Citroën Xsara: motor loopt slecht stationair en op 3 cylinders

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 VTS

Als ik de auto start loopt de even normaal maar gaat na een paar seconden over op 3 cylinders ( loopt te schudden )Als ik gas geef loopt de motor normaal alleen als deze warm is en ik wil optrekken houd de motor soms wat in.
Bougies / bobine zijn vervangen. stappenmotor gereinigd gasklephuis ook gereinigd. dit alles heeft niet geholpen. Zelf dacht ik aan een injector, maar men zegt dat je daar eerst een fout code voor moet krijgen.

bas2010

Geplaatst door bas2010 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 8 jaar geleden

Kan heel best een injektor zijn... weet je ook welke cilinder?
Misschien een compressietest doen om te weten of er een afwijking is in deze cilinder

bas2010 (0), 8 jaar geleden

Heb dit alles laten controleren, was ok. zou wel eens het gasklephuis kunnen zijn zij men. Dus daar laat ik daar volgende week maar eens naar kijken. hou je op de hoogte

bas2010 (0), 8 jaar geleden

het is geen injector en niet de bobine, alles is goed schoongemaakt gasklephuis etc maar nog steeds loop de motor stationair niet mooi rond, dus dat wordt weer verder zoeken

ferry vw monteur (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=bas2010]het is geen injector en niet de bobine, alles is goed schoongemaakt gasklephuis etc maar nog steeds loop de motor stationair niet mooi rond, dus dat wordt weer verder zoeken[/quote]
Ben je van overtuigd dat de stappenmotor goed functioneert?
Heb je de bobine getest?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Controleer of je vonk hebt op alle 4 de cilinders.
Compressie-test resultaten hier even neerzetten.

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

Bougiekabels slaan niet door..?

obd expert (0) PRO, 8 jaar geleden

Kan vanalles zijn. Valse lucht of een vervuilde injector noem maar op. Het is verstandig om een een 4 gas meting te doen om te kijken hoe de uitstoot is stationair en op toeren. Mogelijk kun je hier zien of de motor een te arm mengsel krijgt bijvoorbeeld

Hans4040 (310) PRO, 8 jaar geleden

Ik denk dat het verstandig is om eerst de ontsteking te controleren, alvorens van alles overhoop te halen...bougiekabels ben ik nog niet tegengekomen hier, en die kunnen best op hun eind zijn sinds 1998.
Maar dit is maar een tip...trek met draaiende motor de kabels 1 voor 1 eens los...reageerd de motor daar op?
Indien de motor niet reageerd op een losgetrokken kabel, heb je de boosdoener.

ferry vw monteur (0) PRO, 8 jaar geleden

Bougie kabels lostrekken zal niet meevallen omdat die geintergreerd zijn in de bobine.
bobine zit zo goed als direct op de bougies, deze wil wel eens roet in het eten gooien en dit soort klachten veroorzaken.
soms kan je door middel van uitlezen zien dat je een misfire heb, maar bij twijvel is het uitwisselen van de unit vaak een oplossing.

pievo86 (0) PRO, 8 jaar geleden

de bobine bestaat uit een geheel blok vaak is vervanging noodzakelijk let er wel op deze staan recht op de bougies dat je de nieuwe er recht op zet zodat de bobine pootjes van rubber niet beschadigd raken er zijn twee verschillende bobines dit heeft te maken met de stekker aansluiting

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.