Citroën Berlingo: uitlezen ag-gas-ecu in een citroen uit 1998

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4i ( tu3jp)

Hallo Mensen,


heeft iemand informatie over het uitlezen van de gas-ecu die in een citroen uit 1998 is ingebouwd?
Gas-ecu = *** AG DGC 58650 *** Softw. 270708 (16/06/98)

Is de gas-ecu uit te lezen via de obd stekker?

Of moet dat via een driepolig stekkertje bij de gas-ecu onder de motorkap, waarop volgens informatie die ik elders op dit forum kreeg, een standaard serieel signaal zou moeten staan?

Ik probeer zelf een adapter te maken om de ecu met een pc uit te lezen, maar ik heb nog nergens kunnen vinden wat er precies mogelijk is.


mvrgr
kees

go-tje

Geplaatst door go-tje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Berlingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Nee, gascomp heeft een eigen uitleesstekker en dan heb je software van Ag nodig.
Dit type word ook niet met een laptop uit gelezen.
Het lijkt op een soort organizer waar ze mee uitlezen.

go-tje (0), 16 jaar geleden

( Was er even niet .. )

Bedankt Primera P11 voor je antwoord. Moet ik daarom concluderen dat vrijwel geen enkele merk-dealer de gascomputer zal kunnen uitlezen?

Ik heb inmiddels wel getracht om nadere informatie te vinden; nog niets gevonden; maar je zou toch denken: als je het protocol kent en weet welke draadjes je moet hebben, dan kun je met de pc of de laptop in principe alles uitlezen, eventueel met een adapter om het signaal aan te passen... En zo'n gascomputer zal in de verte toch wel aan een bepaalde standaard voldoen???

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Er zal misschien best iets te maken zijn, maar dan nog zal je software nodig hebben om het signaal te vertalen naar een storingscode.
Het zou me niks verbazen als dat aan geen standaard voldoet of specifiek AG eigen is.
Ik denk dat de meeste mensen er beter af kunnen blijven wat betreft gasstoringen.
Ligt nog iets gevoeliger dan benzine.
Gepruts door een leek aan een installatie is levensgevaarlijk.

go-tje (0), 16 jaar geleden

Daar heb je helemaal gelijk in! Gepruts is altijd gevaarlijk en gas vereist zowiezo speciale vaardigheden.

Ik dacht, voor ik nog maar ergens aan zou komen, eerst de gascomp uit te lezen; misschien heeft een storing helemaal niets met het gas zelf te maken. En ik vond het om te beginnen ook wel handig te weten welke storing de gascomputer nou eigenlijk wil meedelen nu het storingslampje van het gas knippert. Kan ik daarna altijd nog nadenken of ik er zelf aan ga ...

Vond het ook wel handig voor als ik bijvoorbeeld ergens midden in Spanje sta, zelf even te kunnen kijken of het verantwoord is om door te rijden als er weer wat knippert.

Maar je schreef onder een ander topic al dat de gascomp in dit soort gevallen vaak helemaal niets aangeeft; dus dat klinkt voorlopig niet erg hoopvol. Mijn citroen-ecu is in Frankrijk uitgelezen, en daar stond ook niets in. De citroen monteur kwam niet verder met de diagnose dan: "C'est le gaz". En: ga met een brandend mm-lampje langs bij een citroen garage... maar jammer, als ik dan stop is het lampje bijna altijd weer uit.

Of je er nu wat mee opschiet of niet, het uitlezen van de gas-ecu op zich lijkt me vrij ongevaarlijk. ( Behalve dan dat je de ecu zou kunnen opblazen als je die verkeerd aansluit. )

Ik hoopte eigenlijk een beetje dat de overheid voor de belastingkorting op G3 extra eisen had gesteld zodat die installatie toen al aan een bepaalde algemene openbare standaard moest voldoen.

En als ik het protocol ken, kan ik zelf wel wat software in elkaar zetten, maar ik moet toch wel enig idee hebben wat die bitjes betekenen die ik er misschien uit krijg...

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Vaak is het zo dat als het mm lampje brand dat dat kan voort komen uit een gasstoring.
De benzine comp denkt namelijk dat tie gewoon op benzine loopt.
De gascomp tapt gegevens af en vertaalt dit voor het lpg mengsel.
Dus gaat er iets fout met de gascomp dan reageert de benzine comp met een foutmelding.
Stel dat er een mengsel storing optreed en het mm lampje gaat branden dan geeft tie een storingscode voor benzine.
Want de benzine comp weet niet dat tie op gas loopt.
Nu worden de gas installaties over de hele wereld ingebouwd, ook in landen en plaatsen waar ze niet over de juiste uitlees apparatuur beschikken of geld en middelen hebben om het aan te schaffen.
Vaak werkt dan de gascomp met een knippercode als er een storing optreed,deze knippercode komt dan overeen met een storing.
Dit vergemakkelijkt het zoeken naar de storing.
De Ag installatie die in jouw berlingo zit kun je wel makkelijk resetten door de pluspool los te nemen voor een paar minuten.
Dan gaat tie weer terug naar de basis instelling en leert tie de grens waarden opnieuw in.
Zo heb ik in het verleden nogal eens wat storingen getackled.
Zit er echt een storing in dan komt tie weer terug.
De overheid stelt wel degelijk eisen aan de het g3 verhaal.
Dat betekent dat de installatie niet te verstellen is en OBD compatibel moet zijn.
Kortom dat er niets aan de basis afstelling verandert kan worden.
De nieuwe installaties zijn wel door middel van een laptop uit te lezen, maar dan ook is software vereist.
Je kunt de juiste kabels hebben, maar zonder software geen vertaling van uitlees gegevens.
Aangezien het gas wagenpark in nederland niet zo groot is, is voor een garage het ook niet rendabel om deze software te kopen.
er zijn wel peugeot dealers die kunnen uit lezen omdat er nogal vrij veel van rondrijden op lpg en dan is het nog wel aantrekkelijk om het aan te schaffen of ze hebben een deal gesloten met teleflex of hun monteurs hebben opleiding gevolgd bij teleflex op het gebied van de lpg installatie.

go-tje (0), 16 jaar geleden

Bedankt! Primera P11, voor je uitgebreide antwoord. Een aantal dingen wist ik al, mede dankzij jouw antwoorden op andere topics in dit forum.

Wat bijzonder interessant is, is dat je vermeldt dat een G3 installatie OBD compatibel moet zijn. Dit zou namelijk betekenen dat elke LPG-G3 installatie in principe zonder speciale apparatuur of software van de fabrikant door iedereen uitgelezen zou moeten kunnen worden. Het protocol voor OBD is namelijk ook, wettelijk vereist, openbaar. Ik heb ergens een lijst met programma's gezien om hiervoor te gebruiken ( http://www.scantools.nl/info.php?cat=10&... ). En ik heb ook op verschillende plaatsen het protocol gezien; na een korte opstartprocedure om de verbinding tot stand te brengen, hoef je voor het uitlezen alleen een bepaalde code te sturen en dan krijg je de hele lijst foutcodes achter elkaar eruit. Hiermee zullen vooral ook veel (andere) Elektor lezers blij zijn, want ik weet van het forum daar dat er veel aan het worstelen zijn om hun ecu uit te lezen.

Ik stel me zo voor, als het een driepolig stekkertje is: 1 pool voor de massa, dat is wel uit te vogelen welke dat moet zijn; dan zijn de andere twee polen voor de iso-9141 K en L lijnen en dat zijn maar twee mogelijkheden om te proberen?
Hoewel... ik heb inmiddels ook gevonden dat volgens ( http://www.sonic.net/~mikebr/efi/ecu_hdw... ) pin 8 en 27 van de ecu ook gewoon rs232 rx en tx zouden kunnen zijn?

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Helaas hoeft een installatie in 1998 NIET te voldoen aan EOBD standaarden.
Daar zijn we pas in 2000 mee begonnen en dan nog in stappen.
In verband met Europese regels mag Nederland ook geen andere eisen aan een installatie stellen.
Zie de berichtgeving over roetfilters laatst. Nederland wilde deze verplicht stellen, maar de EU maakte daar vlot een eind aan.
Dus uitlezen gaat alleen met fabrikant-specifieke apparatuur/software en de juiste contra-stekker.
Peugeot dealers kunnen inderdaad gas uitlezen met b.v. de Diag of Lexia, maar dat zijn dan wel installaties die af-fabriek zijn geïnstalleerd.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Idd Oldford.
Dat wilde ik ook gaan antwoorden.
Volgens mij is de installatie ook pas vanaf 2000 met een rs232 stekker uit te lezen en voor die tijd zaten er 3 polige stekkers op.
Dus eobd.
Maar installaties af fabriek, daar geloof ik niet zo in.
Er zijn altijd leveranciers van deze installaties, er word niks in frankrijk in gebouwd vanuit de fabriek.
Ik kan me een antwoord van oldtimer herinneren dat als ze er zo genaamd fabrieks af in zaten dat ze in belgie in gebouwd werden.
Dit had te maken met de belasting maatregelen van de verschillende landen waaronder nederland met de bpm.
Aangezien teleflex veel installaties levert voor peugeot/citroen verzorgen zij ook cursussen voot peugeot/citroen monteurs en leveren ze ook de software om uit te lezen.

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Primera,

"Volgens mij is de installatie ook pas vanaf 2000 met een rs232 stekker uit te lezen en voor die tijd zaten er 3 polige stekkers op. Dus eobd."

Dit begriijp ik niet. EOBD is alleen EOBD met een 16-polige stekker, waarvan er maar 1 in de auto mag zitten.
Ben je hier soms het woordje "niet" vergeten?

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Sorry, old ford.
Je hebt gelijk, eobd staat voor de europese standaard.
Obd staat uiteraard ook voor on board diagnose, maar is geen standaard aan verbonden.
Maar welke stekker er in principe aan zit, je hebt toch nog software nodig om de storing te kunnen lokaliseren, het maakt het alleen wat makkelijker.

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

O.K., ik begrijp wat je bedoelt, maar dit is vragen om spraakverwarring.
Voor alle duidelijkheid OBD (on-board diagnose, let wel op er staat geen 2 of E bij, wordt ook wel OBD1 genoemd) bestaat al minstens 20 jaar, maar is aan geen enkele standaard gebonden. Elke fabrikant had zo zijn eigen oplossingen.
OBD2 is een Amerikaanse standaard die in Amerika geldt.
EOBD is de Europese standaard voor on-board diagnose met standaard protocollen die vanaf 2000 geleidelijk is ingevoerd. Deze standaard geldt voor de motor-computer(s) in de auto, en niet voor losse LPG computers.

Schoen (0), 16 jaar geleden

2 belangrijkste eisen dat een lpg-installatie aan G3 voldoet is dat de computer over zelfdiagnose(OBD) beschikt en dat hij niet zo maar door derden aan te passen is wat invloed heeft op de emissies.
In sommige landen(bijv frankrijk) geeft de regering extra subsidie als de installatie ook via de EOBD stekker uit te lezen is, sommige merken leveren dit dan ook in die landen.
De oudere AG installaties t/m SGI-1 kun je gewoon met een psion uitgelezen of je moet op de laptop een klein programmatje hebben van AG. Het lijkt erg veel op een hyperterminal. Ervaring leert ook dat de diagnose toen nog niet zo super was dat vaak een storing niet gedetecteerd wordt of je in de verkeerde richting stuurt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.