close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Jumpy 2014: soms vliegt toerental omhoog

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld

Gasgeven in de vijfde en zesde versnelling bij 1700-1800 toeren levert soms opeens een hoger toerental op zonder hogere snelheid. Snel daarna later daalt het toerental weer. Dat gebeurt de laatst 1000 km nadat 4000 km geleden de koppeling is vernieuwd (vliegwiel niet) wegens dezelfde problemen.

Vragen: kan het een verlopen afstelling zijn van de koppeling? Is er bij de vervanging van de koppeling (voor ruwweg € 2000) iets verkeerd gegaan? Kan het misschien te maken hebben met de cruise control die tamelijk vaak met een schok uitvalt als de motor vermogen moet leveren? Dat was voor de vervanging ook al zo.
Deskundig advies gevraagd waarvoor alvast dank.

Geplaatst door

JollyJ! (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik vermoed dat het vliegwiel de boosdoener is.
Koppeling is hydraulisch en valt weinig aan te verstellen.

Plakkie 1125
vip badge

1 jaar

Plakkie, dank voor je antwoord. Dik drie maanden geleden is de koppeling vervangen door een Citroën-dealer en volgens hem was het vliegwiel nog goed. (Dat scheelde 800 euro op de rekening.)
Klopt het als ik denk dat er geen verband is tussen de cruise control en de koppeling?

JollyJ! 0

1 jaar

Dis is een 2.0 diesel waarschijnlijk?(kenteken even plaatsen svp) Dit kwam toendertijd wel vaker voor, Originele koppeling(A-merk) monteren met vliegwiel, en met juiste speciale gereedschap de drukgroep monteren.En natuurlijk goed controleren of er geen olielekkage is waardoor de koppeling vettig wordt.

harry4203, Dank voor je reactie, en het is inderdaad een 2.0 diesel, 94 kW, import uit Duitsland. De vervanging van de koppeling van drie maanden geleden is uitgevoerd door een Citroën-dealer, die zei dat het vliegwiel niet aan vervanging toe was. Op de rekening staan de arbeidsuren, en: Geleidebus, Set Embaryg Est, Bout CBX, Olie, Keerring, Deksel Carter en twee O-ringen.

JollyJ! 0

1 jaar

Van de Set Embrayg Est neem ik aan dat dat de koppeling is. Die kostte € 338,73. Kan dat de prijs zijn van een originele koppeling?

JollyJ! 0

1 jaar

De ellende begon trouwens al net boven de 100.000 km. Dat is toch abnormaal vroeg, lijkt me.

JollyJ! 0

1 jaar

Heb je de klacht al voorgelegd bij de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd? Mag ik alsnog miss even het kenteken?.

Voor morgen had ik al een afspraak voor een grote beurt. Daar komt nu dus de koppeling bij, dat wil zeggen dat ik de klacht heb gemeld en dat ze er naar gaan kijken.
Waarom wil je het kenteken weten? Ik ben niet zo happig om mijn hele hebben en houden op internet te delen (doe ook niets op de a-sociale media). Als je algemene gegevens van de auto wilt hebben, geen probleem, laat maar weten.

JollyJ! 0

1 jaar

Op 25 sept. heb ik een proefrit gemaakt met een monteur van de dealer (ik heb zelf gereden om te laten zien wat er loos was). Daarna heeft de chef werkplaats met de monteur een proefrit gemaakt. De monteur heeft mijn klacht bevestigd, de chef niet, maar hij gelooft (per e-mail) wel de monteur en mij. Sinds gisteren (9-10-23) staat de auto voor drie dagen weer bij de dealer, die de zaak (opnieuw) uit elkaar gaat halen. Ik ga er van uit dat dat onder garantie gebeurt, ik heb geen opdrachtbon of zo hoeven ondertekenen en er is ook niets gezegd over kosten.
Ik heb wel vooraf gezegd dat, als het probleem niet zou worden opgelost en er kosten berekend zouden worden, ik een klacht zou indienen bij de Geschillencommissie Voertuigen (https://www.degeschillencommissie.nl/ove... - op die site staan ook interessante uitspraken van de Commissie). Het is dus nog even afwachten.

JollyJ! 0

1 jaar

Nou, succes. ben benieuwd naar de oorzaak iig. Om even je vraag over het kenteken te beantwoorden, er zijn soms bepaalde specifieke oplossingen voor sommige klachten die op te zoeken zijn in een database. die is echt specifiek voor een bepaalde serie auto's en is alleen te controleren adhv kenteken of chassisnummer. Maar goed, gezien de auto bij een dealer staat zal dat best gecontroleerd zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.