Ik heb vorige week een Picasso uit 2004 gekocht, halverwege het naar huis rijden ging het motor-management lampje branden.
Zaterdag naar een Citroen dealer geweest en de storing uit laten lezen.
Het bleek een probleem met de katalysator te zijn, de monteur gaf aan, dat naar alle waarscheinlijkheid de katalysator slecht is.
Hij kon de melding resetten maar gaf aan dat als deze ging knipperen, resseten niet meer mogenlijk is.
Nu vandaag ging weer het motor-management lampje branden ........
Zou echt de katalysator defect zijn ? of zijn er meer mogenlijkheden ........
Alvast vriendelijk dank,
Stanley
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Resetten van de ecu kan altijd, natuurlijk, maar heeft bijna nooit zin als niet eerst de oorzaak wordt opgelost...
Het is alleen mogelijk dat de katalysator de oorzaak is, als er na de katalysator een tweede lambda-sonde aanwezig is, anders heeft de ecu geen weet van wat de katalysator allemaal uitspookt. ( Is dat bij dit model het geval ? )
De uitgelezen foutcode's geven een indicatie wat het zou kunnen zijn, maar wijzen meest niet direct naar de oorzaak ( heb ik inmiddels wel begrepen ) maar ik mag wel aannemen dat de nieuwere wat slimmer zijn... ( mijne is uit 1998 )
Denk dat de meeste merkdealers de gascomputer ook niet kunnen uitlezen, dit heb ik bij een tweede en derde garage pas geleden gevraagd en bij de eerste ( in frankrijk ) ervaren - deze kwam niet verder dan op te merken: "het is het gas en het is niet ernstig" ( omdat de motor op dat moment wel heel rustig liep ) - bij het uitlezen van de ecu vond hij dus niets.
Bij mij heeft de gascomputer blijkbaar een eigen motormanagement-storingslampje; als ik op gas rijd, dan heeft het oorspronkelijke storingslampje nooit gebrand en knippert er ( nog steeds ) een rood ledje op de gasinbouw. Laatst ging het citroen-mm-lampje pas branden als ik op benzine tegen de 120 reed ( nadien heb ik het mr-relais vervangen, ik weet niet of het nog zo is ), terwijl het gas-storingslampje meest brandt nadat ik een paar kilometer heb gereden, al is het maar 30.
Met andere woorden: ik ben niet overtuigd en zou eerst nog meer informatie verzamelen, voordat je een duur onderdeel laat vervangen. ( Bijv: welke foutcode's heeft de garage geconstateerd ? )
kvr
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar