Citroën C15: probleempjes met mijn c15D

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

mensen wie kan mij helpen ik heb een aantal problemen met mijn citroen c15

namelijk 1 als mijn motor loopt lekt die olie wij vermoede uit de versnellings bak want het olipijl blijft gelijk.
een vreind vertelde mij dat het een kering kan zijn die kapot gaat als er teveel olie in de versnellingsbak gaat wie kan me daar mee helpen??

en 2 als mijn motor draait dan gaat alles goed maar zodra ik gas geef en ik rij op de snel weg dan bouwd de motor druk op in de koelsysteem en dan blaast ie alles af via de dop. wat is dat??

mijn vader en ik denken dat ie verstopt is en wat zou de beste manier zijn om hem te ontstoppen??

verder de laatste punt 3 als ik over een bultje rijd knakt mijn achter vering wat kan dat zijn??

mensen alvast bedankt voor jullie hulp The Luuk

The_Luuk

Geplaatst door The_Luuk (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C15? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

aangezien je vorige bericht over een koppakking ging, zal ik hier ook even mee aftrappen.

JE KOPPAKKING IS NAAR ZIJN GROOTJE. De compressiedruk uit je cilindert wordt in het koelsysteem geperst, hierdoor gaat hij afblazen op de dop.

Versnellingsbak kan wel gaan lekken, maar meestal is dit een heldere olie, omdat hier geen verbrandingsresten bijzitten. Het probleem wat jij voorschrijft, dat de kerring eruit wordt geblazen bij een te volle bak heb ik nog nooit meegemaakt. Dit kan dan ook alleen, als je recentelijk je bak van nieuwe olie hebt voorzien.
Vooralsnog houdt ik het op motorolie.

Laat voor de koppakking even een compressiemeting uitvoeren, en je weet het zeker.

Groeten Marcel

The_Luuk (0), 18 jaar geleden

Mag ik ook weten is een kop pakking zelf uit tevoeren??
En zo jah hoe doe ik dat??
En voor de andere info dank ik u hartelijk

The luuk

hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden

indien je over een gezonde dosis technisch inzicht hebt, en de beschikking over een fatsoewnlijke momentsleutel, is het wel te doen, een diesel ligt wat distributie iets gevoeliger omdat je 3 tandwielen op tijd moet houden ( Overigens geld dat ook voor een DOHC motor).

Gewoon rustig aan de zaak gaan afbouwen, beginnen met de poulie's en v-riemen. Kleppendeksel en distrubutiekappen. De zaak op tijd zetten, eventueel blokkeren indien nodig of mogelijk ( afhankelijk van je motortype), je uitlaat en inlaatspruitstuk losgooien, Koelwater aflaten en slangen demonteren, alle electrische verbindingen losgooien en als laatste de kopbouten lostrekken.

Opbouwen ( Na vlakken en afpersen, laat ik altijd doen om geen risico te lopen), in omgekeerde volgorde opbouwen.

Aanhaalmomenten en merktekens voor distrubutie kan ik je zenden als je me de motorcode doorgeeft.

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C15 of stel zelf een nieuwe vraag.