Citroën Xsara Picasso: picasso 1.6

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 op gas 8klepper

beste lezers,

tijdens het rijden met onze picasso ging het motor lampje (oranje) branden

thuis met een obd2 reader uitgelezen.

gevonden:

171 = te arm
1327 = ???

in mijn lijst staat 1327 niet benoemd, weet iemand te zetten wat die code behelst?
Of wat nog mooier zou zijn, heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, als deze codes samen voorkomen?

bvd voor de reacties

met vr gr Rogier

Rogier10230

Geplaatst door Rogier10230 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Heb je deze storing ook op benzine?.
eerst resetten, dan op benzine rijden, kijken of storing ook komt.
Zoniet, dan over op lpg en verschijnt dan de storing, dan zit het in de lpg installatie.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

zover ben ik nog niet helaas.
de auto reedt op gas toe de storing erin kwam.
thuis hebben we hem uitgezet en na het eten weer gestart, toe zat de storing er nog in.
daarna hebben we de storing uitgelezen en gereset.
Hierna weer gestart. -> het lampje op het dashboard was nu uit.

Ondertussen hing de odb reader ernog aan, hier zag ik nu weer 1327 in het beeld komen (dashboard lampje blijft nog wel uit)

tijdens het stationair draaien hebben we nog even op benzine gezet en weer op gas (maar we hebben niet meer gereden)

De storing is niet meer terug gekomen op de display.
(maar misschien was het de 171 melding die het lampje deed oplichten, want die melding bleef wel weg volgens mij)

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

op http://amtgarageforum.nl/forums/thread/2...
beschijft iemand een soort gelijk probleem (ook p171 en 1327) tegelijk
wat daar de oorzaak van is geweest, wordt helaas niet duidelijk.

vr gr Rogier

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Onlangs wilde deze auto niet meer overschakelen op gas (als hij op benz. gestart was)

na onderzoek bleek dat er een vacuum slang los zat, deze was ingescheurd en kon daardoor van zijn nippel glijden.

ik vermoed dat de eerdere problemen die we hebben gehad, door een beginnend scheurtje in die slang kwam
(bij acceleren etc. kantelt de motor een beetje waardoor het slangetje bewogen wordt, en het scheurtje kortstondig "open geduwd wordt"

vr gr Rogier

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Eer gister is de storing toch weer voorgevallen.
Rijdend op gas, ging het waarschuwingslampje branden op het dashbord

Op dat moment was men met de auto in duitsland.
Daar bij een dealer laten uitlezen:


Standige fehler:
Selbstanpassung gemischregelung zu mager

Vorubergehender fehler:
Phasenerkennung in der zundung integriert

Tevens heeft men een rattelent geluid gehoord, maar of er verband is, is niet bekend.

iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Laat de auto nou eens resetten en rijd dan eens een week op benzine.
Geen storing, dan over op lpg en kijk of tie dan wel verschijnt.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

De vorige keer dat er storing was, was rond 5-mei
nu 2 juli.

De interval tussen de storingen is dus erg groot (in de tussen liggende tijd is er steesd op gas gereden)

Ik ben dus bang dat ik dit probleem er niet uit ga halen met 1 week benzine en week gas rijden.

Overigens zijn de problemen begonnen na een distributie wissel,
wat misschien ook nog kan mee spelen is de buiten temperatuur.
Rond mei was het even erg warm
En nu hebben we natuurlijk ook weer net een paar dagen van rond de 28 graden gehad.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

even wat extra informatie:

Het betreft een AG gas installatie
Voor elke cilinder is er een gasaansluiting gemaakt op het inlaatspruitstuk

Helaas zitten die aansluitingen helemaal achter de motor, en kon ik alleen voelen hoe het zat.

Ook heb ik tijdens een draaiende motor een beetje aan die leidingen gefrunikt maar daarmee krijg ik geen rare dingen.
Het inlaatspruitstuk ik van kunststof.

Ik heb nog getracht te kijken of de distributie wel op tijd staat.
Bij het nokkenaswiel kan ik goed bij, maar de borg die in het vliegwiel moet vallen.
Kon ik niet echt vinden, er zit daar wel ergens een gat in de flens waar de bak aan hangt, maar dat gat heeft wel een diameter van 1,5 cm oid.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

al googled, kom ik tegen dat de bougie elektrode ongeveer 0.1mm krapper moet dan voor benzine
en dat de klepspeling ruimer moet worden gesteld dan voor benzine.

Geld dit voor alle lpg systemen?
Doen jullie bovenstaande ook trouw, of volstaat de benzine afstelling in de praktijk?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Vroeger zette je de bougies wel eens iets nauwer als de motor op gas liep.
Tegenwoordig kan het ook in je nadeel werken en kan je eventueel fouten(codes) krijgen.
Maar het kan geen kwaad om het eens te proberen.

Misschien helpt het voor die P1327 code, die kan nm soms ook veroorzaakt worden door inductie/interferentie
in de bedrading.

Die P0171 zet denk ik je lampje aan maar dat is een lastige code(kleine afwijking van het mengsel)
En die storing kan je eigenlijk alleen maar goed opzoeken (zonder apparatuur) door eerst te bepalen op welk mengsel die code gezet word.
Oiram

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Bougies moet je gewoon zo laten.
Is er niet een bobine kapot of slecht?.
Dat komt nog weleens voor bij deze auto's.
Vermischregelung is volgens mij mengselregeling. dat duid op een verkeerd lambdasignaal.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

mengsel zou te arm zijn.

Vraag is waarom?

vf gr ROgier

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Dat kan in de gasinstallatie zitten, maar als het zo sporadisch voorkomt word het een zoekplaatje .
Vaak komen dit soort storingen toch uit de installatie.
Wat voor installatie zit erin?.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

AG gas.
Met op het inlaatspruitstuk per cilinder een Gas aansluiting.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Hoeveel heeft tie gelopen?.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

net een ton.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Om de distributie timing te controleren, is er speciaal gereedschap nodig.

Als ik het zo zie , is het gewoon een Pen van een bepaalde diameter.
Weet iemand de precise maatvoering?
Dan kan ik zelf even iets maken, om te controleren of de boel wel op tijd staat.

btw. is het zo dat de pen beneden ( die in het vliegwiel moet vallen) dikker is dan de bovenste pen?

vr gr Rogier

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Moet het gat tbv de onderste pen, ongveer hier zitten?
Ik zie daar wel een gat zitten in de flens waar de bak aanhangt.
Maar dat gat heeft een behoorlijk grote diameter (gok 1,5 cm)

[url=http://img355.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img355.imageshack.us/img355/7250/...[/img][/url]

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

vraaag waarom in het vliegwiel ? heb ik nog nooit gedaan je moet de multiriem demonteren dis. kappen verwijderen en dan kun je met special gereedschap de timing controleren

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Ik denk niet dat je het daar moet zoeken, ik denk eerder aan mengselregeling.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

ik zal in ten hage stam en co.
Dat de bovenste dis. kap eraf moet.
Dan kan je als de de nokkenas verdraaid als het goed is een pen door de poelie steken (die valt dan in een gat in de kop)
En aan de onderkant, moet er een pen in het vliegwiel vallen volgens ten hage.

Rogier10230 (0), 15 jaar geleden

Maar dat zegt jullie dus niks?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.