Hallo,
deze Saxo 1.4 heeft een zeer vervelend probleem
Het stationair toerental is niet goed te krijgen, draait verhoogt stationait op +/-2500tpm, alles al gereinigd, gasklephuis al uitgewisseld.
Geen foutcodes, alleen 1 X o2 sensor.
Soms als je aan het rijden bent dan is het even goed, laat je de gas los dan draait hij netjes 900tpm, maar doe je de auto uit dan loopt hij gelijk weer 2500tpm
Kan geen lucht lekkages vinden, heb een speciaal rookapparaat om luchtlekkages op te sporen , niks.
Het co gehalte is erg hoog +/- 7%, en de injectie tijd is ook hoog, als hij 2500 tpm loopt is dat zo'n 6.7ms, verder kan ik in de data geen vreemde dingen zien.
Herkend iemand dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is de rest van de waardes? HC o2 lambda getal en Co2 ?
Heeft deze nog een luchtomloop?
Pieter controleer de egr klep eens ,bij franse wagens krijg je dit effect als deze geopend blijft. ook die verhoogde CO waarde. Succes.
egr op een benzineauto van 2000? zou kunnen hoor maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Zit inderdaad geen EGR op
waarschijnlijk een marelli computer, die geven dit probleem wel eens.
actronics kan dit controleren/repareren.
mvg Diko
het kan ook de stappenmotor zijn die blijft hangen. heb je die al vervangen?
want schoonmaken helpt niet altijd
mvg dimo
Pieter door een niet werkende stappenmotor gaat toch het CO toch niet naar 7 % ,dat is bijna de dubbele hoeveelheid brandstof. Overbrug de temp .sensor. Of meet de spanning van 5 volt. is die er wel. Groetjes.
als de stappenmotor in de uiterste stand blijft hangen dan is de luchttoevoer in het inlaatspruitstuk ook veel minder en gaat hij meer benzine verbruiken om de motor goed te laten lopen. en dan gaat ook het co gehalte omhoog.
mvg dimo
OPLOSSING>
Ik heb eerst met de snapon modis, het stappen motortje aangestuurd in de actuator test (na demontage) de bromde wel maar ging niet heen en weer!
Stift gedemonteerd en gereinigd, toen ging hij wel heen en weer, motor liep ook goed, tot je bij het stoplicht kwam dan sloeg hij af.
Nieuw stappenmotortje besteld op chassisnr. bij de dealer, (deze leerde mij dat er heel veel verschillende soorten in zitten bij citroen, dus niet uitwisselen)
Stappen motortje ingeleerd, door: accu klem los en stekker van stappen motortje los, alles aansluiten en de motor starten, deze 5 minuten stationair laten lopen zonder er mee te rijden of gas te geven, daarna was het probleem opgelost.
Wij hebben de fout gemaakt door een gasklephuis uit te wisselen van de sloop, let wel op, het stappenmotortje moet altijd ingeleerd worden anders loopt de motor zagend stationair.
Allen bedankt voor het meedenken.
pak van je hart. toch?
goed opgelost.
enig idee wat zo een stappenmoter gekost heeft ?
Heb ook zo een saxo rijden . dan perfeckt 850 toeren en 2 min later 2000 toeren stationair !
Om zot van te worden !
mvg Christoph
Christoph, Bedient die stappenmotor de gasklep of een bypas. Als de gasklep aanslag er tegenaan komt haal dan een fijn schuurpapiertje er tussen door. Er moet contact gemaakt worden om te kunnen stellen. Zonder contact blijft deze in de uitgeschoven positie staan. Hopelijk heb je hier wat aan. Succes.
stappenmotor bedient de by-pas. deze stuurt zich wel aan door de actuatortest ; maar ik denk dat de stift ook soms blijft hangen !
mvg
hoi cotroleer de bedrading aan de kant v.d ditributie zijde haal die plastic omhulsel er maar vanaf en controleer maar op breuken gr peter
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar