9 maanden geleden begon het probleem na gerepareerd te zijn in een spaanse garage. De motor liep standaard 1200 toeren stationair. Naar mijn citroen garage in Venray gegaan en heeft het volgende vervangen, gaskleppotentiometer, benzinepomp, relais, oliedruksensors, luchtsensor, temperatuursensor, lamda sonde, katalysator. heel veel geld lichter maar het probleem bleef. Heb toen de gok gewaagd om naar een universele garage te gaan. Deze heeft met een stroboscooplamp het ontstekingstijdstip afgesteld. En jawel het probleem was verdwenen. (achteraf was ik dus bijna 1300 euro goedkoper uitgeweest). Het ontstekingstijdstip stond veel te laat. Nu is mijn vraag: Heb ik door het te late onttsekingstijdstip schade opgelopen aan mijn blok? bijvoorbeeld kleppen etc. Ik heb ongeveer 25.000 km gereden op benzine met de late ontsteking. Olie verbruik is ongeveer 1 liter op 6.000 km. Geen doorgeslagen koppakking etc. Verder loopt de auto goed. Hoor enkel tikken van de kleppen (bij stationair), maar er geen enkel U9 met bosch monopoint blok waar ik dat nog niet gehoord heb.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee, een te late ontsteking veroorzaakt meestal i.t.t. een te vroege geen schade........
Laat nou je kleppen ook even stellen bij die zelfde universele garage die ook zo slim was om je ontsteking af te stellen.Wat kan dat nou kosten. Die universele garages zijn zo gek nog niet hoor. Ik zeg dit omdat kleppen stellen een onder geschoven kindje aan het worden is bij veel auto`s. Immers bij de meeste auto`s hoef dat niet meer.
En kleppen stellen bij een 1.4 TU-motor is zeer simpel en snel te doen.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar