Citroen C4 Picasso 2011: THP revisie motor .

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FV, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

mijn THP motor heeft alle bekende problemen . en 259.000 km gelopen
JWA in Oud Beijerland heeft geconstateerd dat repareren niet meer mogelijk is . waar ik goed ziek van werd want heb de auto pas een maand
er zal dus een revisie/ruil motor in moeten
weet iemand een goed adres hiervoor ????
bij voorkeur ergens in Friesland .woon in Rotterdam
maar gaat de auto morgen terug brengen naar het aankoop adres in Surhuisterveen ( Frl ) daar gaan ze er aan werken

leo de groot

Geplaatst door leo de groot (70) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (1580) PRO, 1 jaar geleden

Wordt dit onder garantie gedaan ?
Zo ja dan zal de reparateur de oplossing aandragen neem ik aan .
Vege revisie motoren en anders Google eens.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

nee in principe zit er geen garantie op de auto .
maar een versleten motor binnen een maand . dus het auto bedrijf wilde mee werken aan een oplossing . wat dat gaat inhouden is nog onbekend .
maar de revisie motor gaat voor mijn rekening komen . mogelijk nemen hun het uit en in bouwen voor hun rekening ??? dat zal ik morgen wel gaan horen
Vege ken ik wel zit/zat in Spijkenisse .

kaleido 1 (1580) PRO, 1 jaar geleden

Ik denk dat hier een stukje consumenten bescherming van toepassing is.
De motor was al op zijn einde toen jij de auto kocht vermoed ik.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

ja zeker wel had ook 259.00 gelopen . maar liep netjes en nog steeds loopt hij netjes en heb er al 700 km mee geraden .
enigste is vanuit stilstand optrekken gaat niet soepel
maar na aankoop eens gegoogeld op THP motoren
toen kreeg ik het heel benauwd
vandaar mijn bezoek aan JWA in oud Beijerland . de rest is bekend .
het auto bedrijf weet natuurlijk ook wel dat ze niet geheel onschuldig zijn
vandaar de bereidwilligheid om mee te werken aan een oplossing .weet zeker dat er een berg bedrijven zijn die dat ondanks wettelijke regeltjes dat toch niet zouden doen .

kaleido 1 (1580) PRO, 1 jaar geleden

Als je er samen uitkomt prima toch.

harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden

T is natuurlijk geen antwoord op je vraag, maar zou je niet proberen de auto teur te geven en het verlies te nemen. naast een ruilmotor moet je ook nog een katalysator hebben, en neem maar een originele want anders blijft t ellende. Als de eerste turbo er nog op zit, geeft die als de motor weer optimaal presteerd ook vaak de geest. Dit geldt ook voor de hogedrukinspuitpomp. (Er vanuit gaande dat dit overgebouwd gaat worden iig.) Wat doe je met de koppeling als de boe; open ligt? enz enz. Zo'n auto van die leeftijd en met die kilometers is eigenlijk gewoon technisch en economisch totall loss.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

dat advies heb ik al meer gehad .
maar wat dan .? deze auto is 100% naar mijn zin bied alles wat ik wil .is voor de rest in nieuwstaat .
een andere C4 Grand Picasso kopen ?? zonder de beruchte THP motor . dat zou mooi zijn...
waar het niet dat er geen C4 grand Picasso 2011 facelift model bestaat ZONDER DE THP MOTOR . een oud model 2007/20008 met een betrouwbare 2 liter met automaat kopen . ok prima maar wil niet zwaarder gaan dan 1450 kg ivm de wegenbelasting. ook die bestaat niet zijn allemaal zwaarder . en wil ook eigenlijk geen auto ouder dan 2011 . dus wat blijft er dan over iets heel anders kopen .wat dan vergelijkbaar is met een C4 Grand Picasso dus . een hoge grote ruime auto met een groot glas oppervlak met automaat met min 125 pk en redelijk zuinig en onder de 1450 kg en die ik dan ook nog eens mooi moet vinden . ik sta open voor suggesties .
moet er wel bij vermelden dat ik de C4 voor een zeer scherpe prijs heb en dus is er wat financiële speel ruimte . de turbo is reeds vervangen voor de rest weet ik het niet . of een imitatie katalysator problemen gaat geven weet ik niet en is ook uiteraard niet de bedoeling . weet ook niet wat een originele kost . maar als dat boven de 1000 euro gaat worden gaat ik dat niet doen .
het komt hier op neer je heb het er voor over of niet
ik vermoed dat 30 % van de THP motoren die nu op de weg rond rijden ook niet helemaal fris zijn en mogelijk gewoon op zijn net als mijn motor waar ik overigens morgen gewoon mee naar Friesland rij 230 km

kaleido 1 (1580) PRO, 1 jaar geleden

Maak goede afspraken liefst zwart op wit wat wel en wat niet voor uw rekening is.
Verder afspreken wat wel en wat niet vervangen gaat worden om te voorkomen dat er ellende mee verhuist op de andere motor.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

update . de C4 GP staat in Surhuisterveen ( Frl ) en de 230 km erheen geen problemen
in eerste instantie vond de man de conclusie van JWA uit oud Beijerland wat overdreven .
en stuurde aan op reparatie van de huidige motor waar ik geen heil inziet
ben duidelijk geweest dat ik een revisie motor wilt . en die zal ik dan ook zelf betalen .
hij wilde zijn monteurs toch ook laten kijken/onderzoeken , prima dat mag .
afgesproken is dat het arbeidsloon voor zijn rekening komt ( eigen werkplaats )
en de onderdelen voor mijn rekening .
en wat er vervangen wordt in overleg .
de man wilt het voor mij zo goedkoop mogelijk houden . en ik wil het zo goed mogelijk doen .
en dan realiseer ik mij heus wel dat de rekening dan hoger gaat uitvallen
maar wil de komende 80.000 km geen gedonder meer . en hoop dat mede te bereiken door goed onderhoud
er staat niks op papier . alles in goed vertrouwen .. verstandig ?? we zullen het zien ..
tevreden net de geboden oplossing ? . ja tot nu wel . .

kaleido 1 (1580) PRO, 1 jaar geleden

We laten ons verrassen , tijd gaat het je vertellen.
Prettig weekend , vraag foto 's van hun bevindingen.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

even een update . de revisie motor is reeds besteld , waar ?? niet naar gevraagd wil er eigenlijk ook niet tussen gaan zitten . volgens het autobedrijf. worden er voldoende motoren aangeboden , maar de levertijd is 4 weken dit ivm de slechte onderdelen voorziening ??. over bedragen ( nog ) niet gesproken . . we wachten het dus nog even af ,

leo de groot (70), 1 jaar geleden

volgende week gaat ik mijn C4 grand picasso met een revisie motor op halen .
maar vraag mij eigen af . of er een software update nood zakelijk is . de garage die het in en uitbouwen heeft gedaan doet dit niet .?? mogelijk niet de kennis of apparatuur in huis ??
als het wel moet gebeuren . moet ik dan speciaal naar de Dealer of kan dat evt JWA in oud Beijerland ook doen .
koppeling en katalysator zijn ook vervangen . is het zinvol om dan ook gelijk maar de bougiekabels te vervangen . die zijn mogelijk al 10 jaar oud ????
heeft er iemand ervaring met het revisie bedrijf De Jong in Twijzel . daar komt namelijk de motor vandaan .

harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden

Bougiekabels heeft ie niet. Of er een update is kunnen we zo niet zeggen, we weten niet wat er nu in zit. Ik weet natuurlijk niet wie dat wel of niet voor je kan controleren/uitvoeren, maar de dealer is wel even de goedkoopste weg. Ik zou wel aanraden de laatste software te laten plaatsten.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

ok . zal de dealer maar eens bellen . weet ook niet wat er nu voor software inzit . ben er intussen ook achter gekomen dat er geen bougie kabels op zit .

leo de groot (70), 1 jaar geleden

2 dealers gebeld . de een vraagt 50/75 euro de ander 110 euro ????? .
maar is het niet zinvol ??? om 150-200 euro meer uit te geven en een chip tuning te laten doen .
niet voor extra vermogen maar meer voor een verbeterd rendement . wat gunstiger brandstof verbruik . en dan hoop ik eigenlijk ook dat het een gunstig effect heeft op de motor vervuiling .
zijn er mensen die hier een mening/ervaring over hebben .
heb trouwens ook maar de garage gevraagd de automaat of eigenlijk gerobotiseerde schakelbak te verversen Citroen schrijft dat niet voor maar toch .

harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden

Persoonlijk zou ik zeker een tuning aanraden, echter zal dit het vervuilingsprobleem niet oplossen. daar hebben alle vele tuners zich over gebogen. Als je een goed gereviseerde motor hebt gekregen zijn de zuigers en de veren aangepast en zijn waarschijnlijk de klepgeleiders vervangen. dan heb je al een hoop gewonnen. verder gewoon iedere 15000km/1jr olie verversen met de voorgeschreven 0w30 en lieft euro 98 tanken. en niet te truttig rijden. Na een goede tuning loopt de motor wel beter en rijdt de auto veel soepeler, wat ook wel een gunstig effect geeft. (ervaring met oa eigen 1.6thp)

kaleido 1 (1580) PRO, 1 jaar geleden

Ben ik het mee eens maar ik zou eerst eens kijken hoe deze motor loopt .
Als dit allemaal naar wens gaat dan de volgende stap zetten.

harry4203 (425) PRO, 1 jaar geleden

Zou er idd eerst eens een paar weken mee rijden om te kijken of alles goed en storingsvrij loopt alvorens tot een eventuele tuning over te gaan.

leo de groot (70), 1 jaar geleden

ben het met Kaleido en Harry eens . kijk het eerst eens aan
de gehele koppeling is ook vervangen , heb de gerobotiseerde 6 versn bak .moet daar ook nog aan afgesteld/up gedatet worden ????

leo de groot (70), 1 jaar geleden

auto is weer in mijn bezit.
had verwacht een enorm verschil te merken gezien de vele mankementen met de oude motor . oa verstopte katalysator - opgerekte distributie ketting - enorme cilinder vervuiling en beschadigde cilinder wanden . maar dat is dus niet zo . ondanks dat de complete koppeling is vervangen incl het massa vliegwiel . gaat het optrekken vanuit stilstand nog steeds niet soepel . heb het een en ander gelezen over software update en inleren wat dat ook is ?? specifiek voor de EB6V versnellingsbak . denk dat gewoon gedaan moet worden . . de Motor tunen ben ik nog steeds van plan . maar eerst de bak een software update .

Jeraevers (10), 1 jaar geleden

Zo'n gerobotiseerde bak, en zeker eentje van PSA, schakelt sowieso al niet zo vlot of soepel als een echte automaatbak. Ook uit stilstand vertrekken is vaak niet soepel.
Kan zijn dat de software update beterschap brengt, maar zou er niet te hard op hopen.
Producteigenschap noemen ze dat...

leo de groot (70), 1 jaar geleden

De EB6V bak schakelt op zich zelf goed .ja niet als een echte automaat maar dat verwacht ik ook niet . vindt hem alleen vanuit stilstand niet soepel wegrijden . en parkeren gaat ook niet lekker .
hoop dat het inleren en updaten wat uithaalt . maar heb daar ook wel twijfels over .
is trouwens niet goedkoop en elke dealer vraagt weer wat anders heb tot nu toe prijzen van 120 - 160 en 300 euro gehoord . en het zijn allemaal dealers . een probleem is waarschijnlijk het volgende
.
Alleen moet er bij een gerobotiseerde handbak de koppeling in een servicestand worden gezet, doe je dit niet kan dit voor problemen gaan zorgen.
en ik ben bang dat dit bij mijn C4 niet is gebeurt omdat het niet bij een dealer is gedaan . de dealer van 300 euro begon daar al over . gaf ook geen enkele garantie dat het beter zou worden .
dus dat wordt een dure gok . laat het wel doen . maar dan bij de dealer in de Metaalstraat in Rotterdam niet om dat hij de laagste prijs gaf . maar meer omdat andere dealers zeiden dat ik het beste daar kon laten doen , hebben daar het meeste ervaring erin . we wachten het af laat het eind volgende maand doen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 of stel zelf een nieuwe vraag.