Citroën Ax: stopt ermee tijdens het rijden

Bouwjaar: 1992

Hallo,
Sinds kort heb ik een AX uit 1992, 1,1 injektion. Ik heb nog totaal geen ervaringen met citroen, dus misschien kan iemand mij helpen. Hij start prima, loopt prima, zowel koud als warm, maar zo af en toe, de laatste keer bij 110 km/h, stopt ie ermee. Gas geven heeft geen zin, hij slaat niet meer aan. Eenmaal langs de kant, een paar minuten wachten, starten en hij rijdt weer als een tierelier. Ik heb nog geen idee waar ik zou moeten zoeken, dus heeft iemand een idee danwel tips.
Tweede vraag gelijk maar even: Waar dient het oranje controlelampje voor met het motorsymbool en wanneer mag dat wel en niet branden?
Alvast bedankt.

Wim

wim12249

Geplaatst door wim12249 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën AX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

bmm (0), 19 jaar geleden

Het probleem kan veel oorzaken hebben natuurlijk. Mogelijk is de ontstekingsmodule de oorzaak. Als het probleem zich weer voordoet controleer dan of je met starten wel een vonk hebt op de bobine. Als je van plan bent een ontstekingsmodule op de sloop te gaan halen zoek dan een van Magnet Marelli ipv Bosch.
Het oranje controlelampje moet branden als de auto op contact wordt gezet. Kort na het starten moet het uitgaan en uit blijven. Als het tijdens het rijden gaat branden duidt dat op een storing in het injectie- of ontstekingssysteem.

wim12249 (0), 19 jaar geleden

Bedankt alvast voor de tip, het vervelende is alleen dat ikzelf zelden in deze auto rij, hij is van vrouwlief, dus als het plaats vind, ben ik er niet bij. En het is al vaker gebeurd.
Maar nu hoorde ik dat het ook mkan komen door de zomer/winterstand van het luchtfilter. Is dat in te stellen bij een AX? Ik heb de auto pas, dus ik moet nog even het een en ander vinden, dus ik vraag maar...
Met de ontstekingsmoduul bedoel je het moduul wat rechts naast het blok zit, waarop de kabel naar de verdeelkap is aangesloten?
Dan nog een vraag: ik lees hier en daar het resetten van de computer. Hoe doe je dat? Simpel het loshalen van de accuklemmen of is dat een garage aangelegenheid?

bmm (0), 19 jaar geleden

Zomer/winterstand is niet bij injectie. Het lijkt mij overigens onwaarschijnlijk dat de motor er dan maar zo mee stopt zoals je schrijft.
Het ontstekingsmodule zit op het verdelerhuis en bevestigd met twee schroefjes. De Bosch versie heeft een blauw dekseltje. Die van Magneti Marelli is helemaal zwart. Als er een Magneti Marelli is gemonteerd dan zal het vermoedelijk niet het ontstekingsmodule zijn.
Het resetten van de computer zou ik pas doen als de storingscodes zijn uitgelezen. Het resetten kan door de diagnosestekker langer dan 20 seconden met massa te verbinden. Of het ook kan door de accuklemmen los te maken weet ik niet. Mogelijk weten anderen of dat ook op die wijze kan.
Het uitlezen en resetten hoeft geen garage aangelegenheid te zijn. Dat ligt voornamelijk aan hoeveel ervaring je hebt met een auto. Als je bijvoorbeeld de onderhoudsbeurten altijd door de garage laat uitvoeren dan kan ik niet bedenken waarom je dit probleem zelf zou gaan proberen op te lossen. Maar als het je interesse en belangstelling heeft is het best te doen.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Bij een monopoint injektie zoals op deze auto,zit er wel een zomer/winterstand op.
Maar ik denk ook dat het probleem in het module of bobine zit.

Hans

bmm (0), 19 jaar geleden

Als de AX wel is uitgevoerd met een zomer/winterstand dan vanzelfsprekend deze plaatsen in de stand die door Citroën wordt aanbevolen.
De AX 1.0 had nog wel een zomer/winterstand. Alle modellen daarna hebben een automatische klep. Wim schrijft dat hij een 1.1 injection heeft. Op de 1.1 injection maar ook de carburateur modellen is de zomer/winterstand niet meer gemonteerd vanuit de fabriek.

daan1876 (0), 19 jaar geleden

Vergeet niet als je de module vervangt deze te monteren met warmtegeleidende pasta (te koop bij elektronikazaken) anders is je module zo weer naar de filistijnen.
Kijk ook eens bij de ax club http://www.axclub.net/
Bij het Forum staan veel storingen vermeld en je kan uiteraard zelf ook je vragen stellen.

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=3648&highlight=slaat+af
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2607&highlight=slaat+af
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2287&highlight=slaat+af

wim12249 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de tips. Ik heb ook al het een en ander gelezen op de axclub.net site Daan. Het ziet er inderdaad naar uit dat het ligt aan de ontstekingsmodule. Zaterdag ga ik e.e.a. eens uitproberen en evt. vervangen. Ik hou jullie op de hoogte.

wim12249 (0), 19 jaar geleden

Even een update. Hij heeft een tijdje prima gereden, zonder dat er wat aan gedaan was, maar laatst begon ie toch weer in te houden. Ik heb de ontstekingsmodule vervangen, en hij deed het prima, tot vanmiddag. Hij sloeg af en starten ho maar, maar na een tijdje startte hij toch weer. Goed een kilometer gereden en slaat ie weer af. Weer hetzelfde. Toch maar de ANWB erbij gehaald, die heeft hem versleept, verder alles nagekeken, maar hij wist voor 99% zeker dat het toch de ontstekingsmodule is, maar in combinatie met de bobine. Zijn advies: Nieuwe set erin. Vraag van mij is nu: is dit als een set te verkrijgen? Of zijn het gewoon losse onderdelen?

Alvast bedankt

Wim

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Wim,

Dat zijn twee aparte onderdelen.

Hans

daan1876 (0), 19 jaar geleden

Wim je heb de module wel met pasta gemonteerd toch?anders kan deze zijn warmte niet goed kwijt

wim12249 (0), 19 jaar geleden

Ik heb net de bobine losgehaald, morgen een nieuwe halen samen met een nieuwe module. Weet iemand of de bobine is door te meten?
Hans, ik bedoelde of het op elkaar is afgestemd, maar nu ik de bobine los heb gehaald, begrijp ik dat dat niet zo is.
Ja Daan, ik heb de module met pasta gemonteerd.
Wordt vervolgd.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Je kunt de bobine doormeten door de weerstand van de primaire en secundaire spoel te meten.
Ik kan je nu de waardes niet geven helaas.

Hans

wim12249 (0), 18 jaar geleden

Ik dacht dat ik nog een update had gegeven, maar dat blijkt dus niet zo te zijn, sorry daarvoor, maar ik heb een nieuwe module en een nieuwe bobine gemonteerd en hij heeft een jaar lang zo goed als probleemloos gereden. Echter nu wil hij niet meer aanslaan. Startmotor draait rond, maar ik krijg geen vonken op de bougies. Iemand suggesties?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.