Hier staat een picasso 18i 16v van 2000, 57000 km. waarvan het lambdagetal veel te hoog is en dus te arm stationair draait. Op toeren is het wel ok. Het inlaatspruitstuk is vernieuwd omdat deze van de week met een geweldige knal uit elkaar plofte ( wat wel vaker schijnt voor te komen). Onze gedachten gaan richting ontsteking of een luchtlekkage.Je kunt ook merken dat de motor stationair niet glad loopt. Gemeten waarden: co 0%, hc 88 ppm, o2 4,5%, lambda 1,28. Heeft iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb zelf geen ervaring met citroën.Maar heb je al de afgegeven spanning van de lambda sensor bekeken.Als hij een lage spanning afgeeft heb je te maken met een arm mengsel,zoals bij deze auto dus.Als hij netjes varieërt tussen de 100 a 900mV kan je concluderen dat er geen probleem is met mengsel.Je moet hier dus zoeken in het uitlaatsysteem.anders zal ik het inlaatsysteem goed controleren met een lekspray(van tunap bijvoorbeeld).
We hebben de auto inmiddels laten uitlezen op foutcode's. Er zaten er 'n heleboel in, maar dit had waarschijnlijk te maken met de explosie. Nadat ze gewist waren kwamen ze niet meer terug. Een suggestie van 'n dealer was nog het ventiel van het koolstoffilter. Morgen gaat de auto naar 'n grotere dealer om verder in de gegevens te kijken. De lambdasensor wisselde wel bij hogere toerentallen maar niet bij een stat. toerental.
Als het probleem in het koolstoffilter klep zal zijn heb je in de meeste gevallen te maken met een te rijk mengsel,er wordt immers benzine damp aan het mengsel toegevoegt.Als de lambda sensor wel normaal pendeelt op hogere toerentallen kun je concluderen dat de lambda sensor wel goed functioneert.Belangrijk is dan wat de afgegeven spanning is bij stationair.lage spanning betekent ARM(100mV),hoge spanning betekent RIJK(900mV).Je kan natuurlijk ook het koolfilter systeem afkoppelen om zo te kijken of de uitstoot verbeterd.
Een zuurstofpercentage van 4,5% geeft duidelijk aan dat je ergens een behoorlijk luchtlek moet kunnen vinden. Mag maximaal 0,3% zijn, liever nog 0%.
21 jaar
Het kan natuurlijk ook zijn dat je sonde continu een rijk mengsel registreert en de ECM daarom het mengsel verarmt. De backfire waarbij het inlaatspruitstuk explodeerde is daarom ook een direct gevolg van het arme mengsel. En als de sonde rijk aangeeft zou ik het vervangen.
w9j hadde laatst een auto waarvan het lambda getal ook te hoog bleef
bleek de mapsensor niet goed te werken
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar