Citroën Xm: Olieverbruik bij stationairloop

Bouwjaar: 1995

We hebben hier een XM CT Turbo staan die bij stationairloop
een behoorlijke oliewolk uitbraakt.
Tijdens rijden,rookt ie helemaal niet,plankgas doorjakkeren
ook niet,maar als je dan weer stil staat begint ie na een paar seconden weer te walmen en dit stopt pas als je weer gaat rijden
Ik denk aan de Turbo maar dan moet ie bij vollast toch wel roken
Carterventilatie??? Zuigerveren?? Klephoedjes?? Bougies zijn wel vettig
Compressie is prima
Ik snap dus niet waarom ie het alleen stationair doet

Eer Groot

Geplaatst door Eer Groot (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

zal turbo zijn, er wordt op het moment van stationair lopen geen tegendruk in de uitlaat opgebouwd zodat de oliedruk in de turbo tussen de lagers, as, en afdichtingen doorloopt de uitlaat in.Dit geldt ook voor de inlaatzijde. Bij hogere toerentallen en dus druk in het uitlaatsysteem en inlaatsysteem kan dit doorlekken niet gebeuren en houdt het walmen op.
vr. gr.

citroenmonteur (0) PRO, 18 jaar geleden

Bij deze motoren zijn het bijna altijd de kleprubbers die verstafd zijn, zodat de motor erg veel olie verbruikt. Stationair is de verhouding aangevoerde olie (via kleprubbers)in de cilinder relatief gezien het grootste omdat je een slechte vulling hebt. Daar komt nog bij dat stationair er vacuum tijdens de inlaatslag in de cilinder ontstaat door de dichte gasklep waardoor er extra olie wordt aangezogen.
Als het de turbo zou zijn, moet je het kunnen zien bij gedemonteerde uitlaatpijp vlak achter de turbo, dat er olie uit loopt. Maar meestal rookt een versleten turbolager vooral bij vollast/hoog toerental.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.