Citroën Xsara: Niet starten bij warme motor (ECU verdacht)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4Hdi

Ik heb het volgende probleem voor, het gaat om een Citroen Xsara break 1.4HDi uit 2004 met de chassisnummer VF77N28HZB73914563. En ECU :0 281 011 540 Bosch EDC16C3 .

Als de ECU warm is door stralingswarmte van de motor, dan start de auto niet. De startmotor gaat wel rond, en ik krijg een foutmelding over antidiefstal beveiliging op het display. Als ik dan de auto een tijdje laat staan tot deze is afgekoeld start de auto wel. Eens de motor draait en alles is op temperatuur heb ik ook geen problemen. Het is enkel het starten met warme ECU dat niet lukt.

Ik kan deze fout ook nabootsen door de ECU te verwarmen met een foner. Als ik dan de ECU weer afkoel met een ijspak dan start de auto weer.

hazefeets

Geplaatst door hazefeets (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

hazefeets (0), 9 jaar geleden

Niemand?

Willietje (0), 9 jaar geleden

Ik had hetzelfde voor met een Citroën C5 2002 2.0 HDi: niet meer starten na kort bezoek aan winkel of zo, na tijdje wachten startte hij weer. Na lang zoeken kwam ik terecht bij een Bosch-bedrijf (in België: Heist-op-de-Berg) die de injecteurs testte; resultaat: één injecteur werkte niet goed meer. Alle injecteurs werden vervangen door gereviseerden en probleem was opgelost. (Je kan event. zelf die test doen door iedere injecteur-terugvoer los te koppelen en met een slangetje naar een potje te voeren; motor starten en enkele minuten laten draaien. Is er verschil in terugvoer dan is er eentje slecht. Maar best overlaten aan bevoegden)

hazefeets (0), 9 jaar geleden

Kreeg je hierbij ook een melding over de antidiefstal.
Dit vind ik namelijk het nare. Dat als hij niet wel starten er altijd een boodschap over antidiefstal wordt weergegeven, waarbij ook een geel lampje gaat branden.

Willietje (0), 9 jaar geleden

Ik had in die wagen geen anti-diefstal want in de garage had men gezegd: een Citroën wordt niet gestolen! Nou ja men heeft het vooral op duitse wagens gemunt. Maar wel zegde men ook bij Bosch en ook in de garage dat ik te weinig kilometers deed voor een diesel en zou daar de oorzaak liggen van het injectieprobleem. Dus heb ik in 2009 een benzinewagen gekocht. Of er een geel lampje ging branden weet ik niet meer te zeggen maar computers kunnen al wel eens raar doen en het is trouwens niet onmogelijk dat er van buitenuit bugs worden ingebracht want vele commando's worden wireless doorgegeven (bvb van gaspedaal naar de injectiesturing en sommige "hackers" vinden wel altijd ergens middelen om medemensen een "hak" te zetten!!

harry4203 (650) PRO, 9 jaar geleden

sommige mensen kun je echt alles wijsmaken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.