Citroën C4 Cactus 2016: Peugeot/ Citroën vti 82 (hmz) ontstekings volgorde

Bouwjaar: 2016, Motorcode: Hmz, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 82

Weet iemand de ontstekings volgorde van een Peugeot/ Citroën vti 82 (hmz) motor?
Timing van de krukas tot de nokkenassen is verlopen.
Probeer dit nu via bdp te herstellen.
Alle tips zijn welkom b.v.d

Cx

Geplaatst door Cx (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

harry4203 (65) PRO, 1 jaar geleden

1-3-4-2, 1 aan bakzijde. maar de timing moet je goed zetten met speciaal gereedschap en tevens de ktting en spanner vervangen. Als de motor op tijd gezet wordt met het juiste gereedscha staan zuiger NIET in bdp bij deze motor.

Cx (0), 1 jaar geleden

Harry bedankt voor jouw antwoord! Het gaat hier om een peugeot / citroen vti 82 motor met motorcode hmz uit 2016 (3 cilender met distributieriem)
De nokkenassen werden inderdaad met het speciale lockgereedschap vastgezet Het probleem is echter dat de krukas verdraait is voordat de krukasbout op het juiste nm was vastgezet.
Is het een optie om de nokkenassen weer op de timing vast te zetten met de locktool. Vervolgens de riem verwijderen om het vliegwiel daarna op de juiste positie met de borgstift weer vastzetten en riem en spanrol + looprol weer te monteren om daarna te controleren of alles weer op tijd staat?

harry4203 (65) PRO, 1 jaar geleden

Dat kan wel, krukas goed zetten, tandwiel krukas plaatsen, spanner en looprol plaatsen, riem spannen en daarna krukasbout vast zetten.

    Is er nog een manier om een extra controle uitvoeren voor de juiste stand van de krukas ten opzicht van de stand van de nokkenassen bij deze motor. Zoals bijvoorbeeld een bdp controle.
    Wil graag voor 100% uitsluiten dat de timing niet goed staat of dat kleppen de zuigers gaan raken. - Cx (0), 1 jaar geleden

harry4203 (65) PRO, 1 jaar geleden

Misschien dat ik het niet snap, maar je zegt dat je de motor op tijd hebt gezet met het correcte gereedschap, hoeveel meer zekerheid wil je nog hebben dan? motor even 2 keer ronddraaien met de hand alvorens te starten, maar dat moet je altijd even doen na een riemvervanging.

Cx (0), 1 jaar geleden

Wederom bedankt voor jouw snelle reactie De nokkenassen werden inderdaad met het speciale lockgereedschap vastgezet Het probleem is echter dat de krukas verdraait is voordat de krukasbout op het juiste nm was vastgezet.
Bij het test rondraaien van de krukas met de hand is deze verdraaid zonder dat het krukastandwiel waar de riem overheen loopt mee heeft gelopen (distributieriem is dus stil blijven staan) nu moet ik dus de juiste stand van de krukas / nokkenassen terugvinden.
De nokkenassen kan ik met de tool vastzetten op de juiste timing echter moet ik de juiste stand van de krukas zien te vinden.
Dacht zelf aan cilinder 1 distrubutie zijde op bdp maar weet dit niet zeker.

STIP911 (0) PRO, 1 jaar geleden

hier is speciaal gereedschap voor, je moet n pen in het vliegwiel steken, als het goed is zit er maar 1 gat in, verder moet de vlakke kant van de krukas links staan, alleen de krukas is spieloos

harry4203 (65) PRO, 1 jaar geleden

Idd, dus krukas verdraaien (met de riem los in dit geval) tot de pen in het vliegwiel valt. dan de boel monteren en spannen en krukasbout vastzetten. Je kunt met een beetje gepriegel het gat in het vliegwiel met een spiegeltje wel zien als je wilt kijken.

Cx (0), 1 jaar geleden

Zojuist alles weer op tijd gezet. Vliegwiel geborgt met pen dan heb je inderdaad de vlakke kant op de krukas links staan. De 1e cilinder aan distributie zijde staat dan ook op bdp. Nokkenassen op tijd gezet en met speciale tool geborgt. Daarna de een aantal keren de krukas gedraaid, alles blijft keurig op tijd staan. Morgen aan de bovenzijde alles afmonteren. (Inlaat spruitstuk demonteren/monteren is echt priegelwerk er is weinig ruimte....
Houd jullie op de hoogte

Cx (0), 1 jaar geleden

Cx (0), 1 jaar geleden

Alles is weer gemonteerd en motor loopt weer als een zonnetje! Timing stond uiteindelijk 3 tanden verkeerd.
Dank jullie allen voor de bijdrage.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.