close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo 2002: Motor slaat niet aan bij vorst.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2000

Berlingo HDI, 2002. Kmstand 227.000.
Regulier onderhoud door Citroëndealer.
Eerste 3,5 jaar gereden als zelf uitgekozen lease, daarna gekocht. In het algemeen bevalt de auto heel goed.
De reden voor mijn vraag is dat de afgelopen winters bij het (herhaald) starten met vorst de motor goed rond ging, maar niet wilde aanslaan.
De accu is nog de originele Varta ( 12V l2 400/640A ) en in goede staat (?)
Bij (buren/garage) hulp met startkabels ging het aanslaan uiteindelijk wel.
Garage-onderzoek in januari 2009, alles en nog wat getest: gloeibougies waren goed, voorgloeimodulator en –relais slecht en vervangen. + diesel- en motorreiniger toegevoegd, olie (5W40) en oliefilter vervangen.
Daarna bleef bij vorst het probleem: niet aanslaan zonder extra starthulp.
Sindsdien geen vorst meer, maar nu nadert de winter weer.
Ik denk dat de accu beter kan worden vervangen; kan dat beter met een zwaardere, die op de accuplaats past ? Hoeveel zwaarder ?
Graag advies.

Geplaatst door

wisizu (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kan ook de startmotor zijn die een te laag starttoerental oplevert.

306 cabrio 0
badge

15 jaar

eerst controleren op foucodes in m.m.c. en stekkers op computer controleren op oxydatie
dit is bij deze motoren niet een probleem wat veel voorkomt
komt er geen lucht in brandstofsysteem wat er voor kan zorgen dat de m.m.c. blokkeert
anders compressie meten als er een te dikke koppakking in is gekomen kan dit slecht aanslaan veroorzaken

andreas08 0
badge

15 jaar

Bedankt vor jullie reacties!
Cabrio: Waarom zou de (originele) startmotor alleen bij vorst een te laag starttoerental geven?
Andreas: m.m.c. is bij de dealer gecontroleerd, geen fotcodes.
Koppakking: motor is nooit open geweest, was niet nodig.
Na starthulp loopt ie goed en kan die dag ook na langere stilstand goed aanslaan, maar de volgende vorstdag wil ie niet. Brandstof en oxydatie van stekkers lijkt mij daarom geen oorzaak.
Bij het vorst-koud starten hoor ik geen duidelijk andere geluiden/lagere toeren dan normaal.
Draait de (start)motor iets langzamer doordat de olie bij vorst wat dikker is en meer weerstand geeft?
Dunnere olie( 5W30?) is zomer's weer te dun: dann weer vervangen: Kassa !
De oorspronkelijke accu is nu 7,5 jaar oud; hoe lang gaat zo'n ding goed mee ?
Komt dus toch weer mijn eerste vraag, accu vervangen, door een zwaardere ?
Alvast bedankt voor het meedenken.

wisizu 0

15 jaar

Ik lees dat je accu 7,5 jaar oud is?

Dan zou ik inderdaad je accu maar eens vervangen. Grote kans dat deze bij lange na niet meer de stroom kan leveren die hij 7,5 jaar geleden kon leveren. Vooral met koud weer merk je dat: de olie is dikker waardoor de motor zwaarder rond gaat. Hierdoor gaat de startmotor meer stroom vragen om de motor toch op het juiste toerental rond te gooien. De accu kan dit echter niet meer leveren, waardoor de accuspanning inzakt en de startmotor langzamer gaat draaien.

Stukje achtergrond:
Een startaccu, dus dat wat er in je auto zit, slijt door steeds ontladen en weer laden. Er treedt dan sulfatering van de platen opNu ontlaad je een accu van een auto doorgaans nooit echt, na starten wordt deze immers weer meteen bijgeladen, maar er treedt altijd in beperkte mate sulfatering op. Na 7,5 jaar kan de capaciteit van de accu daarom wel eens (flink) afgenomen zijn. Bij een accu die ooit eens leeg is geraakt (door b.v. lampen laten branden) kan dit zelfs al veel eerder optreden.

Vooral omdat je zegt dat hij met starthulp wel goed loopt gok ik op de accu.

Een zwaardere accu hoeft niet persé. Neem gewoon wat de fabrikant voorschrijft (dus wat er nu in zit, maar dan nieuw ;-) ).

RvL 0

15 jaar

Roy, bedankt !
Accu is nooit helemaal leeg geweest, maar inderdaad wel 7,5 jaar oud.
Over een paar weken krijgt ie een onderhoudsbeurt, zal dan ook de accu laten vervangen.
Hoop en verwacht dat het probleem dan over zal zijn.

wisizu 0

15 jaar

Accu is gisteren vervangen met gelijke zwaarte .
Moet nu wachten tot de vorst komt.
Als het probleem er dan nog is, zal ik het laten weten.
Bedankt voor het meedenken !

wisizu 0

14 jaar

wisizu, cabrio heeft ook gelijk de roulementen in de startmotoren kunnen bij het koude of warme weer vast komen te zitten waardoor het starttoerental veel lager is

wovr100582 0
badge

14 jaar

Voorlopig laatste bericht:
Vanmorgen bij redelijke vorst, nadat de auto sinds zaterdagmiddag stil gestaan heeft, sloeg de motor bij de tweede startpoging, die iets langer was dan gebruikelijk, goed aan.
Zo te zien lag het probleem dus aan de oude accu en is nu over .
Bedankt voor het meedenken !
Wisizu

wisizu 0

14 jaar

Toch nog problemen:
Zaterdag met behoorlijke vorst (met nieuwe accu Yuasa 55Ah) draaide de startmotor langzamer dan ik gewend was met de (7,5 jaar) oude Varta accu. Motor slaat niet aan! Garage erbij, brandstof-aanvoer is goed, met accuhulp slaat ie wel aan. Zaterdag om 18.00 u auto met geheel warme motor neergezet; volgende ochtend (behoorlijke vorst) motor start traag en slaat niet aan. Vanmorgen met minder vorst + dikke sneeuwdeken op de motorkap: motor slaat aan met tweede startpoging. Bij nazoeken is er volgens mij een te lichte accu ingezet, Varta 640A = 70 Ah. Ga dus bij de dealer reclameren !
Zal afloop laten weten.
Wisizu

wisizu 0

14 jaar

Was dus een foutje van de dealer.
De 55 Ah is nu vervangen door 70 Ah. Hoop dat het aanslaan in het vervolg zal lukken !
Bedankt voor het meedenken.

wisizu 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.