Citroën Xsara Picasso: stilvallen, slecht starten, inhouden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

wagen heeft slechts 50.000km (10 jaar oud)

Deze problemen doen zich plots weer voor sinds het weer wat kouder is, de wagen overnacht buiten. Tijdens de zomermaanden had ik ze niet, ervoor net hetzelfde.

Sinds het weer dus kouder is start hij wat slechter, hij lijkt aan te slaan en dan moet je telkens nog eens starten.

Als je dan vertrekt in eerste versnelling houdt hij in, lijkt stil te vallen en is dan toch weg.
Wanneer je dan 6km verder bent aan de eerste lichten valt hij stil bij het ontkoppelen (altijd!).
Nog 1km verder rotonde vertragen, ontkoppelen en opnieuw stilvallen.
Tijdens de rest van de 20 km doet hij dit niet meer.

Als de motor warm is start hij wel goed en valt hij bijna nooit stil.

-Stappenmotor is vervangen
-MAP sensor vervangen
-Gaskabel is zonder spanning gezet, vroeger stond die continu wat gespannen ( is blijkbaar niet goed) nu heeft hij wat speling
-Batterij is vervangen (zwaardere)
-stappenmotor hebben ze dan moeten inleren (ken iemand de exact procedure? warme/koude motor

Met mijn beperkte kennis van autotechniek zie ik een verband met de temperatuur van de motor.
De overgangsfase van koude motor naar warme motor zit die rond 6km?
Welke sensoren geven temperatuurgebonden informatie aan de ecu?
Zit er een temperatuursensor in de koelvloeistof die gekoppeld is aan de ecu?
Zit er een temperatuursensor in de motorblok die gekoppeld is aan de ecu?

Bij goede werking vermoed ik dat een warme temperatuur sensor de injectietijd iets zal inkorten

Durven deze sensoren stuk gaan? Kan ik deze uitmeten met een ohm-meter?

Graag uw ervaring/mening/advies/oplossing

Robinv

Geplaatst door Robinv (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara Picasso? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Twee temperatuur sensoren komen in aanmerking: Koelvloeistof temperatuur en inlaat lucht temperatuur.
Beide sensoren beinvloeden de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt.
Keihard defect zijn ze nit, want dan zou je een brandende storingslamp moeten hebben.
Er kan wel een (behoorlijke) afwijking zijn in de aangegeven temperatuur.
Koud sensoren laten uitlezen en vergelijken. Moet je de auto de avond van te voren brengen.
Kunnen ze gelijk ook nog even naar de map-sensor kijken of die een goede waarde geeft.

Maar een te lage benzinedruk kan ook deze effecten hebben.
Wanneer is voor het laatst het benzinefilter vervangen?

Robinv (0), 11 jaar geleden

We zijn 14 dagen verder (600km) en niet stilgevallen, niet koud genoeg geweest denk ik.
Ik denk de temperatuursensor gevonden te hebben. Op de plaats waar de radiatorslang bovenaan het motorblok aansluit zit een lichtblauwe sensor met drie contacten.(2 contacten gebruikt)
Ik meet bij koude motor een 5,4 kohm (5400 ohm) bij warme motor nog 425 ohm.
Helaas heb ik nog geen meting op het tijdstip van stilvallen. Kan iemand deze waarden bevestigen als normaal?

ivm met brandstoffilter: Het boekje geeft aan dat deze op 30.000km vervangen zou zijn, we zijn nu 20.000km verder.
Ik heb zitten zoeken en ik kan de filter niet localiseren, anders zou ik die eens nakijken. Weet iemand uit het hoofd waar die zit bij dit model?

bedankt voor de toelichting Oldford

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.