Ik heb een Peugeot Partner, diesel, januari 2001.
Doet het prima, alleen nu de winter eraan komt, beginnen de problemen weer.
Ik twijfel of het een XUD9 / DW8 motor is. Op kenteken staat 1.9 diesel, waar kan ik dat vinden ?
Bij koud weer (lager dan 5 graden) moet je meerdere malen gloeien en zelfs dan slaat ie pas na lang doorstarten aan.
Nadat ie uiteindelijk aanslaat, loopt de motor een minuut of 5 zeer onregelmatig/waggelend. Na een aantal minuten is dit "ineens" voorbij (alsof er een schakelaar omgezet wordt)
* Kleppen zijn gesteld
* Gloeicircuit gemeten, voor zover te zien allemaal OK.
* Als ie eenmaal heeft gelopen, geen enkel probleem meer met starten, maar na nacht stilstaan is het weer hommeles.
* Vervroeging via thermostaathuis (met kabeltje) lijkt prima te werken.
Wie heeft enig idee? / Waar moet ik het zoeken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[quote=Laurenso]* Gloeicircuit gemeten, voor zover te zien allemaal OK.[/quote]
Hoe gemeten?
Hoelang ( kilometers ) is het geleden dat de kleppen gesteld zijn?
begin eens met accu of deze nog voldoende amp levert
12 jaar
Kleppenstellen!!!
Is waarschijnlijk een DW8. Dit kan je zien aan WJY of WJZ in het chassisnummer.
zoals antioonio aangeeft kijk of de accu nog goed is
je zegt zelf dat de kleppen gesteld zijn
eventueel controle of dit nog goed staan is raadzaam
het enige dat nog niet gedaan is, dat is de stopklep op de hogedrukpomp vervangen
problemen die ik er mee heb gezien zijn
start niet, slaat niet af (bleek verkeerde stopklep op te zitten) en bij warme motor dat hij in begon te houden en totaal geen respons op gaspedaal. toen met warme motor ook veel problemen met starten
in alle gevallen heb ik de stopklep vervangen
in laatste geval heb ik de vacuumslang van de egr aansturing (net voor de plastic spruitstuk zit deze) en een bout in gezet
je zou dus beide ook nog kunnen doen
klep is iets van 40euro
je moet wel stuk van de pomp afslijpen ivm hij daar onder zit
deze losdraaien en daarna het enige dat je moet doen is een geschakelde plus naar toe trekken
Hieronder alles wat tot nu toe gedaan is:
Kleppen gesteld door Peugeot Specialist, 2000 kilometer geleden. Kilometerstand is nu 215000.
Iedere keer hoor ik weer het verhaal van kleppen stellen. Ik heb nu wel enige twijfel of dat goed gedaan is.
Het probleem doet zich echt alleen voor bij koud weer, vanaf graad of 10 en hoger geen enkel probleem. Accu ook vorig jaar nieuw. Heeft echt meer dan voldoende power, ook bij koud weer kan ik makkelijk "doorstarten" zonder verlies van vermogen. Als het spul dan uiteindelijk aanslaat (na 5 keer gloeien en meerdere malen flink doorstarten) is er uiteraard flinke rook, in het begin paar zwarte "spetters" (lijkt me onverbrande diesel) uit uitlaat en motor draait onregelmatig/waggelend zoals gezegd. Na paar minuten is het roken ineens voorbij en loopt de motor mooi stationair rond. Daarna als een trein.
Gloeicircuit is doorgemeten door Peugeot specialist, ook vorig jaar zelf nieuwe gloeipluggen gemonteerd.
In het chassisnummer zit WJY, dan DW8 motor ?
Truckr0werner: kun je iets specifieker zijn hoe die oplossing "eruit ziet" ? Stopsolenoid van pomp lijkt me ok. Ook in het begin "dreigt" hij aan te slaan, het lukt dus alleen na meerdere malen gloeien/doorstarten.
Ik hoor ook verhalen over vervuilde EGR klep ? Iemand meer specifieke info ?
Dank voor jullie reacties
Dit is inderdaad een DW8 motor. EGr kun je uitschakelen middels het losnemen en afpluggen van de vacuumslang aan de groene vacuumdoos. Eventueel een plaatje in de stalen leiding plaatsen tegenover de groene vacuumdoos.
Wij hebben identiek hetzelfde probleem met een Berlingo van een kennis en zitten ook met de handen in het (weinige) haar !
Uit onze ervaring zou XUD/DW8 daar toch wel verschillen qua kleppenproblematiek , nu is dus mijn interesse zwaar geprikkeld , omdat zowel in mijn als in dit topic kleppen gesteld werden , zonder resultaat , wie dit probleem oplost krijgt van mij dus de trofee ! :-)
De Berlingo 1,9 d uit mijn topic heeft er al 275000 op zijn klokje staan en krijg je nu met de huidige temperaturen gewoon NIET meer aan de praat , uit pure noodzaak dan maar slepen achter een andere bestelwagen , dan moet ie wel , amper na een paar minuutjes draaien doet ie alsof er niks aan de hand is , draait zoals een Zwitsers klokje , dat blijft zo de hele dag , zelfs na een 6-7 uur stilstaan , maar laat 'm buiten slapen en je bent weer bij af ! Dit is een perfect autootje als je een verwarmde garage hebt ... :-)
Ik volg dit topic dus met grote aandacht en hoop dat jullie de oplossing sneller vinden dan wij :-)
12 jaar
Vroeger waren er startmotors verkrijgbaar , waardoor deze motor veel sneller deed rondgaan --of ze nog verkrijbaar zijn navragen bij onderdelen handel.
aan u uitleg te lezen zal het tocht een hopeloze zaak worden, gezien het compressie verlies.
suc6
Heb je de gloeistroom al eens gemeten over de gloeibougies. ?(bij koude motor 75 a 80 ampere) Door een overgangs weerstand in 1 van de connectors zou het wel eens kunnen zijn dat hij zijn benodigde stroom=#warmte# niet haalt. De ronde stekker linksvoor onder de linker chassisbalk is hier berucht om. Ook de aansluitingen op het gloeirelais maken soms wel eens slecht contact.
Dank voor al jullie reacties weer. Ik ga kleppen nog eens controleren op juiste speling.
Echter eerst het volgende doen:
* Stroom meten over gloeipluggen, heb ik nog niet gedaan. (een contactprobleem heb je natuurlijk maar zo te pakken)
* Aansluitingen gloeirelais checken.
Waar zit de ronde stekker precies onder linker chassisbalk, kom je daar goed bij ?
Als ik echt flink compressieverlies zou hebben, start de motor toch altijd slecht(er) en gebruikt deze toch olie ? Dat doet ie niet.
Hou jullie op de hoogte.
Ronde stekker zie je zo zitten als je achter de linkse koplamp en voor de accu naar beneden kijkt. Er zitten er meestal 2,een grote en een kleine. De grote moet je hebben als ik me niet vergis. Als je hem openmaakt zit er soms een soort van groene aanslag op de stekkerpootjes.
Vrgr,
PT nieker.
ik had hetzelfde probleem...ik kon het niet geloven dat het klepprobleem de oorzaak kon zijn. na lang aarzelen en heb ik ze toch gecontroleerd. ze stonden verkeerd. nl. geen speling tussen de inlaatkleppen . ik heb ze afgesteld op 0.15 mm inlaat 0.30 uitlaat. de nokkenas moet wel gedemonteerd worden om te kunnen bijstellen; de dikte plaatjes zitten onder de klepschoteltjes. groot werk maar hiermee is het opgelost. veel succes!
Peugeottechnieker: ik kan eea niet direct vinden. Accu staat net achter linker voorlamp, zie daar niet direct stekkers etc.
Wel EGR klep eruit gehaald. Zie foto. Is ie vuil genoeg ? Klep werkt wel OK.
Zo alles weer in elkaar sleutelen en stroom meten. Dit zou iig wel eens een oorzaak kunnen zijn.
Ik laat jullie weten !
De stekkers zitten lager dan de accu, niet op het binnen scherm maar meer naar binnen en dan naar beneden op de chassisbalk.
Of de klep vuil genoeg is ? Kweet niet, alstie open en dicht gaat is het goed.
Kijk bij de controle van het gloeisysteem ook eens naar het aansluitpunt van de draad van de gloeibougies , dat is verbinding die op het inlaatspruitstuk zit en de draad van de gloeibougies in tweeen splitst, naar de gloeibougies en naar het gloeirelais. Hier zit een m6 of m5 moertje met 2 kabel oogjes wat heel vaak vergeten wordt als het inlaatspruitstuk(denk aan kleppen stellen) gede en gemonteerd wordt.
Er worden hier blijkbaar toch twee verschillende problemen met dezelfde symptomen beschreven , want de Berlingo 1,9 d waar wij aan gewerkt hebben had dus lekverliezen , waardoor we ook onmiddellijk aan de kleppen dachten .
Ondanks het vele werk hebben we dat stellen dus ook gedaan , en er was wel degelijk werk aan om ze weer op 0,15 en 0,30 te stellen , maar de motor doet nog steeds even moeilijk als het koud is !
Er zit al een batterij met hogere startcapaciteit in en een 1,9 KW starter , nog steeds moet je blijven melken om dat ding aan de praat te krijgen ...
Toch nog maar eens even dubbelchecken of het gloeisysteem deftig gemonteerd zit na het stellen van de kleppen !
12 jaar
Wat betrefd kleppen stellen, als de kleppen niet volledig dichtstaan , is de oorzaak niet de klepspeling!
Bij die berlingo was het waarschijnlijk het rijden op benzine dat de afsluiting op de klepzittingen naar de maan heeft geholpen , sinds toen is het startprobleem opgedoken .
12 jaar
Rijden op benzine hmmmm, ver zalie daar niet op gekomen zijn.
Bijna 30 km vooraleer ie het doorhad ... toen sloeg de motor af ! Eigenlijk had ik daar véél meer schade verwacht , maar het is na leegmaken en de nodige aandacht om 'm weer op diesel aan de praat te krijgen alleen bij koud weer een probleem , het ding heeft de hele zomer gebold zoals het hoorde , nu weigert ie iedere morgen normaal te starten :-(
12 jaar
Weer stukje verder gekomen, het net begint zich langzaamaan te sluiten. Gloeisysteem nogmaals gemeten, echt helemaal OK. Pluggen ook 100%.
Ik zie rondom drie verstuivers vochtige plekken........ Verder zijn de gloeiboegies vet als ik ze eruit schroef. Ik heb inmiddels zeer sterk de indruk dat de verstuivers lekken en bij warme moeten (uitzetten) het wel goed doen. En ik kriig om in de vijfde versnelling nauwelijks nog boven de 130, moet echt beter kunnen.
Nogmaals klepspeling gemeten --> OK. Cilinderdruk is ook OK.
Laatste stap die ik ga doen is volgende: alle vier verstuivers eruit en controleren, nieuwe koperen ringen eronder en dus evt vervangen (hoeveel NM vastzetten?)
Ik bedenk me ook dat ik een klant had met een boot, met motor die ook koud niet aan wilde, maar warm als een zonnetje. Daar ook verstuivers uitgehaald, bleken te druppelen en te "pissen" ipv te verstuiven. Gereviseerd en probleem uit de wereld.
Ga dit begin volgende week ff doen, hou jullie op de hoogte. Als dit het niet is, word ik gek.
Ik ben benieuwd Laurenso, wij hebben hier een soortgelijk probleem met een partner met DW8-motor. Ik heb hier je verhaal gelezen en wij gaan ook aan de slag, ben benieuwd wie hier als eerste een oplossing plaatst.
De Berlingo waar wij onze skills op mochten beproeven doet ook nog steeds net hetzelfde , de eigenaar mishandelt het arme motortje dus iedere morgen weer om 'm aan de praat te krijgen , dan doet ie het een hele dag perfect .
's anderendaags begint de ellende weer van vooraf aan !
Blijkbaar toch een veel voorkomend probleem bij die PSA-dieseltjes , het verbaast me dus dat er nog geen vaststaande oorzaak is opgedoken .
De meeste raadgevingen gaan uit naar controle van de klepspeling , dat zal dus wel één van de meest voorkomende euvels zijn .
Wij hebben dat al uitgevoerd , ze staan netjes op 0,15 (inlaat) en 0,30 (uitlaat) , en toch blijft dat ding (als het kouder is) starten als een traktor op scheepsdiesel .
Dus ook wij volgen dit topic met zeer grote nieuwsgierigheid !
12 jaar
Lijkt mij toch steeds meer op gewoon een te lage compressie. Klepspeling heeft veel invloed op compressie vandaar de adviezen.
Dat de motor op benzine heeft gelopen zou ook kunnen zijn dat de inspuitpomp niet zijn waarde haalt met starten, benzine is echt funest voor de pomp!
Doet de auto het wel in één keer op remmenreinger? Met aanslepen in één keer?
Heren,
Even om de verwarring voor te zijn:
De mijne heeft geen benzine voor zijn kiezen gehad.
Zoals gezegd een laatste poging gedaan om het probleem op te lossen:
Inlaatspruitstuk eruit en alle verstuivers eruit. Rondom 3 verstuivers (op de kop) allemaal baggervet. En ook schroefdraden van verstuivers allemaal heel vet, lijkt me niet heel erg de bedoeling.
Koperen ringen opnieuw gegloeid om ze weer "zacht" te maken en drie andere verstuivers erin. Gewoon op gevoel (vast = vast) vastgezet.
Eerste verstuiver heeft een sensor: WEET IEMAND WAT DEZE PRECIES DOET/AANGEEFT ? Rondom deze was het ook heel vet, deze alleen niet vervangen maar eruit gehaald, schoongemaakt en nieuwe koperen ring eronder.
Alles weer in elkaar, brandstof pompen, even doorstarten vanwege de laatste lucht en lopen als een trein. In ieder geval niet meer het gewaggel tijdens het warm worden.
MORGENVROEG mijn laatste bericht: dan ga ik starten tijdens koudste moment van de dag.......
Iemand nog een idee welke motorolie het beste is voor deze motor ?
De sensor op de verstuiver is een naaldslagsensor en deze "ziet" het moment van lichten van de verstuivernaald. Dit word door de computer gezien als moment van inspuiten. Bij ons probleemgeval hebben wij vandaag de kleppen gesteld waarvan 3 inlaatkleppen duidelijk te strak stonden en omdat de nokkenas hiervoor gelicht moet worden hebben we meteen de distributie nauwkeurig op tijd gesteld. Eerste keer starten was daarna perfect, de klant heeft hem meegenomen en laat ons (en ik jullie) nog weten of het opgelost is.
Ik ben toch wel benieuwd wat het resultaat is Laurenso ik kamp met het zelfde probleem en de indicatie bij mij is ook de verstuivers is dit een klusje zonder speciaal gereedschap te hebben?? beschik wel over een werkplaats maar heb géén speciaal gereedschap voor peugeot vandaar ff mijn vraag.
12 jaar
Geen special tooling nodig, het is wel handig om een speciale dop te kopen om de verstuivers eruit te schroeven, 27mm is de maat.
Morgen meer.
Zullen we problemen uit elkaar halen want zo gaat dit niet werken.
Laurenso, ik verwacht dat je een pro bent met een goede werkplaats met de juiste gereedschappen en informatie.
Jammer dat je niet weet wat een sensor op de eerste verstuiver doet, dat is basis training vind ik.
Ook het vragen van de oliesoort.
Je kunt al veel vinden met de zoekfunctie, ook al het kleppen stellen....
Sorry, moet ik even kwijt....
Marcel 7031: ik ben pro, alleen meer gericht op boten en oudere diesel motoren. Ik heb een klant met twee XUD9 motoren in boten. Daar weet ik inmiddels wel eea van. Ik heb een mobiele werkplaats, vaak bij de klant aan boord. Affijn.....deze discussie hier niet voeren, betreft de olie meer het merk enzo.
Vanochtend gestart, deels succesvol. Sloeg snel aan, na paar seconden doorstarten. Regelmatige loop, na ongeveer een minuut weer onregelmatig en wittere rook, weer paar minuten later als een klokkie.
[quote=Laurenso]Marcel 7031: ik ben pro, alleen meer gericht op boten en oudere diesel motoren. Ik heb een klant met twee XUD9 motoren in boten. Daar weet ik inmiddels wel eea van. Ik heb een mobiele werkplaats, vaak bij de klant aan boord. Affijn.....deze discussie hier niet voeren, betreft de olie meer het merk enzo.
.[/quote]
Ik wil niet vervelend overkomen Laurenso. ik wil alleen aangeven dat het prettig is als je zelf wat voorwerk doet met een zoekfunctie en google.
Dan kun je aangeven dat je al de basis heb doorlopen en dan ben je welkom om te vragen aan forumleden hoe nu verder te handelen.
Je bent nog steeds welkom en we kunnen vast wel wat van jou leren!
gr marcel
Marcel en Laurenso,
Ik hoop dat jullie het nu uit gesprokken hebben en verder gaan met het probleem, anders zullen we maatregelen moeten nemen.
Onze ervaring is dat dit soort verwijten naar elkaar,maar uitloopt op ruzie en niet oplossen van het probleem.
lorenzo. alsof er lucht in de leiding komt, bij de tank of zo. die witte rook wijst op het niet volledig verbranden van de brandstof wat ook kan komen door een niet brandbaar mengsel bv te arm veroorzaakt door lucht in de brandstof.zet eens een stukje doorzichtige brandstofslang tussen het filter en de pomp zodat je kunt zien of er lucht meekomt.
overtuig je ook van een correcte timing van de distributie en pomp.
volgens mij zul je de startmotor bij deze motor moeten demonteren om het vliegwiel te kunnen blokkeren (pengat).
uit mijn hoofd is de afstelwaarde van de pomptiming 0.63 mm.
of er lucht meekomt naar de pomp kun je zien door de slangen of zijn ze niet doorzichtig bij jou.
Heb alles nog eens gecontroleerd, zie geen luchtbellen in mijn doorzichtige brandstofleiding vanaf filter naar dieselpomp. Na controle gestart onder koude (valt nu wel mee) omstandigheden. Even starten en direct aanslaan, ongeveer 2-3 seconden met startmotor. Morgen nog eens proberen bij echte koude nacht. Ook nog luchtfilter en dieselfilter vernieuwd.
Ga 2e week januari richting specialist die auto helemaal kan uitlezen en eventueel dynamische pompmeting kan doen om te kijken of afstelling pomp ok is.
Ik kom er begin januari dus op terug. Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Voor de dynamische meting gebruik je de krukaspoelie streep als die er al opstaat.
En daar zou ik niet op vertrouwen, waarschijnlijk heb je een gedempte poelie (rubbere laag er tussen) en die gaat bij deze types wel eens los en dan verschuiven de merktekens.
Met jouw klachten zou ik in ieder geval en de distributie, en de pomptiming eerst met 3 passende pennen afstellen.
De pomptiming met een meetklok. (totaal ongeveer 2 uur werk)
@hierboven
monteer dan ook nieuwe krukaspoelie
klopt inderdaad dat de rubber verschuift
keer gehad dat je van buiten niks zag, tot we zagen dat we met de streepje niet op tijd stond, maar dat je verder stond
nieuwe poelie gemonteerd toen was het allemaal goed
Inmiddels meerdere keren problemen gehad hiermee, vandaar.
Met dit soort berichten gaan bij mij de alarmbellen aan.
Laurenso, doe je voordeel ermee.
Bij ons is het probleem opgelost volgens mij, we hebben na de reparatie niks meer van de klant gehoord dus ga ik ervan uit dat de auto goed is.
We hebben de klepspeling afgesteld, er stonden 3 inlaatkleppen te strak, en omdat de nokkenas hiervoor gedemonteerd is hebben we meteen de distributie
goed op tijd gesteld, deze stond ook ruim een halve tand van tijd. Dus mijn advies is zoals hierboven al gezegd, distributie met pennen controleren en niet met merkteken
op de poulie.
[quote=harlie]Bij ons is het probleem opgelost volgens mij, we hebben na de reparatie niks meer van de klant gehoord dus ga ik ervan uit dat de auto goed is.
We hebben de klepspeling afgesteld, er stonden 3 inlaatkleppen te strak, en omdat de nokkenas hiervoor gedemonteerd is hebben we meteen de distributie
goed op tijd gesteld, deze stond ook ruim een halve tand van tijd. Dus mijn advies is zoals hierboven al gezegd, distributie met pennen controleren en niet met merkteken
op de poulie.[/quote]
Waarom zou je klant niet nabellen?
Dat is klantvriendelijk en je weet zelf méér.
Helemaal mee eens Marcel maar dit betreft een bedrijfsauto en wij kunnen zelf de berijder niet bellen, alleen het kantoor van dit bedrijf en daar weten ze hierover niets.
Daarom hebben we in dit geval afgesproken dat ze contact met ons opnemen als er nog problemen zouden zijn en omdat we al weken niets meer hebben vernomen gaan we er nu van uit dat er geen problemen meer zijn. Niet verkeerd bedoeld maar ik probeer me zoveel mogelijk te beperken tot het probleem en daarom val ik jullie liever niet lastig met onze manier van bedrijfsvoering.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar