Onze Xsara 1.6 veert rechts achter totaal niet,
Omdat 2 jaar geleden op ons APK rapport als aandachtspunt stond dat er olielekkage van een schokbreker was, de schokbrekeres laten vernieuwen.
Helaas totaal geen verbetering.
Nu zijn we wel kort geleden met ons linker achterwiel over een betonnen drempel gereden,die hadden we niet gezien.
Dat gaf een enorme knal.
Kan er toen misschien iets gebroken zijn?
Wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
even een verbetering in mijn vorige mail:
we zijn met ons rechter achterwiel over de betonnen drempel gereden
beste TCO
Riekt heel sterk naar defect in de Torsie as (rechts)...
9 jaar
als de auto niet veert, heeft t weinig zin om een schokdemper te vervangen. denk idd dat er een toriestang is gebroken.
heeft het nog nut om dat bij een 15 jaar oude Xsara te laten repareren.
het klinkt nogal duur.
Tot nu toe reed hij wel supergoed, maar heeft wel 280,000 op de teller
9 jaar
Wat is nut hebben , je haalt op de sloop een complete as en bouwt die er onder , ben je voor weinig klaar .
Met dank voor jullie reacties.
ik denk dat ik mijn garage maar ga vragen achter een tweedehands achteras aan te gaan en hoop dan niet boven de 600,00 uit te komen inclusief montage.
Anders ga ik toch maar op zoek naar een andere auto.
Maar jonge Xsara's zijn er helaas niet.
9 jaar
als een veer gebroken is dan ligt de auto op de grond
als je de schokdempers aan beide zijde losneemt kan je goed voelen
of de auto veert zonder de weerstand van schokdempers
het kan dan een schokdemper zijn die defect is
of dat het lagerwerk achtertrein defect is
@405
Andreas08 weet als geen ander dat er torsiestaven onder zitten. Gezien zijn antwoorden hier denk ik dat hij met Citroen is opgegroeid, dus voordat je een reactie geeft denk even na. Hij bedoelt met veren het torderen van de as. Het is niet altijd goed om vaktaal te gebruiken voor leken en het zijn ook woorden die je normaal onder collega's ook gebruikt.
Schokbreker inwendig defect . demping staat nu dicht dus .....schokbreker vervangen
De schokbrekers hebben we net deze week laten vervangen omdat we dachten dat dat de oorzaak was.
Ik ga ervan uit dat de nieuwe goed zijn.
9 jaar
Ik heb in 40 jaar maar dat ik met deze vering werk
Een keer meegemaakt dat een torsiestaaf gebroken is
En dan ligt de auto echt wel op de grond
zoals ik al geschreven heb,we zijn vorige week met ons rechter achterwiel over een betonnen drempel gereden,die hadden we niet gezien.
Dat gaf een enorme knal.
Ik dacht "nu is er iets ernstigs gebeurd"
maar we zagen niets en zijn 200 km naar huis gereden over snelwegen.
Weer thuis merkte mijn man pas dat hij niet veerde,
ik had nog niets in de gaten, pas nadat hij er over begon.
en had toen nog geen idee hoe lang dit al zo was.
9 jaar
Misschien zit ik er naast , maar heeft deze achteras niet 2 torsiestaven , net zoals renault ? , als er dan 1 breekt , zelf mee gemaakt met een scenic , dan is er nog minimaal vering , als dan ook nummer 2 breekt hou je dus inderdaad geen vering meer over.
Misschien is het niet onverstandig om eens echt onder de auto te duiken en te kijken wat er nu mis is , dit kan toch niet zo moeilijk zijn.
Auto met de wielen van de grond , schokbrekers los , kun je deze meteen op werking testen , as moet nu vrij op en neer veren als je hem probeert te bewegen , is er geen weerstand en kun je hem op elke willekeurige stand neer zetten zijn de torsiestaven stuk.
Trouwens als hij helemaal niet veert , dat merk je echt wel als je er mee rijd , ik ben met de 2 gebroken torsiestaven 1300 km terug komen rijden uit Zuid-Frankrijk , je hebt daarna 6 hernia s.
de auto staat recht op zijn wielen en is rechts niet doorgezakt
9 jaar
[quote=405]Zitten geen veren onder, maar torsiestaven.[/quote]
En een torsiestaaf is geen veer?
Een schroefveer is ook een torsiestaaf, alleen spiraalvormig.
Terzake: Ik denk dat het buitenste naaldlager rechts kapot is gesprongen waardoor de draagarmas zit vastgeklemd in de asbuis.
Hoe dan ook, de as moet gereviseerd of vervangen worden.
Aha een zelfbenoemde moddereter die ook nog gewoon flauwekul verkoopt.
Voor een auto is een torrsietaaf een veer zonder verder geneuzel.
[quote=ron001]beste TCO
Riekt heel sterk naar defect in de Torsie as (rechts)...[/quote]
In de torsie as dus. waarschijnlijk de naaldlagering naar de galamiezen...geen werkend draaipunt meer dus ook geen vering.
zal onderhand wel opgelost zijn toch?
9 jaar
we hebben een garage opdracht gegeven een achteras te zoeken voor ons en die te vervangen
we wachten op zijn telefoontje
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar