close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën C4 Picasso 2008: storing P0470

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: rhj, Motorinhoud (cc): 1997, Vermogen (kw): 130

Beste leden,

Ik heb een hardnekkige storing met de verschildruk meting.

storing treedt vaak op bij het starten en dan gaat vaak het mm  branden, en tijdens het rijden (voornamelijk) bij het flink optrekken en afremmen krijg ik de melding "kans op verstopping roetfilter".

De P0470 storing wordt soms ook opgeslagen zonder mm lampje en geen melding.

graag nog suggesties , misschien ook nog de drukleidingen vernieuwen? 

Ik heb alle verdachte onderdelen behandeld die in de technische info van PSA staan, betreffende deze P code

al vervangen/behandeld:
nieuwe kat.
nieuwe roetfilter.
additief nieuw.
nieuwe drukverschil sensor, zowel universeel als origineel.
drukleidingen schoongemaakt/vacuum getest.
inlaat volledig schoongemaakt .
nieuwe kabelboom/connector gemaakt naar de druksensor.

diagbox/launch/APK OBD scanner

Geplaatst door

axl795 (5)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik heb uit nieuwsgierigheid de drukslangen eens andersom aangesloten op de roetfilter...geen meldingen...na 1 uur rijden onder diverse omstandigheden.
..maar wel in de plaats teruggekregen de storing P0472....
volgens psa mogeljke oorzaken
-verschildruk sensor
-slangen
-stekker-draadbundel....

axl795 5
badge

1 jaar

Je kunt de waardes toch uitlezen mbt het drukverschil. wat zijn die? stilstaand/stationair en op toeren. Als je de slangen omwisseld is de sensor vaak direct definitief defect. Originele kat en roetfilter geplaatst? Je zou nog een softwareupdate kunnen overwegen als die er is.

nieuwe kat en roetfilter komen bij fource vandaan, dus ik denk niet dat het origineel is, deze zitten er ongeveer half jaar onder, in het begin alleen sporadische melding "kan op verstopping" gehad. en later bij het het contact aanzetten de 0470 erbij gekomen.
de opgeslagen druk bij de P0472 is 100mbar
en bij de P0470 is het 21mbar,
vanochten weer de slangen andersom gezet en krijg weer "netjes" P0470

Ik kan nergens de juiste montage wijze vinden van de slangen; misschien heeft de monteur toen al de slangen verkeerd om gedaan..

axl795 5
badge

1 jaar

Heb je ff kenteken van de auto?

En haal die spullen van bovengenoemde leverancier er maar onderuit.

Heb je in de computer het roetfilter ook als vernieuwd aangegeven? Lijkt me wel, maar dat kan een oorzaak zijn (gehad bij een Jumper nl).
Ik meen dat een verschildruk stationair niet boven de 10 mbar uit mag komen, en bij 2000 toeren zou hij bij een verstopping boven de 30 uitkomen en dan is 21 mbar al veel teveel.

28-gvj-8

klopt, alles staat op nieuw in metingen gegevens. verzadiging etc is allemaal nihil.
ik heb vandaag rijdend de waardes gemeten, bij een verschildruk vanaf 650mbar krijg ik de melding van kans op verstopping.
de waardes schommelen netjes bij het rijden (alleen alles veel te hoog), en het signaal voltage bij contact aan is binnen de gestelde tolerantie.
...zou het toch misschien gewoon de roetfilter of kat kunnen zijn van fource?
Maandag maak ik ff een test opstelling met eigen drukleidingen, dat ik iedergeval wat makkelijker bij de sensor kan.
heb de storingen omschrijving diverse malen gewist en weer uitgelezen, en de meting is steeds anders; ene keer 20Mbar dan weer 100Mbar en als er geen storing is dan meet ik netjes 0MBar

axl795 5
badge

1 jaar

ik ben weer een klein stapje verder, vandaag zelf drukleidingen gemaakt zodat ik de sensor tijdelijk bereikbaar kan monteren, de P0470 is niet meer voorgekomen..dus waarschijnlijk zat er toch nog een kleine blokkade in de leiding die ik niet weg heb gekregen.
Als ik met metingen gegevens start staat de druk netjes op 0Mbar.
Zowel met de nieuwe aftermarket delphi sensor alsmede de nieuwe OEM delphi sensor krijg ik de zelfde waardes, (nog steeds dus veel te hoog, maar wel gemiddeld 200Mbar lager dat eerst).
Morgen de kat maar loshalen, en inwendig bekijken en de drukleiding op de kat nog eens extra schoonmaken..als dat goed is, dan maar in conclaaf met fource.

axl795 5
badge

1 jaar

vandaag weer een testdag :) grotendeels van de dag gereden onder diverse omstandigheden; rijdend op de automaat en handmatig, bij het handschakelen zoveel mogeljk toerental minimaal 2500rpm gehouden.
Van te voren diesel reiniger in de tank gegooid en 50 liter diesel getankt..
In de middag geforceerd geregeneerd. en weer rijden.Deze keer kijken of ik de motor volledig over de zeik kon krijgen, en dat lukte! Snelweg op en direct doortrekken naar de 150, en ja hoor motor storing.
P1447 "filter verstopt", bij een verschildruk van 850Mbar.. auto in noodloop, gelukkig kon ik nog weer gewoon doorrijden.
Storing gewist en weer doorrijden, maar nu het vage; de drukken zijn nu ineens heel anders??! onder normale rijomstandigheden tussen de 80 en 120Mbar en flink doortrekken max 350Mbar?? geen storingen.
Heb de sensor nog verwisseld, precies het zelfde??!
Morgen weer hetzelfde doen, kijken of vanmiddag een "flux in the system" was of dat het rijden/regeneren toch iets verbeterd heeft.
Sinds dat ik de auto gebruik, heb ik alleen maar snelweg gereden; van start binnen 3 min op de snelweg en bestemmingen waren ook binnen 5 min van de snelwegen. Dus het oude beestje heeft niet echt flink hoeven te werken, zoals vandaag.

axl795 5
badge

1 jaar

Deze waardes zijn voor een nieuw filter nog wel iets te hoog, maar geven over het algemeen geen storing.
Is inderdaad vreemd, maar wie weet zat er een verstopping ergens in het roetfilter die nu los is gekomen. Hoop op het laatste, maar dat is niet te checken natuurlijk. Zal de toekomst wel uitwijzen.

zeker waar,
ik weet natuurlijk niet hoe de vorige eigenaren hebben gereden en hoezeer eventuele vorige vervuilingen in de kat zijn terecht gekomen; roetfilter had ik 2 weken geleden weer losgehaald, en die zag er nog schoon uit. Donderdag weer tijd op een brug en dan de kat ook loshalen.

axl795 5
badge

1 jaar

heren, vandaag de 2de kat los kunnen halen, met een luchtspuit geprobeerd de leiding schoongespoten, en veel moeite deze een beetje opengekregen.
Met een scoop in de 1ste kat gekeken, deze zag eruit als nieuw.
Vervolgens toch gekeken waarom de drukleiding zoveel weerstand heeft, en de leiding los geslepen... zie de foto's; door een zeer klein gaatje moet de druk doorheen, zit dus binnen no-time verstopt, diegene die de leiding heeft gelast is ietsjes te fanatiek geweest

axl795 5
badge

1 jaar

foto's

axl795 5
badge

1 jaar

Foto’s kunnen te groot zijn waardoor je ze niet kan plaatsen.

ja ik zie het .... maar weer te vroeg gejuicht....het is nog steeds volledig ruk.
zo vaag, alles stroomt goed door nu, nog ff voor deze zekerheid de 2de kat en de roetfilter handmatig schoon gespoten. maar nog steeds veel te hoog,
er is wel een groot verschil, de schommelingen zijn nu veel directer; bij gas geven gaat de druk direct omhoog en bij loslaten weer direct omlaag. eerst bleef de druk nog een tijdje op dezelfde waarde hangen.
Misschien ben ik teveel gefocust op de kat en de roetfilter, en ligt het probleem heel ergens anders???

axl795 5
badge

1 jaar

. . mssn toch maar een expert inschakelen, kijken of johan tijd heeft...

axl795 5
badge

1 jaar

Begint een beetje een blog te worden :)
resume; door het verwijderen van de blokkade van de leiding heb ik nu volledige stroming; de storing p0470 is niet meer voorgekomen, gevolg was wel dat het drukverschil veel groter is geworden; door het resterende vuil in de kat en de roetfilter. Diverse pogingen gedaan om geforceerd te regeneren, maar de auto liet dit eerst niet toe.
Nadat ik diverse malen de EGR opnieuw had ingeleerd, moch ik eindelijk regeneren. Druk verschil schoot weer omlaag. Maar nog teveel.
Ik denk toch dat ik moet zoeken in vervuiling van de motor, mede omdat ik pas kon regeneren na de handeling met de EGR, ook de roetopbouw vond ik (en de monteur van de garage) behoorlijk sinds dat ik de laaste keer de roetfilter had losgegemaakt 3 weken geleden, en daarna eigenlijk niet echt veel meer gereden heb.
NB, ben geen monteur, maar Zelfstandige Zonder Poen, maar wel met tijd..dus probeer zoveel mogelijk zelf te doen.
Dus nog suggesties of aanvullingen? Het artikel van Saglam over de roetfilter heeft me wel flink op weg geholpen :)

axl795 5
badge

1 jaar

update :) diverse offertes opgevraagd voor toch maar laten reinigen van de bijna nieuwe roetfilter...maar allen behoorlijk prijzig..
Dus zelf maar wat spuitbussen DPF cleaner gehaald...en het werkt!! nog niet klaar, maar de auto accepteert nu volledig het hoogst gemeten drukverschil.
Het is nu bij belasting van 2000rpm tussen de 60 en 100Mbar, bij het flink doortrekken tot 4000rpm tikt hij de 350Mbar (eerst was dit tussen de 850Mbar en 1,3bar) aan, maar heel even, en dan weer terug. auto ziet geen problemen.
Aangezien hij nu niet in noodloop gaat, morgen nog een keer reinigen en dan rijdend regeneren, om de laatste pieken weg te halen.
Vage is ook dat hij eerst flink stotterde/inhield bij constante snelheid op 1750rpm, dat is ook nu volledig weg (mij is vertelt dat dat door een vervuilde EGR komt).
(test rit gemaakt van 3 uur)
Sommige middeltjes werken dus wel! :)

axl795 5
badge

1 jaar

ok nog ff een opsomming en mijn theorie van de oorzaak van dit probleem.
Nieuw Cat en roetfilter, en zak eolys 1 jaar geleden gemonteerd, alles goed netjes gereset. Sporadisch de melding kans op verstopping, totdat het bijna bij elke acceleratie de melding verscheen. En vervolgens ook nog de P0470 storing...en vervolgens het zeer vervelende ervaring dat de auto op de snelweg ineens in noodloop ging, en geen enkel vermogen.
Oorzaak dus de vernauwing in het gelaste deel van de drukleiding. Na het verwijderen van deze blokkade schoot het drukverschil ineens enorm omhoog, want de sensor kon nu wel het juiste drukverschil meten. Waarschijnlijk was de roetfilter al dusdanig verstopt door de foutieve metingen (na 1 jaar nog 98% eolys vol) dat statisch regenereren niet hielp. Met DPF schoonmaak spray de roetfilter schoongemaakt, zodat het acceptabel was voor rijdend regenereren.
2 dagen op de snelweg gereden, en zodra de auto zag dat de druk opliep, werd er gelijk geregenereerd. (meting gegevens:in 2 dagen 9% eolys gebruikt)..drukken zijn nu goed,

Ik zal nog voorlopig preventief dpf additief toevoegen aan de tank, maar ik denk dat mijn roetfilter ellende voorbij is...opgelost

axl795 5
badge

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C4 Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.