Zo te zien je weet alles en heeft geen hulp nodig Rene, waarom vraagt je dan Welk relais het is..? en de enige info over auto : een citroen axara uit 2003 benzine, hoe kan ik dan met vinger aanwijzen welk relais stuk is, en auto heeft geen 100 stuks relais, er zijn paar relais die kun je een voor een even testen ( tenminste kun je dan de relais uitsluiten) verder gaan met de bedrading. als ik alles met details vertel wordt het een lange bericht.
ik kan met de eigenaar meedenken en proberen zoekgebied te verkleinen...
ik komt niet uit planeet Krypton ( dus geen familie van Superman) ,verwacht niet veel van mij :)
de groeten
auto_fan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, ik zit met het volgende probleem.
Mijn motor slaat niet af wanneer ik mijn contact uitdraai en de sleutel eruit haal dan blijft de motor lopen.
Nu lijkt mij dat het contactslot niet kapot is want dan zou hij toch juist niet starten?
Wie heeft hier ervaring mee of weet wat hier defect kan zijn?
Nou Cyn , kijk hier even voor antwoord op jou 1e vraag .
https://youtu.be/bKcmu5CmJUg
Dat het een Ford betreft maakt niet uit .
Hey Rene, dat is precies hetzelfde als bij mijn auto idd, maar wat zou nu het probleem zijn? Ik heb bij eerdere forums gelezen dat het aan de verbinding lag met de airco maar mijn airco werkt nog goed. Ook hebben de meeste juist dat de sleutel niet los komt/niet meer draait. Ook las ik dat wanneer het contactslot vervangen was er nog een onderliggend probleem was met de elektrische verbinding of kabelboom met relais alhoewel ik dus geen startproblemen heb.
Iemand dit eerder meegemaakt en het probleem ook gevonden?
7 jaar
Hoi Cyn .
Het makkelijkste is om even te meten aan de bedrading achter het contactslot of bij het afzetten van het contact de spanning wegvalt . Valt deze niet weg , contactslot defect .( komt nogal eens voor )
Bedankt voor de tip Rene dit gaan we morgen even nakijken! Ik laat het nog weten👍
7 jaar
Een beetje laat maar we hebben de bedrading achter het contactslot gemeten en ook eraf gehaald maar hij blijft nog lopen. Verder blijft alles ook werken. ik laat de accu nog nakijken of hij via daar wel afslaat.
7 jaar
lijkt op bedrading + relais probleem
7 jaar
Hoi Cyn , kan het niet terug vinden . Is het een benzine of diesel uitvoering ??
Het is een benzine uitvoering. Maar wanneer we de bedrading uit het kastje met zekeringen halen blijft de auto ook nog doorlopen en kan je nog steeds starten. Nu weet ik dus nog niet wat het probleem is het contactslot of de bedrading erachter of het moet een ander probleem zijn. Ik zet hem nu uit door in z'n 2 te schakelen en de koppeling los te laten.
7 jaar
Hoi Cyn . Nu gaat er iets fout .
De bedrading van het contactslot haal je uit de zekeringkast ( BSI heet zo,n ding ) en je zegt dat je dan nog steeds de motor kan starten .
Denk dat je de verkeerde bedrading hebt gemeten en losgehaald .
Er zitten 5 draden aan het slot , verdeeld over 2 stekkers . 1 met 3 draden en 1 met 2 draden .
Als je deze loskoppeld is het onmogelijk om te starten .
Even opnieuw kijken en meten .
jou probleem zit ergens tussen in contactslot-->bsi--->systeem relais
7 jaar
Dat weten we ook wel auto_fan . We proberen uit te zoeken WAT er defect is .
Klakkeloos onderdelen opnoemen is geen oplossing .
En je hebt het steeds over relais . Welk relais ?
De bedrading en contactslot is niets mis mee. Waar zit het systeem relais precies, Auto_fan? Heeft dit te maken met de computer?
7 jaar
Alles werkt op dit moment nog naar behoren behalve dus het afslaan van de motor en een probleem met knipperlicht en daglicht die aan en afslaat. Bedrading is oké. Contactslot is oké. Airco werkt. Radio werkt. Boordcomputer werkt. Starten werkt.
7 jaar
motor loopt nog steeds door als je sleutel er uit haalt ?
knipperlichten en koplampen gaan van zelf aan en uit ?
je zegt dat alle bedrading is OK,, dan blijft BSI over
binnen en buiten verlichting en veel andere interne zaken vallen onder de taken van deze computer( BSI).
sinds wanneer heb je dit probleem ? heb je iets vervangen of een andere reparatie uitgevoerd?
als ik jou was zou ik eerst alle relais een voor een testen, hoor je ze klikken ? of misschien een relais blijft vast hangen , ik heb geen schema ik kan niet zeggen welk relais het is. dit kost 15 minuten, je hebt geen 100 stuks relais, test ze maar een voor een. op youtube hebt je veel " how to" videos
als deze in orde zijn, dan zou ik BSI pakken, op de BSI zitten veel stekkers,zekering, zoek maar naar zichtbare schades, breuk, oxidatie, roest, vocht, eventuel even contacten schoonmaken.
vergeet dat niet zulk probleem een zoek werk is en zelfs soms voor een professioneel heel moeilijk is.
dit zijn allemaal wat je zelf kunt doen,
aller belangrijkste ben ik vergeten, heb je hem uitgelezen ? heb je diagnose apparaat?
7 jaar
iemand had ongeveer hetzelfde probleem, en oorzaak was.....? !!
Well, I finally figured it out. It was a bad rectifier in the alternator, probably caused by a loose battery cable. Apparently only one of the diodes in the trio was shorted out so it was still charging, just not as efficiently, I never got a charge light on the dash either. Not only did the short kill the battery overnite, in a running condition it was back feeding power to the ignition circuit causing the engine to continue running after the key was shut off. Crazy....
After a quick alternator rebuild the car is as good as new. I hope this post helps someone in the future.
7 jaar
Ik heb het probleem sinds ik mijn banden heb laten vervangen plus de tussendemper.
Bedankt ik ga je tips opvolgen en de relais plus bsi nakijken.
Nee ik heb hem nog niet laten uitlezen ivm geen apparatuur daarvoor dit word dus ook zsm gedaan. Het is idd een hele zoektocht.
Hele nuttige informatie heb je me voor nu iig gegeven en ik laat de uitkomst hiervan nog weten!
7 jaar
was je er bij toen zij met de tussendemper bezig waren,
hebben ze ook laswerk gedaan,een gaatje of zo iets gelast ? zo ja,, ze moesten accupolen loshalen, anders elektronica kan stuk gaan. dit weet iedereen maar heel vaak vergeten ze ( ik vergeet het ook wel eens wanneer ik met mijn auto bezig ben)
begin maar met de relais die in de motorruimte zit ( daar zit meestal hoofdsysteem relais in ). ontsteking,benzinepomp,bobine, ignition zulk belangrijke zaken worden allemaal via simpele relais aan en uit geschakeld, , bij jou auto wordt de circuit niet onderbroken wanneer je sleutel er uit haalt.daarom is het wel verstandig dat wij eerst de relais gaan bekijken ( en alles wat daar tussen in zit )
ondertussen komen de ervarend forum leden misschien met andere tips. hou maar ons op te hoogte.
geef mij maar meer info over de auto misschien kan ik een schema in mijn database vinden.
probeer maar ook de om auto uit te lezen, ( misschien kun je van een kennis diagnose apparaat lenen) of bij een garage.
ik heb nodig : motorcode , motor inhoud en aantal kleppen,
ps. wat hij zegt klopt wel,sla deze informatie niet over, en voor de zekerheid meet het maar nogmaals door,,
Gepubliceerd door Rene Roolvink @ 06/04/2017, 13:38
Hoi Cyn . Nu gaat er iets fout .
De bedrading van het contactslot haal je uit de zekeringkast ( BSI heet zo,n ding ) en je zegt dat je dan nog steeds de motor kan starten .
Denk dat je de verkeerde bedrading hebt gemeten en losgehaald .
Er zitten 5 draden aan het slot , verdeeld over 2 stekkers . 1 met 3 draden en 1 met 2 draden .
Als je deze loskoppeld is het onmogelijk om te starten .
Even opnieuw kijken en meten
7 jaar
Super bedankt voor de info! Idd Rene had gelijk we hadden iets niet goed gedaan met uitmeten van de kabelboom 1 voor 1 de kabel eruit en erin gedaan vandaar dat hij bleef draaien. Jouw tips kwamen ook van pas. Een relais was vochtig en 2 massadraadjes (die verrot waren en vastkleefde) zijn nu vervangen plus relais drooggezogen. Hij werkt nu weer top met aan en uitschakelen dus dat probleem is opgelost! Overigens ook de computer uit laten lezen maar gaf geen fouten aan.
7 jaar
Goed nieuws, zou je misschien een foto willen plaatsen of met details vertellen waar die relais zit. het kan in de toekomst anderen ook helpen
bedankt voor de feedback
en heel veel rijplezier met je auto
de groeten
Auto_Fan
7 jaar
Probleem opgelost, bedankt voor de feedback.
Cyn, ik lees zojuist uw reactie over een storing die u eens heeft gehad. Is het mogelijk om wat meer gedetailleerd te zeggen waar het probleem zich bevond? Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn Picasso. Motor blijft lopen zonder sleutel in het contact.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar