Hallo, Als de temperatuur wat kouder word en het is een beetje vochtig weer heb ik een probleem met mijn voorremmen. Als ik dan voor een stoplicht heb geremd dan is het net of mijn voorremmen niet in zijn geheel terugkomen. Met optrekken lopen ze even aan en ontstaat een lichte piep. Nu heb ik mijn vacuumslang al van het pompje gehaald om te kijken of daar iets mis mee is. De slang ziet er goed uit en ik kan geen scheurtjes ontedekken. Alleen de pomp zuigt onregelmatig en lijkt af en toe weg te vallen. Als ik dan de opening afsluit dan pakt het pompje weer op. Kan iemand mij vertellen of dit normaal is of moet het pompje altijd dezelfde opbrengst geven. Kan dit het probleem zijn dat de remmen niet goed terugkomen.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten.
Ton.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
over welke pomp heb je het?
Vacuumpomp?
Zolang je niet remt heeft de pomp er niets mee te maken. Hij zorgt ervoor dat er onderdruk is in een kant van de rembekrachtiger. Dan zal die de pedaal gaan helpen als er geremd wordt.
Het aanlopen (zwaar gaan) kan meerdere oorzaken hebben. 1, de remblokken gaan zwaar in hun geleiding. 2 de hydrolische bediende plunjers komen niet goed terug. En dat kan weer 2 oorzaken hebben. 2a, de plunjer gaan zwaar in zijn cilinder/ 2b, er blijft druk op het remsysteem staan terwijl de pedaal is losgelaten. Dat kan komen doordat er inwendig uits mis is in de hoofdremcilinder, maar meestal omdat de stift welke de cilinder bedient in rust geen speling heeft.
Het kan natuurlijk toevallig zijn dat links en rechts hetzelfde probleem hebben. Maar als het probleem opeens is ontstaan ga ik voor 2b. Dit kun je controleren door bij stilstaande auto en lopende motor de rem in te trappen en daarna los te laten. Als je daarna op een voorwiel een ontluchting nippel een halve slag los draait en er komen meerdere druppels vloeistof onder druk uitlopen? bingo. Niet verwarren met de vloeistof welke er altijd uit komt lopen als de nippel open staat.
Hallo Cor,
Over welke stift heb je het precies. Ik heb vandaag wel geconstateerd dat het voornamelijk de linkervoorrem is die het probleem vertoont.
Groeten.
Ton
13 jaar
Eerst kijken of het de stift wel is, zoals ik eerder uitgelegd heb.
De Stift: op de rempedaal zit een pen met een gaffel Die pen zit in de rembekrachtiger. Als je de pedaal omhoogtrekt gaat de pen dan mee omhoog(speling) of zit het allemaal strak??Kijk dan in de auto of die pen te verdraaien is omdat de borgmoer ervan is losgelopen? (of vergeten vast te zetten) deze hun je dan korter maken tot je ongeveer een halve omwenteling speling hebt. Als de borgmoer vastzit of er valt niets te borgen?? dan is de drukstift in de rembekrachter de boosdoener. Daarvoor zul je de hoofdremcilinder los moet maken van de bekrachtiger en iets uittrekken en opzij moeten halen. Hopelijk gaat dat zonder de leidingen aan de cilinder los te nemen. desnoods verderop de leiding uit een kussentje halen.. (Scheelt ontluchten) Die stift zit dan los. draai hem 1 gang in borg hem en plaats alles terug. Als de stift nog strak staat herhaal je alles tot je er bent. Denk erom als de stift geborgd was is er een ander probleem.
Ik kan me voorstellen dat je er niet aan durft te beginnen. Maar durf je wel?? Ga dan niet zomaar wat draaien of stellen. Meestal veroorzaak je dan andere problemen.
Ik heb de rem klauw linksvoor vervangen voor een nieuwe. Tevens zijn de schijven en de blokken vernieuwd. Tot op heden geen last meer gehad. We hopen dat dit zo blijft. Bedankt voor de tips.
Groeten.
Ton.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar