Hallo.
Ik heb hier een C5 2 liter Hdi staan in de werkplaats.
De motor loopt slecht stationair, met horten en stoten en heel de auto schud ervan. Ik heb al een telefoontje naar de Citroen dealer gedaan, deze vertelde mij dat ik moest proberen de Luchtmassameter te vervangen of de Map-sensor. Een van de 2 zou het probleem moeten veroorzaken.
Nu heb ik ze alle 2 vervangen en het probleem is er nog steeds. Ik krijg geen fout codes en op toeren doet de motor het gewoon goed.
Zou het een verstuiver probleem kunnen zijn ?
Als ik de stekker van de 1e en 3e cilinder los trek blijft de motor lopen, als ik de stekker van de 2e en 4e los trek valt de motor stil.
Hoop dat iemand kan helpen, alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben je in de gelegenheid om een een retourtest te doen?? Dan weet je een stuk meer denk ik..
Nee helaas.
Vanmiddag maar even richting de Dealer met de auto..
Ik zal het resultaat hiervan even posten straks.
bij peugeot sluiten ze regelmatig de egr-klep af bij dit type motor, maar of dit iets met stationair toerental te maken heeft?????
Ik zou de verstuivers laten testen, kan zijn dat deze niet goed meer zijn komt wel is meer voor.
je kan ook meten of ze teveel retour hebben met speciale apparatuur
Probleem is dat ik die apparatuur niet tot mijn beschikking heb.
Mijn tester geeft wel de volgende parameters weer:
Corr. inspuithoeveelheid 1e clilinder -3.4
Corr. inspuithoeveelheid 2e clilinder -1.8
Corr. inspuithoeveelheid 3e clilinder 0.0
Corr. inspuithoeveelheid 4e clilinder 5.2
Lijkt mij dat de verstuiver van cilinder 3 niet werkt ? Of heb ik het nu bij het verkeerde eind ?
Was dus niet de verstuiver..
Even verder wezen zoeken met de tester.
Nu blijkt dus de vervroeging voorinjectie op 14° te gebeuren terwijl dit tussen de -11° en -9° moet gebeuren. Vervroeging van de hoofdinjectie gebeurt nu op 1° en dit moet 3° tot 4° zijn. Als ik dit goed begrijp spuit de voorinjectie dus veel te laat in.
Misschien stomme vragen maar ik ben niet zo thuis in Citroen..
Alvast bedankt.
ps. De motor lijkt rijdend tussen 2000 en 2500rpm ook niet lekker te lopen. Maakt dan klopperig geluid, bij gas loslaten is het geluid weg.
Trekt verder wel gewoon goed op en heeft gewoon vermogen.
Probleem opgelost.
Retourtest gedaan, cilinder 1 veel meer retour dan de andere 3.
Verstuiver cilinder 1 vervangen en loopt weer normaal.
Bedankt voor de hulp.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar