Citroën C5: Tikkende klepstoter?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V

Hoi forumers,

Tijdens een koude start maakt de motor een geluid alsof hij een tikkende klepstoter heeft.
Echter, dit geluid verdwijnt niet langzaam, maar abrupt, na een seconde of daaromtrent.

Soms komt er ook een soort ratelend geluid na, alsof je een zwengel aan zo'n ouderwetse houten ratel geeft.

De garage waar ik de auto gekocht heb en waar ik hem het probleem heb voorgelegd zegt dat het inderdaad een klepstoter is, dat dit door de dunne olie komt (5W40) omdat deze snel wegzakt...
Dan is hij er maar van af, denk ik dan al snel, omdat hij nog in de garantie zit.

Ook kon dit volgens hem natuurlijk geen kwaad.

Herkent iemand dit fenomeen bij een C5 en hoef ik mij verder geen zorgen te maken.

De motor loopt verder goed.

Steeksleutel

Geplaatst door Steeksleutel (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

dacht dat dunnere olie juist beter was voor je klepstoters zodat deze zich sneller opvult en minder geluid maakt.
te dikke olie zorgt vaak voor tikkende klepstoters

Steeksleutel (0), 14 jaar geleden

Dag sinterklaas,

Dat hoor ik ook vaker, maar de monteur beweerde dus dat de dunnere olie eerder wegzakt dan dikkere olie...

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

een klepstoter moet zich opvullen hoe dunner de olie hoe sneller hij vol zit.
maar misschien heb ik heb bij het verkeerde eind.
ik ga alleen af op mijn ervaringen uit het verleden.
olie vervoert de warmte af naar de carterpan, smeert, dicht af dus als je te dunne olie pakt kan het zijn er spelling tussen de cilinderwand en de zuigers komt(veel oudere/veelgelopen motoren hebben iets speling tussen de veren en jou auto is uit 2006)
en volgens mij adviseert de citroen dealer 5w40 voor deze motoren.
Kan de lpg dit getik niet veroozaken, start hij wel goed op benzine (smering)

Steeksleutel (0), 14 jaar geleden

Hij start normaal op benzine, daarna blijft hij daar een minuutje op lopen en gaat ongemerkt op gas lopen.

Zodra hij warm is en ik start hem opnieuw dan start hij ook weer eerst op benzine, soms moet ik dan iets langer de motor rondtornen om hem aan te laten slaan.

Mijne is uit 2006, bedoel je dat je dat oud of niet zo oud vindt?

Hij heeft 150000 gelopen.

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

niet zo oud.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

5W40 is dikker dan 5W30 !

de klep stoters worden slechter, hier door houden ze slechter olie vast. met 5W30 (heel zelden doe ik wel eens 0W30), (die dunner is) gaat makelijker in de klep stoters waar door ze sneller gevult zijn dan met 5W40 die dikker is.

harry4203 (465) PRO, 14 jaar geleden

als het een motor met vtc is, wil de nokkenasversteller dat geratel ook nog wel eens veroorzaken.

sinterklaas (0), 14 jaar geleden

0w30 word idd ook wel genoemd. maar als de monteur 5w 30 al te dun vind wat moet je er dan wel niet van denken. hij gaat er toch geen 10w 40 in gooien ??????????????/

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.