Citroën Berlingo: niet aanslaan

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi siemens RHY

motor slaat niet aan ,brandstof druk tijdens start 300 bar starttoerental 192/min ,maar geen injectoraansturing
Als ik met de scoop op de nokkenassensor meet krijg ik een vreemd signaal ongeveer 10 volt met pieken naar 40 volt
en beneden naar 6volt en dat is al als je met losse stekker en contact aan druk je de stekker erop dan blijft het zo
het is een zeer regelmatig signaal duty cycle 99% 10V -1% 6-40 volt Krukassignaal ziet er goed uit
al krukas sensor vervangen en noksensor andere auto
misschien kan door dat rare signaal de kruk en noksensor niet synchroniseren

storingscodes P0402 extra emissie controle
P1197 injector stage controle fout
P1641 injector stage controle fout
P0339 toeren sensor
P0113 brandstof luchtmeting

Klant had ook wel eens tijdens rijden dat de auto niet meer trok en soms na tanken niet aanslaan na enige tijd wachten weer wel
en vorige week pas na aantrekken.maar nu pakt hij gelukkig echt niet zodat ik kan meten

autobalk

Geplaatst door autobalk (0) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

P0402 = EGR te veel flow. Klep vast/vervuild?
P0339 = Krukas positie sensor (toerental sensor, BDP-gever). Bedrading OK? Ook die van de nokkenas-sensor?
P0113 = Inlaat lucht temperatuur sensor, circuit hoog. Geeft dus te koud aan of kortsluiting naar 5V of open circuit (stekker?)
Volgens mij zit die ingebouwd in de luchtmassameter.

Start toerental is wel heel erg laag. Is dat echt zo laag of wordt het zo laag door gegeven?

P1197 en P1641 wijzen op problemen met de injectors. Bedrading volledig heel? Geen kortsluiting?
Hoeveel volt staat er op de voeding van de injectors? Pas op, kan zo'n 80 volt zijn!

Overigens vind ik de vertalingen van de fout-omschrijvingen weer helemaal nergens op slaan. Welke tester gebruik je?

autobalk (0) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad dat komt uit een bosch tester zal ze nog met de lexia uitlezen en doorgeven
ik krijg geen voeding op de injectors ,moet die er direct op staan met contact aan of komt die pas
na vrijgave of synchronisatie?
voeding en signaal draad komen direct uit stuurapparaat

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wanneer exact de voeding er op komt weet ik niet. Maar logica zegt dat eerst de voeding er moet zijn, voordat het signaal kan werken.
Heb je geen andere diesel staan waar je dat op kunt meten?
Staat er in de datalijst geen parameter die het voltage van de injectors weer geeft? (Wordt vaak Capacitor genoemd).
Wat ik zo uit me hoofd weet van de meeste systemen is dat je in de data lijst ook bij motor uit die 80 volt ziet staan.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Van andere sensoren/actuatoren de voedingspanning al eens gemeten?
Oiram

autobalk (0) PRO, 14 jaar geleden

luchtmassa meter en noksensor voeding ok
Ik las net ergens een defecte injector,iwendig sluiting ,dat kan misschien alle 4 injectors beinvloeden
ik kan straks proberen te meten of een voor een losnemen en dan kijken of er een voeding en signaal op injectoren
komt te staan evetueel de open spanning van alle 4 meten met de scoop

autobalk (0) PRO, 14 jaar geleden

Auto doet het opeens weer zonder iets te veranderen

storingscodes P0402 extra emissie controle recirculatie uitlaatgassen onjuist
P1197 injector stage controle fout bediening verstuivers
P1641 injector stage controle fout bediening verstuivers vermogentrap
P0339 toeren sensor motortoerental sensor onderbroken of sluiting
P0113 brandstof luchtmeting

verstuiverspanning 73 volt

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

"Als ik met de scoop op de nokkenassensor meet krijg ik een vreemd signaal ongeveer 10 volt met pieken naar 40 volt"
Wat zie je nu aan dat nokkenas signaal?
Fout wissen, proefritje, uitlezen, welke fouten dan?
Oiram

autobalk (0) PRO, 14 jaar geleden

zoder iets te doen sloeg de auto vanmiddag direct aan .
Ik meet nu ook gewoon een goed nokas,(zonder vreemde pieken) en krukassignaal.
Misschien heeft het met vocht te maken ,want hij stond vannacht binnen
Hij staat nu weer buiten ,ga ik morgenochtend weer proberen wat hij doet

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Staat je stekker van de computer of andere rekeneenheden niet vol water/vocht?

autobalk (0) PRO, 14 jaar geleden

Vanochtend deed hij het weer niet,weer dat rare signaal op nokas
een injector draadwas half doorgesleten op de isolatie en gaf dan sluiting of overslag op de signaaldraad van de noksensor
alleen bij vocht
Nu even solderen en dichtbouwen dan zal hij het wel weer doen.
Storingen wissen en kijken of die wegblijven

autobalk (0) PRO, 13 jaar geleden

Auto heeft het 3 maanden goed gedaan,maar doet het nu weer niet
P0402 extra emissie controle recirculatie uitlaatgassen onjuist intermiterend
P1169 jector stage controle fout bediening verstuivers permanent
P1641 injector stage controle fout bediening verstuivers vermogentrap permanent
P1673 INJECTIE COMPUTER permanent


De permanente storing zijn niet te wissen

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

P1673 INJECTIE COMPUTER permanent

Updaten, anders mot er een nieuwe motor EBE in, meschien kan AC tronics je helpen?

P1169 Injector stage controle fout bediening verstuivers permanent
P1641 injector stage controle fout bediening verstuivers vermogentrap permanent

Verstuivers, stekkers, of aansturings fout

check

Beste antwoord, geplaatst door autobalk (0) PRO, 13 jaar geleden

ECU opengemaakt zit zwarte schroeiplek in

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

dan is het duidelijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.