Bij een Citroen c3 uit 2006 van een buurvrouw hier wil de motor regelmatig niet aanslaan als de sleutel naar de startpositie wordt gedraaid....dit gebeurd ook steeds vaker nu. De startmotor hoor je in dat geval wel ronddraaien maar neemt de 'motor' niet mee. Als de 'motor' wel wordt meegenomen door de startmotor dan start de wagen meteen en de startmotor heeft in dat geval ook geen enkele moeite om de 'motor' rond te toornen dus de accu lijkt mij in orde. De bendix slaat dus ook uit want de startmotor hoor je duidelijk ronddraaien. Ik hoor de startmotor dus alleen maar ronddraaien en niet dat het 'ronsel' tegen versleten tanden van de starterkrans aan zit wat nogal wat kabaal maakt doorgaans....(maar misschien hoeft dit niet altijd zo veel herrie te veroorzaken...)
Dus...wie kan mij op weg helpen en weet wat dit kan zijn?
Gegroet,
Karthur8
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bendix draaidt wel maar komt niet naar buiten , zit niks anders op dan startmotor demonteren , en hopen dat reinigen nog helpt , maar ik verwacht dat het een andere startmotor wordt.
Bedankt 'Kaleido 1' voor je reactie...
Je bedoelt waarschijnlijk dat de as wel draait i.p.v de bendix ... en wellicht het ronsel niet meegenomen wordt doordat de overbrenging ergens defect is of dat het ronsel wellicht van de as is losgekomen o.i.d . De bendix op zich doet zijn werk natuurlijk wel anders kon de startmotor niet bekrachtigd worden. Het zou volgens jou dus in deze 'overbrenging' kunnen zitten. Dit zal zeker heel goed het geval kunnen zijn en ik ga de startmotor er dan ook direct 'uitslopen'. Ik zal in de loop van de dag hier melden of dit inderdaad het geval is geweest. Dit zal zeker wat harde euro's schelen voor de buurvrouw als niet de starterkrans de boosdoener is maar de startmotor. Nogmaals bedankt voor de goede tip 'Kaleido 1 '...en je hoort nog van me hoe het afgelopen is.
Karthur8
10 jaar
ps: Weet je misschien ook of ik zonder meer de accu mag loskoppelen i.v.m het geheugen van de ECU ? ik zal in ieder geval ook vragen of de radio beveiligd is met een code en zo ja of ze die ook heeft.
edit; Ik heb deze vraag als een 'nieuwe vraag' gesteld inmiddels ook.
10 jaar
Misschien een beetje laat , ben net thuis , maar er zullen inderdaad een aantal instellingen verdwijnen .
Klok raaminstelling radiocode , allemaal niet onoverkomelijk als je de radio code in iedergeval maar hebt.
Uiteindelijk bleek toch de plunjer van de bendix niet naar binnen getrokken te kunnen worden door vuil. Dit lijkt vreemd omdat je de startmotor duidelijk hoorde 'draaien' . Wat ik echter niet wist is dat het anker/rotor van de startmotor ook draait als de plunjer van de bendix niet naar binnen getrokken wordt. Vandaar dat het er op leek dat de bendix wel zijn werk deed omdat je de startmotor hoorde draaien. Deze draait dan echter wel een stuk langzamer en duidelijk minder krachtig dan wanneer de plunjer wel naar binnen getrokken is en er direct voeding van de accu komt.
Dit langzame draaien zal denk ik komen door de grote weerstand welke de bendix vormt en is wellicht nodig om het ronsel 'met beleidt' in de vertanding van de starterkrans te brengen alvorens de startmotor volledig bekrachtigd wordt als de plunjer helemaal naar binnen getrokken is.
Als de startmotor eerder volledig wordt bekrachtigd zal het niet meer mogelijk zijn voor het ronsel om netjes in de vertanding aan te grijpen en in dat geval meer zal werken als een soort freesmachine welke de vertanding te lijf gaat en deze stuk maakt.
Dit bovenstaande is echter een theorie van mijzelf en het zou ook zo kunnen zijn dat als de bendix de plunjer wel naar binnen kan trekken, zo als het behoort te gaan, het anker/rotor van de startmotor wellicht dan niet draait...al zou ik in dat geval niet weten waarom deze dan niet zal meedraaien. Dit lijkt mij in dat geval dan toch ook te moeten 'gebeuren' . Het is moeilijk te controleren bij een goed werkende startmotor of het ronsel al eerder 'met beleidt' draait dan dat deze in de starterkrans heeft aangegrepen. Dit is met het 'blote oog' niet waarneembaar door de hoge snelheid waarmee het ronsel naar voren komt. Je kunt echter eenvoudig, volgens mij, met een multimeter en/of 'het blote oog' zien dat de bendix 'in serie' ( als ik dit goed zeg tenminste...ik ben geen elektrotechnicus) staat aangesloten met de startmotor zelf .
Mocht mijn theorie, hoe mooi deze ook moge lijken , in de vuilnisbak behoren dan hoor ik dit gaarne. Aan onzin heeft niemand iets uiteraard.
gegroet en bedankt,
Karthur8
10 jaar
Eerst wordt de bendix aangetrokken en daarna (als de contacten van de spoel zijn doorverbonden) gaat de rotor draaien...
Bij dit soort problemen is het vaak zaak om de startmotor te demonteren, schoonmaken van de as en bendix en de as (en het glijlagertje) te smeren met een druppel motor olie.
De zaak moet wel gangbaar blijven...
http://youtu.be/mIaErcEqscA
Hans4040..bedankt voor je reactie.
Voor de zekerheid heb ik zelf even op internet gezocht en het is inderdaad ongeveer zoals ik dacht. Ik zeg 'ongeveer' omdat ik niet zeker weet of de bendix en de startmotor zelf in serie staan of niet, maar dat is niet zo belangrijk. De startmotor draait reeds rond i.v.m het kunnen ingrijpen van het ronsel op de vertandingen van de starterkrans nog voordat de 'contacten van de spoel zijn doorverbonden' zoals jij het noemt. Als je bij zoeken op google 'startmotor' invult en de afbeeldingen bekijkt kun je op de diverse tekeningen dit ook duidelijk zien. Ook over de werking van een startmotor, zoals ik deze ongeveer beschreven heb, wordt genoeg geschreven en ook deze info is eenvoudig te vinden op google. Het volgende heb ik van een ander forum:
" In een startrelais zitten namelijk 2 spoelen, de aantrek/inspoorspoel, en de vasthoudspoel. Op het moment dat de tanden van startmotor en vliegwiel tegen elkaar aan komen te staan, moet de startmotor eigenlijk een tikje gaan draaien via die inspoorspoel, om te tanden in elkaar aan te laten grijpen. Pas als de startmotor volledig ingespoord is, sluiten de hoofdstroomcontacten, en gaat hij pas echt kracht ontwikkelen."
Ik wist dit ook niet zoals gezegd en dit verbaasde mij ook eigenlijk best wel moet ik zeggen. Dit zal echter dus komen, zoals ook gezegd reeds, omdat de snelheid waarmee de bendix ingetrokken wordt nu eenmaal te hoog ligt om dit 'voortraject' te kunnen waarnemen.
gegroet,
Karthur8
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar