Ik heb twee rare geluiden in de motor. Eén is bij terugschakelen en remmen op de motor. Dan hoor je een soms zacht, soms hard schrapend geluid onder de auto uitkomen. Soms voel je het op het koppelingspedaal doortrillen. De koppeling zelf grijpt goed in, trilt niet bij opkomen en draait niet door bij het vragen om vermogen. Is de koppeling aan het verslijten of is het iets anders?
Ander geluid is bij aanzetten van de airco: een brommend geluid dat terugloopt bij het verminderen van het toerental van de motor. je hoort het niet altijd en soms hoor je het ook bij een stilstaande auto. is het de pomp van de airco en is dat normaal?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koppeling:
Probeer eens te dubbel-clutchen; dus koppeling indrukken - uit zijn versnelling halen - koppeling los laten - koppeling opnieuw indrukken - in de andere versnelling zetten.
Op deze manier zorg je dat de snelheid van de 2 assen gelijk ligt, en de synchromeshringen minder belast worden. Als het schrapen nu weg is, heb je kans dat je synchromeshringen flink aan het slijten zijn.
Airco:
Dit geluid kan zowel van de magneetkoppeling als intern in de pomp zijn. Lastig om zo te beoordelen. Het is nooit overbodig om even langs de aircoboer te rijden en je systeem leeg te halen + opnieuw te vullen. Dan wordt ook gelijk de olie in het systeem gecontroleerd, en weet je zeker dat de koudemiddeldruk in orde is. Bij een te lage druk en dus een onjuiste oliehoeveelheid kun je ook bijgeluiden krijgen. Een airco loopt ongeveer zo'n 8% per jaar leeg.
de koppeling is aan het verslijten als je deze bij het indrukken voelt dat het zwaar gaat
en hoe verder je het pedaal indrukt blijft deze zwaar gaan
als je het koppelingspedaal indrukt en je voelt het knikpunt
en daarna gaat het intrappen licht dan weet je dat het goed is
voor het geluid kan je het beste dit laten beoordelen door je garage
laat dan eens een monteur meerijden voor dit geluid
Geluid lijkt inderdaad bij dubbel klutsen te verdwijnen. Heb ook verschillende tests gedaan met koppeling (plankgas bij laag toerental) en koppeling slipt niet, trilt niet en auto komt normaal en langzaam op gang. Het pedaal gaat soepel en niet zwaar. Het lijkt dus niet slijtage van de koppelingsplaten of drukgroep te zijn. Echter: ik hoor niet het kenmerkende "tandenpoetsen" van de versnellingsbak tijdens het schakelen die je hoort bij versleten synchormeshringen. Het schakelen gaat soepel en zonder krakende geluiden. Het is min of meer slijpend geluid als de koppeling langzaam, dus bij remmen op de motor, opkomt. Het treedt niet op bij laag toerentaal, alleen bij terugschakelen van bijv. 4 naar 3 of 3 naar 2 met snelheid van 60 k/h. Heel soms ook bij opschakelen.
10 jaar
Lijkt mij eerder een rollager op in/uitgaande as. Niet onmiddelijk levensbedreigend. Ook de volgende test laat meer licht schijnen : bij stationair draaiende motor en neutraal, luisteren naar het geluid, ontkoppelen en luisteren of het geluid wegvalt of vermindert.
10 jaar
Klinkt als een DMV dat kapot aan het gaan is.
9 jaar
Hoezo gaat laag koudemiddel niveau gepaard met een laag olie niveau ?
De olie verdwijnt niet , het koudemiddel wel .
Olie bijvullen is ook niet nodig , daarmee krijg je alleen maar overvulde systemen , net zoals detectievloeistof toevoegen , grote onzin.
Zorgen dat het koudemiddel niveau goed is en drukken meten , de naalden van de meters moeten rustig bewegen , een klapperende persnaald is dus niet goed , dit duid op compressor schade .
@ lex van sante: dank voor je reactie, maar wat is een dmv?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar