close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xantia: temp sensor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 8v

Beste probleemoplossers,

Mijn Xantia 230.000k/m staat zowel op benzine als op lpg nogal te hakketakken (schudden in de motorophanging) en loopt koud niet zo lekker dus ik dacht laat ik de temperatuursensor eens vervangen. Soms heeft ie het ook warm als je versnelt vanuit een laag toerental.
Ik heb nogal wat gedaan aan het autootje en dacht de laaste puntjes op de i te zetten maar ik heb wel enige richting nodig vrees ik.
Wat is er al gedaan:
15.000 terug koprevisie afpersen, pakkingen de hele rataplan olie etc
Bobine
Bougiekabels
Stappenmotor
Carterontluchting slangen

Nu het probleem:
Ik krijg bij de automaterialenzaak een temp sensor bruin mee maar waar zit dat ding?

Ik heb op het themostaathuis aan de achterzijde 2 sensoren 1 groen en 1 blauw. Als in de Kluwer handleiding kijk zou de temp sensor voor zitten naast het oliefilter ongeveer maar hier vind ik een grijze sensor met maar 1 draad dus dat zal hem niet zijn. (pingelsensor of zo?) Misschien lees ik het verkeerd en zit hij aan de achtezijde?
Ik denk ik vervang de temp sensor eerst omdat dat niks kost bijna en daarna zou ik ook nog aan de lamdasonde kunnen denken daarna zijn mijn opties een beetje uitgeput. Dus waar zit de temp sensor die de comp gebruikt voor het bepalen van het mengsel? en uiteraard zijn andere suggesties voor het beter laten lopen van de Xantia welkom.

Alvast bedankt

Gr Jaap

Geplaatst door

jaboV (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de xantia 8 klepper en gas dat betekend kleppen stellen deze moet om de 30.000 km bijgesteld worden anders zijn er problemen met stationair draaien en koude start

andreas08 0
badge

16 jaar

[quote=jaboV]Beste probleemoplossers,

Mijn Xantia 230.000k/mWat is er al gedaan:
150000 terug koprevisie afpersen, pakkingen de hele rataplan olie etc
Bobine
Bougiekabels
Stappenmotor
Carterontluchting slangen

...suggesties voor het beter laten lopen van de Xantia welkom.

Alvast bedankt

Gr Jaap[/quote]
Is er al 150.000 km (sinds koprevisie) nooit meer kleppen gesteld? Bij mijn peug 1.8 8 klepper was het stellen van kleppen elke 20.000 km nodig.

milas 0

16 jaar

Sorry 15.000 sinds de koprevisie 1 nulletje teveel inmiddels gecorrigeerd.

Gr Jaap

jaboV 0

16 jaar

Moi,
Het kan zijn dat ik me vergis maar is bruin met airco en blauw zonder airco?
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

Dat zou best kunnen Bert ik heb geen idee...vraag is dan of ie er ongetraft in kan ipv blauw.

Gr Jaap

jaboV 0

16 jaar

wat die 2 sensoren betreft zit je goed: het is de sensor welke het dichtst bij het moterblok zit.
bron: orginele werkplaatshandboek xantia modelen 96/97. als je die vervangt door je bruine
(met 2 aansluitpennetjes) moet het lukken. succes

bij de bx was die eendradige sensor de oliedruk. je kunt dit bij jouw xantia ffff eenvoudig controleren
door het draadje los te trekken en zien of je oliedrukmeter het dan nog doet.

citroen23 0

16 jaar

Okay Johan bedankt dat ga ik proberen.

Gr Jaap

jaboV 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.