Citroën Berlingo: Motor zwaar geluid aan laag toerental?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000

Hallo,

Als ik van 3 de versnelling aan ongeveer 2.200 toeren schakel naar 4 de versnelling zakt het toerental dan naar ongeveer 1200 toeren.Wat normaal is.
Maar van die 1200 toeren tot aan de 1500 toeren maakt de motor nogal een raar zwaar geluid?Eenmaal boven de 1500 toeren is het geluid weg.
Van 4 de versnelling naar 5 de is niks hoorbaar aangezien de motor dan schakeld aan een hoger toerental.
Wat kan de oorzaak zijn?

Mvgr Md

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md

Geplaatst door dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

andreas08 (0) PRO, 14 jaar geleden

het geluid laten horen in een citroen garage laat een monteur eens meerijden

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou iets verder doortrekken in de 3e versnelling. 1200 rpm is wel heeeeeel erg laag en dan moet de motor wel heeeeel erg hard werken.
Trek je door tot zo'n 3000 rpm, dan zal het geluid wel weg zijn.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor jullie reactie's. maar over het door trekken tot telkens 3000 toeren vind ik voor een diesel niet verantwoord.Vb:Als je pas de motor heb gestart en hij nog niet eens op temperatuur is en dan tot 3000 toeren?
Hoe hoger ook de versnelling hoe hoger je in toeren kan gaan.Je kan bvb niet van 1ste naar 2 de versnelling in 3000 toeren gaan!Wel van 4 de naar 5 de maar dan zakt hij niet tot 1200 toeren.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 14 jaar geleden

Wat ik wel weet.Schoonbroer rijd met Golf 4 ook turbo diesel.Door altijd voorzichtig te rijden en te traag in toerental te gaan ondervond hij er iets mankeerde op verloop van enkele jaren met de motor?Hij was lui geworden.Laten uitlezen en ze merkten er een bepaald stuk kapot was?Ze vervangen het stuk en de wagen trok weer vinnig zoals vroeger.Dealer vertelde als hij zo verder was blijven rijden hij de turbo naar de knoppen ging helpen? We weten niet precies welk stuk ze bedoelden?
Zou het niet eerder daar mee te maken hebben mijn probleem?
Wie weet hier meer over?
Alvast bedankt voor het helpen zoeken.
Mvgr Md

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Jij mag 3000 rpm dan niet verantwoord vinden, ik vind 1200 rpm in 4 (ook met diezelfde koude motor) veel te laag en nog meer onverantwoord.
Je zult een keuze moeten maken.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat je me niet begrijpt?
Ik schakel aan 3000 toeren in 3 de versnelling naar 4 de versnelling.Als die dan in 4 de versnelling zit en je laat het koppelingspedaal los dan valt het toerental automatsch terug naar 1200 toeren.Dan bij het verder gas geven van die 1200 toeren tot ongeveer 1500 toeren maakt die wat lawaai. Boven die 1500 toeren tot terug 3000 toeren maakt die geen lawaai.Dan aan die 3000 toeren schakelen van 4 de versnelling naar 5 de versnelling valt bij het loslaten van het kopelingspedaal motor naar 2000 toeren.Alles prima dan.
Van 1 ste naar 2 de versnelling en van 2 de naar 3 de versnelling zelf bij laag toerental(want je kan niet hoog in kleine versnellingen)doet de motor normaal.
Begrijp je het een beetje?
Mvgr Md

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, je bent mij nu volledig kwijt. Eerst zeg je dat je bij 2200 rpm schakelt en de motor dan terugvalt naar 1200 rpm.
In je laatste post zeg je dat je bij 3000 rpm schakelt en dat de motor dan ook terug valt naar 1200. En dat geloof ik niet.

Het zware brommende geluid dat je hoort is het protest van de motor tegen het extreem zware werk dat verricht moet worden omdat het toerental te laag is.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 14 jaar geleden

Ja ik snap het dat je me even kwijt bent mijn excuses daarvoor.
Als je in 3 de schakelt aan 3000 toeren zakt hij inderdaad niet naar 1200 toeren.
Maar zoals ik eerst beschreef schakel ik aan zo'n 2200 toeren in derde versnelling om over te gaan naar 4 de versnelling.Volgens mij is dat zeker hoorbaar aan de motor hoog genoeg ...en zeker wanneer die nog niet warm is!
Als ik in die derde versnelling tot 3000 toeren trek dan vind ik dat hoorbaar veel te hoog voor de motor.
Ik begrijp dat je in een hoge versnelling aan laag toerental je zwaar werk vraagt aan uw motor.
Mvgr Md

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

O.K., als je graag een reparatie van uitgelopen lagers wil betalen, moet je gewoon zo blijven rijden.

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 14 jaar geleden

Hey Oldford,
Je kan wel gelijk hebben maar ik probeer wat inlichtingen te winnen.
Volgens een inlichting kon het ook zijn dat ergens het luchtfilter huis of de luchtbuis iets los zit?
En inderdaad vooraan de motor waar hij zijn lucht naar binnen hapt is dat maar bevestigd origineel met 1 schroef.Ik heb dat wat beter bevestiged maar oorzaak niet verholpen.
Toen kreeg ik ook deze informatie door:
Zulke geluiden komen idd vaak bij het luchtfilterhuis weg, vaak zijn het de kunstof buizen die gaan resoneren bij de aansluitings.
Maar kan misschien ook een probleem zijn met de ugr (uitlaatgas-terugvoerregeling) klep. Deze klep zit vooraan bij het inlaatspruitstuk. Er zitten ook vaccuum slangetjes op en een stekker. Je zou even kunnen proberen om de slangetjes tijdelijk eraf te halen, om te kijken of het geluid veranderd. Je moet dan wel even de slangetjes af doppen met een boutje ofzo.
Toch alvast bedankt voor de raad wat de oorzaak kan zijn.

Mvgr Md

dupl-u-18337-5dd14a0449b60+md (0), 14 jaar geleden

Hallo terug komend op het nog onopgelost probleem kreeg ik van iemand een tip of het niet aan de motor/versnelingsbak steunen zou liggen het daverend gevoel van de motor in laag toerental 1200 tot 1500?
De motor heefd 4 ophangsteunen.
Onder de accu bevind zich vermoedend deze steun.
[url=http://img37.imageshack.us/i/motorsteun4...][img]http://img37.imageshack.us/img37/826/mot...[/img][/url]
Ik merkte dat er tussen de steun er een speling zou zitten?

[url=http://img696.imageshack.us/i/asimotorst...][img]http://img696.imageshack.us/img696/6903/...[/img][/url]
Toen ik de motor voorzichtig omhoog duwde met behulp van een putkrik zag ik dan geen speling meer.


[url=http://img37.imageshack.us/i/asimotorste...][img]http://img37.imageshack.us/img37/962/asi...[/img][/url]
Wie heeft er ervaring met deze steun en is het mogelijk deze steun speling heeft?
Grts Md

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.