Ik heb voor 275,- een Citroen BX 14 gekocht (ik ben student dus was een mooie gelegenheid) die het verder prima doet. Met verder bedoel ik buiten het schokken-probleem. Uiterlijk ziet hij er heel goed uit. Hij had wel minimaal een half jaar stil gestaan. Aantal kilometers dat ie gereden heeft was 177.000, en hij is van 1989.
Toen we er mee wegreden was er niets aan de hand, maar zodra we op de snelweg kwamen begon hij echt in te houden en op een bepaald punt van het gaspedaal leek het of dat hij geen benzine of ander vorm van aandrijving kreeg. Ik heb meerdere dingen vervangen, zoals het benzine-filter, lucht-filter, de bougies en de verdeelkap + rotor maar het probleem is nog steeds niet over. Sterker nog, na een lange rit (zeker 4 uur achter elkaar) werd het schokken zelfs zo erg dat hij bij het wegrijden in zijn één op dat zelfde punt op het gaspedaal geen aandrijving kreeg en dus afsloeg. Alleen op de shoke is nog te rijden, maar dat lijkt me niet echt zuinig. Ik vind het gek dat hij tijdens stationair draaien en in zijn vrij hij ook afslaat op dat punt van het gaspedaal.
Punt van vermelding is ook dat op de snelweg na onze koop de demper van de uitlaat is ontploft ()), zodat we een best stoer maar ongewenst geluid kregen. Sommigen betalen daar meerdere honderden euro's voor en wij krijgen het gratis.
Kan dit probleem aan het knappen van de uitlaat liggen of is er echt een motorisch probleem? En wat is het advies vervolgens? Verkopen en uitkijken naar een wat duurdere auto, of het laten reparen en verder gaan met genieten van deze waarschijnlijk fantastische auto.
Daan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Daan,
Je zegt de uitlaat ontploft(). Heb je er vervolgens een nieuwe op moeten zetten? Het lijkt me dat explosies in de uitlaat het gevold zijn van onverbrande benzine...Dus mogelijk valt af en toe de ontsteking weg. Of is de uitlaat soms verstopt. Je kunt de uitlaat van een bx makkelijk loshalen ongeveer onder de versellingspook. (LET OP! Niet onder de auto gaan liggen als de auto alleen in de hoogte stand staat zonder bokken te gebruiken). Btw. Ga eens in de biep naar een vraagbaak kijken voor bx. Kun je veel info uithalen.
Je zegt trouwens dat als hij het niet goed doet hij wel op de choke rijdt dus lijkt meer op brandstofprobleem.
Beste advies: volg de procedure benzine inspuiting etc in de vraagbaak. Je komt het probleem dan vanzelf wel tegen!
Succes, Michiel
PS Als je weet wat het is, wil je dat dan ook ff op problemcar zetten. Ken iemand met een mogelijk vergelijkbaar probleem. Bij hem is het alleen nog niet zo erg.
Ok bedankt voor de tip, ik zal het eens uitzoeken. Het vreemde is dat nu ik er afgelopen vrijdag 300 km mee heb gereden het afslaan bij stationair draaien over is. Hij heeft nog steeds wel dat hikmoment in het gaspedaal of toerental.
En ik heb de uitlaat er gewoon onder laten zitten maar ik ga eens opzoek naar zo'n vraagbaak, goed idee, dankjewel! Als ik het weet zal ik het er op zetten idd.
20 jaar
Dag Daan,
Ik weet niet of je een caberateur versie of monopoint inspuiting hebt (in 89 zijn beide geleverd). Wel is duidelijk dat de verhouding lucht/benzine ver te zoeken is. Bij de caberateur versie moet je deze er maar eens afhalen en goed schoonmaken en eventueel opnieuw afstellen (gezien het feit dat het dan wel dan niet is zal schoonmaken voldoende zijn) In het geval van monopoint inspuiting zal je gaskleppotentiometer moeten vervangen. Nieuw heel duur. Deze meet de gasklepstand en past daar de hoeveelheid benzine en lucht op aan. Deze grote storing is te zien op het dashboard. Het lampje met de verwarmde uitlaat rechts boven (gaat dan branden) Met contact zonder lopen van de motor moet dit lampje ook branden. Als de gasklepmeter echt kapot is dan is je trekkracht weg, hikt de motor (de hele auto schokt) en je hebt last van backfires in je uitlaat. Ook de stroing van de monopoint kan opspelen en dan een tijd wegblijven.
20 jaar
Ik heb het even nagekeken en ik heb de carburateurversie. Dat betekent dus dat ding schoonmaken en kijken of het beter gaat? Ik vind het maar een vreemd probleem, maar nu weet ik ook niet zo veel over auto's...
20 jaar
Daan,
Je bent student en uit ervaring weet ik dat je dan wat krap met je geld zit,maar zoals je zegt je weet ook niet zoveel van auto's misschien is het toch verstandiger om de carburateur door iemand te laten schoonmaken die er wel verstand van heeft want als je door onkunde de boel verziekt word het probleem alleen maar groter.
Hans
Ja dat klopt, daar heb je gelijk in. Een vriend van mij is ontzettend handig met 2CV's en nu is dat geen 4-cilinder auto, ik denk wel dat hij in staat is dat ding schoon te maken. Het klopt dat ik er niet veel van af weet, dus zou ik hem zelf niet open durven te maken, precies zoals je zei. Waarvoor hulde. En als hij het ook niet aandurft zal ik er toch mee naar de garage moeten gaan.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar