het goede schema)
heel mooi signaal, maar ik heb hem met een scope gemeten, das nog veel mooier als een led tester

ww9078 (0) PRO, 13 jaar geleden

haha,..die luxe heb ik niet langs de weg,..maar in dit geval gaat het wel steeds meer op een ecu probleem lijken,plus dat je niet in het foutcode menu kan komen....

ben toch bang dat je de medicijnkast voor ecu's open moet maken.

hoor graag van je hoe dit verhaal afloopt.

Marcel.

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

ik hou je op de hoogte
iig bedankt voor het meedenken

wilco

Michielrc7825 (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi,
ik heb met een aantal ecu's (niet citroen) gehad dat op een of andere manier er binnen iets doorslaat waardoor er op een ingaand signaal een volledige spanning komt te staan vanuit de ecu. die ecu kon ook de ziektewet in, al dacht ik in eerste instantie aan verkeerde schema's o.i.d.
mvg
michiel

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

ff duidelijk voor iedereen ik heb nu wel het juiste schema,
ik heb zelfs de draadboom los gepeuzeld en heb de signaaldraad van nok sensor naar ecu gevolgd
en ik heb zowel op sensor en op ecu gemeten, allebei het zelfde
kon je ook iets zien aan die kapotte ecu's, als je ze had losgeschroefd??
groet wilco

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Rob ook jij bedankt voor je hulp (via mail) maar ik heb toch een iets ander type ecu als dat jij me doorgaf.
ik heb een magneti marelli IAW 4MP 2.18
ook de aansluitingen van de nokkensensor zitten bou jou ecu anders
bij mij zit de nokkenas aangesloten op de zwarte 32polige stekker
+ op A1
signaal op D3
- op F1
dit heb ik 3x gecontroleerd, en dat klopt ook volgens mijn laatste schema, bij alle ander schema's waren 1 of meer aansluitingen anders
groet wilco

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

laatste 8 chassis nummer?

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

13052355

hbr (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, volgens het bosch esi tronic is de signaal draad wel een 12 volts geschakelde draad van de nokkenas.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

even over een andere boeg,


geeft de Lexia aan, syncronisatie nokkenas krukas Ok?

toch niet de startblokkering die loopt te kloten he ? of te wel, hoeveel sleutels heeft hij herkent aan, wordt het spul vrijgegeven?

janh5107 (0) PRO, 13 jaar geleden

ff voor de duidelijkheid: een hall sensor produceerd geen signaal maar schakelt een door de ecu aangeboden spanning van 5 of 12 volt naar massa zodat je een blokspanning van 5 of 12v krijgt. In de aansluitstekker meet je dus naast een massa 2x 5v of 5v en 12v.
J.E

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

kijk Jan, dat wilde ik nou dus ff zeker weten, dank je wel
ik heb inderdaad, massa, 5V en signaal van 12V
dat is dus goed, kan ik weer verder met speuren

renaultmonteurtje, de bsi herkent de sleutel gewoon, auto heeft 2 ingeleerde sleutels, ik heb er maar 1, maar in bsi wordt hij meteen herkend
verder staat in de bsi dat, mm en bsi gekoppeld zijn, maar mm vergrendeld

wilco
bij parameters kun je helaas niet net zoals bij de diesels van psa, of er synchronisatie is

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Das vreemd, dat de PCM dan vergrendelt is, ik verdenk ook je PCM

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

ja was er ook al bang voor, maar om ff voor de gok de motor ecu te vervangen a kleine 1100,- euro was ik niet van plan
vandaar dat ik jullie mening ook graag wilde weten, voor zover bedankt

groet wilco

gngtje (0) PRO, 13 jaar geleden

wilco je zegt dat de bsi de sleutels ziet. maar je zegt mm is vergrendeld ik zou eerst de sleutels op nieuw inleren in de bsi dat kost minder dan een ecu

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

sleutel opnieuw ingeleerd en wat denk je...
nog niks....
ecu is besteld ik hou jullie op de hoogte

dennis van der ven (0) PRO, 13 jaar geleden

zit er benzine in??en komt het er ook uit?
Misschien kijken we wel te ver en vergeten we de basis vonk? brandstof?

suc6

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

wel brandstof, geen injectie signaal en geen ontstekings signaal, dus ook geen vonk
gr wilco

citr/peug monteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

heren, allen hartelijk dank voor het mee denken,
ik heb een nieuwe motor ECU besteld en die heb ik ook laten inleren bij de dealer (kunnen wij helaas niet meer, nu het allemaal online moet :(
wij zijn een specilaist en geen dealer met online verbinding met la france. )
maarre.. hij loopt weer.
de ecu was inderdaad kapot, nu nog ff alles weer dicht bouwen en dan is er weer een project afgesloten.
nogmaals bedankt
groet wilco

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

graag gedaan, en bedankt voor de feedback

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C8 of stel zelf een nieuwe vraag.