Heb net onverwacht effe 5 minuutjes vrije tijd , dus gooien we dit probleempje voor de leeuwen :-)
Citroën Berlingo 1,9 diesel , XUD van PSA , bj '99 , in perfecte staat van onderhoud , km-vreter , doet vlotjes 30000 km/jaar maar ... een tijdje geleden moeten gaan depanneren , had per ongeluk benzine getankt in een zo goed als lege tank en daar dan zeker 25-30 km op gereden , tot de motor opeens ermee stopte !
Tank leeggemaakt , weer diesel erin en na wat pushen deed ie het weer , maar sindsdien krijgt de motor het steeds moeilijker om koud aan de dagtaak te beginnen .
Gloeibougies zijn vrij nieuw , relais doet ook wat ie moet , maar het is 5-6 keer gloeien en dan blijven melken met die starter om het ding dan met een wolk van jewelste uiteindelijk aan de praat te krijgen bij deze kou .
Zo kan het niet verder , want dan gaan zowel starter als gloeiers eraan binnen de kortste tijd .
Grote probleem is daar weer hetgene wat tegenwoordig meer de regel dan de uitzondering blijkt te zijn , de eigenaar kan zich de herstelling niet veroorloven .
Technisch weten we perfect wat er moet gebeuren , cilinderkop moet eraf , dan kan de exacte schade gezien en hersteld worden , de lekker warmgestookte kleppen , klepzetels en geleidingen veroorzaken zo'n lekverliezen dat de starter de grootste moeite heeft om genoeg startcompressie te maken , zodra die eenmaal draait is het probleem van de baan .
Héél lang geleden , zeker meer dan 20 jaar , heb ik in een gelijkaardige situatie , een motor met (te) lage compressie , ooit iemand weten een speciale starter gebruiken , die veel sneller en met stukken hoger koppel aandreef , waardoor dat motortje wel aansloeg na de eerste of tweede poging , ik kan me echter niet meer herinneren hoe/wat er toen gebricoleerd is ...
Was dat met een herwikkelde starter , op hogere spanning ( batterijen in serie ?) of bestaat er werkelijk zoiets als starters met wat extra power ?
Graag uw ervaring/hulp , wel alleen concrete dingen aub , met uitvinders die hun idee nog moeten concretiseren is die man niet verder geholpen , ook niet met wijsneuzen die effe hun ego komen ventileren ... :-)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer eens de klepspeling.
is het niet , de kleppen zullen met hun zittingen ingebrand zijn vrees ik , want ze sluiten niet meer deftig koud , dan kan je met de gassen die erdoorheen vliegen ballonnetjes opblazen . Het rare is dat het warm best meevalt , je ziet aan de blauwe wolkjes dat er wel wat olie door de klepseals heen glijdt , maar dramatisch is dat niet .
De XUD uit deze eerste Berlingo's had naar mijn weten nooit zoveel problemen met de klepspeling als de DW8 .
11 jaar
Toch maar controleren die klepspeling...........
[quote=Omega 2,5 tds]is het niet , de kleppen zullen met hun zittingen ingebrand zijn vrees ik .[/quote]
Hier wordt iets aangenomen zonder het te controleren.
Ook ik zeg eerst klepspeling controleren...
Gr. Paul
Mijn fout , in mijn lange inleiding staat het niet expliciet dat we de klepspeling al regelden . Had het er beter bijgezet dat kleppen stellen al was geprobeerd ...
Gezien we reeds wisten dat er deftige lekverliezen zijn is er na de compressiemeting/lektest toch de moeite gedaan om de kleppen te stellen , resultaat : noppes !
Langswaar verliest ie dan ? Zuigerveren ? Mijn diagnose is slecht afsluitende kleppen (scheefgebrand ?) Zodra ze weer wat draaien verandert hun sluiting weer , dan kan je blijven kleppen stellen tot je een ons weegt , dat gaat niet verbeteren ! Iemand nog andere ideeën ?
Graag uw inbreng ...
11 jaar
[quote=Omega 2,5 tds]kan je blijven kleppen stellen tot je een ons weegt , dat gaat niet verbeteren ! Andere ideeën ?[/quote]
Dan weet je wat je nu moet doen gezien je zegt : [i]Mijn diagnose is slecht afsluitende kleppen[/i]
Gr. paul
om een oud type diesel aan de praat te krijgen is voorgloeien
en controleren of dat daadwerkelijk ook gebeurt
en brandstof krijgt
controleren of er geen luchtbellen in het systeem zit
en ja bij de 1900 diesel wil de klepspelling ook een rol spelen
geopende kleppen geeft namelijk geen of weinig compressie
en als laatste is de afdichting van de zuigerveren het kan zijn dat deze vast zijn komen te zitten
dan zal je een motorflush er tegenaan moeten gooien om de zuigerveren weer gangbaar te krijgen of nieuwe zuigerveren
ik vat het nog een keer samen en probeer niets te vergeten :
Berlingo diesel heeft op benzine gereden en is daarop stilgevallen .
Werd leeggemaakt en startte uiteindelijk weer op diesel .
Nu blijkt hij erg veel problemen te krijgen bij koudstart.
Alle voor de hand liggende mogelijkheden zijn al gecheckt :
gloeibougies en relais doen hun job , is uitgemeten ,
compressiemeting/cilinderlektest : lage compressie/lekverliezen !
volgende stap : kleppen gesteld , resultaat : noppes !
ook temperatuurafhankelijke verstelling op de pomp blokkeren helpt niet
eigenaar zit met zeer beperkt budget en vroeg ons om een goedkope , desnoods maar tijdelijke oplossing om de winter door te komen . Het blok opengooien om scheefgebrande kleppen of slechte zittingen te herstellen is dus niet aan de orde , zuigerveren vervangen ook niet ... kost teveel , die eurootjes zijn er niet .
Heeft er al iemand zo'n oude XUD-diesel die op benzine reed open gehad en wat was er toen de schade ? Dan weten we toch wat meer
11 jaar
Ergens een 2-handsmotor proberen.
Zie niet in goed en goedkoop gaan slecht samen.
Anders een deftige oma-fiets.
Ik weet nog van vroeger , dat er startmotoren leverbaar waren , met een hoger starttoerental , ik weet alleen niet of ze voor deze auto er ook zijn.
Met een hoger starttoerental heb je een hogere eindcompressiegastemperatuur , minder verliezen , want de druk kan niet zo snel weg .
volg deze eens. https://problemcar.nl/topic/peugeot/slec...
ok , thanx highway , is inderdaad krak hetzelfde probleem !
dat stellen van de kleppen bij dergelijke motor is werkelijk een snertprocedure , ik kan het begrijpen dat er daarbij fouten gemaakt worden !
We hebben het echter met twee gedaan , om te vermijden dat er wat misliep , ik ga sowieso in het door u gemelde topic mijn licht opsteken !
Stef , als ik dat aan de mensen die mijn hulp inroepen zeg ben ik nog niet jarig ...
Ze komen net bij mij omdat ik iedereen probeer verder te helpen zonder hen daarvoor een aanbetaling op mijn droomvilla te laten droppen ! :-)
11 jaar
Kan je evt over een endoscoop beschikken om in de motor te kunnen kijken? Als de compressie werkelijk de oorzaak is, dan is er wellicht met een aanpassing van de brandstofpomp of injectoren nog wat te bereiken.
Anders (afhankelijk van het klantbudget) inderdaad een ruilmotor of afscheid nemen lijkt me.
Vroeger waren er startmotors verkrijgbaar , waardoor deze de motor veel sneller deed rondgaan --of ze nog verkrijbaar zijn navragen bij onderdelen handel.
aan u uitleg te lezen zal het tocht een hopeloze zaak worden, gezien het compressie verlies.
suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar