close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot Partner: hoe motor demonteren?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900cc code D9B

hallo

we hebben hier een partner diesel waarvan we de motor willen vervangen, we hebben al een donor.
heeft er iemand tips of een instructie waarop te letten?

zoals;

moet de motor vanaf de onderzijde via het subframe eruit?
aandachtspunten?

alvast bedankt

Jan

Geplaatst door

swanen (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja , het is een kwestie van alles wat er aan vastzit losmaken.
De motor moet je er gewoon uithijsen naar boven.
Denk eens aan vervangen van distributieriem en/of waterpomp, daar kan je makkelijk bij als tie eruit ligt en eventueel koppeling.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

kan er eenvoudiger naar onderen uit.

wkhoek 0
badge

13 jaar

hallo , vrienden
dit is wel heel tegen strijdig .
graag advies waar ik een goede keuze mee kan maken.
moet ik de versnellings bak in de motor ruimte laten hangen, of het geheel motor en bak hijsen of laten zakken.?
moet het subframe ook gedemonteerd worden?
dit soort tips zijn welkom
alvast bedankt voor het meedenken
gr, jan

swanen 0

13 jaar

makkelijkste is subframe eronder uit
en motor van onder op pallet zetten en dan brug omhoog doen
bak haal je dan eraf en daarna ook weer op
dat is het makkelijkst om te doen

andere manieren kan ook maar licht aan de monteur wat het handigst is
als je bovenstaande doet kun je nooit problemen krijgen

hijsen is leuk en aardig maar dan moet je een stevige krik hebben waar je de motor goed in kunt hangen
dan moet de motorkap eigenlijk eraf om fatsoenlijk bij te kunnen en geen probleem te krijgen met hijsen
als je hijst komt krik ook zeer dicht of zelfs tegen de auto

van onder is daardoor makkelijke enige is dat subframe ook onderuit moet

Ik ging ervanuit dat een particuliier niet over een brug beschikt.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

ik weet dat deze particulier wel een brug heeft....

driekske 0

13 jaar

werner,
heel goed hier kan ik mee werken.
komt er eigenlijk op neer dat het geheel met de veerpoten en stuuras los moeten, toch ?
geheel laten zakken en ik heb op deze manier alle ruimte om aan de motor te werken.
driekske, ik heb inderdaad een brug ter beschikking.
ik heb eventueel ook een ketting takeltje (500kg) wat ik boven de brug kan hangen, is dat wat?
reageer maar als er meer mogelijkheden zijn.
gr.jan

swanen 0

13 jaar

werner / kees
als ik de motor buiten de auto heb dan wil ik natuurlijk ook de distributie riem /looprollen vervangen.
graag zou ik daar wat afstel/montage gegevens of tips van willen.
weten julie mischien een side waar het een en ander beschreven staat?
het gaat over een 1900 motor code d9b.
alvast bedankt

swanen 0

13 jaar

Voor de distributie moet je krukas, nokkenas en inspuitpompwiel fixeren.
Krukas: in een S vorm gebogen 8mm pen in een gat steken achter de startmotor in het vliegwiel
Nokkenas: 2x M8 bout door riemwiel in kop draaien
Inspuitpomp: 1 of 2 M8 bouten in kop draaien

Voorzover mij bekend zit er bij die motor nog steeds een spanner die zelf de goed riemspanning levert door een veer.
Voor het omleggen van de riem bout van de spanner los , veer spannen > omleggen.
Bout los, riem zich laten spannen en bout weer vast.
Handmatig ter controle de motor 2 toeren draaien, loopt er niks aan> okee.

NB, de waterpomp zit ook in de distributie, wil je die vervangen dus voor de nieuwe riem monteren.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

bedankt, kees
hier kan ik mee werken.
is het noodzakelijk om de waterpomp te vervangen?
kan ik eventueel de kwaliteit van de pomp meten?
als er geen noodzaak voor is , laat ik deze pomp zitten.
bedankt, jan

swanen 0

13 jaar

werner,
klopt het verhaaltje dat ik naar jou stuurde?
over die verenpoten en stuuras kruiskoppeling?
graag bevesteging?
alvast bedankt gr, jan

swanen 0

13 jaar

kwaliteit van de pomp is niet te meten
het is een gok die je dan neemt
lekt hij al kvs (zie je een spoor kalk afzetting) dan weet je dat je waterpomp al begint te lekken

verhaaltje van veerpoot en kruiskoppeling niet gezien
veerpoot kun je weghalen als je dit wilt maar is niet echt nodig

stuurhuis durf ik zo 1,2,3, niet te zeggen kan namelijk nog een zijn met of zonder stuurbekrachting
als het met is dan is de kans ook groot dat hij buiten de stuurhuis gemonteerd zit
zelf nog niet gezien dat motor eruit getakelt of laten zakken bij deze type auto
andere voertuigen wel

alleen boxer hebben we de subframe laten zitten ivm draagarmen allemaal terug moest om daarna van voren de motor eruit te halen
voorbumper,condensor, radiateur alles weg hadden gehaalt zodat bak+motor zo uit kon gehaald worden

[quote=swanen]bedankt, kees
hier kan ik mee werken.
is het noodzakelijk om de waterpomp te vervangen?
kan ik eventueel de kwaliteit van de pomp meten?
als er geen noodzaak voor is , laat ik deze pomp zitten.
bedankt, jan[/quote]
Ik heb zelf nog nooit een lekke pomp gahad, maar als ik toch een ander blok inbouw+ distributie, dan zou ik het wel doen, kost maar een paar tientjes.
Regel: bij 2e riem ook de waterpomp....

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

conclusie: motor met versnelingsbak met subframe laten zakken.
doormiddel het demonteren van de bouten/ moeren veerpoten subframe stuuras remslangen motorsteunen.
vervangen distriebutie set compleet met waterpomp.
is deze conclusie goed , kees. ?

swanen 0

13 jaar

Tja, ik weet eigenlijk niet wat het makkelijkste is.
Als er bij je motor ook een goede bak zit, is naar onder waarschijnlijk het beste, zoals hierboven beschreven.
Bouw je alleen de motor over, dan scheelt via de bovenkant gewoon een hoop sleutelwerk aan de voortrein, een motorkap ligt er zo af.
Ik zou zelf het laatste doen, maar je moet zelf beslissen.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

tja, dus mijn conclusie is niet helemaal juist.
inderdaad die motorkap is snel te demonteren.
ik dacht even dat ik er uit was.
gr, jan

swanen 0

13 jaar

Je kunt de versnellingsbak niet in de auto laten als je de motor verwijdert. Als je de motor uit- en inbouwt, gaat de versnellingsbak er mee uit en in.

wkhoek 0
badge

13 jaar

beste is inderdaad bak aan laten zitten
als je de motor weer in zet dan moet je gaan vissen om de priseas in de koppeling weer te krijgen

weet dat we keer dv6 (1.6hdi) in een peugeot 308 de bak hebben laten zitten en de motor zo eruit hebben kunnen halen
echter de aandrijfas moet zowiezo eruit deze loopt in de onderste steun van de motor

[quote=wkhoek]Je kunt de versnellingsbak niet in de auto laten als je de motor verwijdert. Als je de motor uit- en inbouwt, gaat de versnellingsbak er mee uit en in.[/quote]
Gaat best.
Bij een 205 heb je nog minder ruimte en daarbij ging het zonder probleem.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

jongens, ik ben er uit,
ik heb een vraagbaak gekocht.
inderdaad de motor moet ik eruit hijsen.
het staat goed beschreven in mijn vraagbaak.
allemaal bedankt voor jullie reacties .
ik begin zaterdag te demonteren.
groeten, jan

swanen 0

13 jaar

Succes, kom je ergens niet uit gewoon vragen.

Beunhaas 1085
badge vip badge

13 jaar

dank je kees, doe ik

swanen 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.