Citroën citroen saxo 1.6 8v vts: uitvallen

Bouwjaar: 2001

Hoi,
Mijn citroen saxo 1.6 8v vts valt regelmatig uit.
Het leukste is hij start daarna ook niet meer.
Ik moet dan een kwartier wachten met de motorkap open(als ik de motorkap niet open zet dan moet ik meer dan een uur wachten alvorens hij start).
Het motormangement lampje gaat daarna branden maar gaat na 5 keer starten weer uit.
Wat ik hoor als ik de sleutel omdraai is dat men brandstofpomp niet aangaat daarom start hij ook niet echter mijn brandstofpomp is niet defect.
Want ik heb hem laten uitlezen bij de dealer alleen wat het diagnoseapparaat aangaf wat er kapot was zou deze nooit meer kunnen rijden.
In het geheugen stonden meer dan 15 verschillende fouten van alles wat om er een paar te noemen electroklepkoolstoffilter,injector cilinder 1,2,3,4 en ga zo nog maar even door.
De dealer had hem gereset en er kwam geen foutmelding te voorschijn.
Totdat ik weer een maandje verder was begon het weer.
Het vreemde is het ene moment rijd ik 3 uurlang niks aan de hand,de andere keer start ik hem en voor ik de straat uitben valt die uit.
Hij doet het als de motor warm is, koud is,of ik 10 km/h rijd of dat ik 120 km/h rijd maakt niet uit hij valt gewoon uit.
Ik rijd hier nu al 80.000 kilometer mee en begin het zat te worden om telkens aan de kant van de snelweg te staan.
De dealer wist er ook geen raad mee ja hij zei als die weer uitvalt dan gaan we hem gelijk uitlezen en wat er als eerste in de computer staat is het defect.
Alleen geloof ik het niet want voordat ik hem liet uitlezen was deze al 15 keer uitgevallen en stonden er 12 verschillende dingen in.
Ik heb geen zin om bij een auto van 4 jaar oud alle dure onderdelen te vervangen terwijl het probleem dan blijft.
Ik heb de accu ook al een hele nacht los gehad zodat de computer zich reset maar helaas heb niet geholpen.
Kent iemand dit probleem?
Want ik ben ten einde raad.
Het enige wat ik kan bedenken wat fout is is de software van het motormangement systeem.
Heeft iemand wel eens een softwareupdate gehad van een saxo uit 2001?
Ik hoop echt dat iemand me kan helpen anders rest me niks anders dan men wagentje te verkopen.
Alvast bedankt

de echte hannes

Geplaatst door de echte hannes (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Saxo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

primera p11 (0), 18 jaar geleden


Die reeks foutmeldingen komt omdat er een aantal dingen tegelijk uitvallen.
Er word tegelijk een aantal functies niet meer aangestuurd.
Ik denk aan startonderbreker of contactslot.
Rommel is een beetje aan het contactslot.

de echte hannes (0), 18 jaar geleden

was het maar zo simpel op te lossen. Nee het zit echt in de computer het motormangement systeem.
Waarom als die uitvalt doet mijn brandstofpomp het niet meer en moet ik mijn motorkap opendoen anders start hij het eerste uur gewoon helemaal niet meer.Maar toch bedank.
Heeft helemaal niemand soortgelijke problemen met zijn citroen??????

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

Is het dubbelrelais dat de computer voeding geeft al gecontroleerd of vervangen?? Die kan wel eens zulke storingen geven. Heb 206 van klant gehad die ook spontaan regelmatig uitviel onder het rijden, heel lang naargezocht, veel vervangen, dat niet hielp. Uiteindelijk dubbelrelais vervangen, probleem over.

de echte hannes (0), 18 jaar geleden

Hoi 306 cabrio,
Ehm ik wou vragen waar die dubbelrelais zich bevind. In de zekeringkast van de motorruimte?
Hopelijk is dat het dat zou een hoop geld schelen.
Ik hoor het wel

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

In motorruimte rechts onder de computer, is zwart of bruin kastje van ca 3x6 cm.

Sandra10778 (0), 18 jaar geleden

Hallo Johan,

Mijn saxo viel niet uit tijdens het rijden, maar had wel het probleem van niet meer starten bij warme motor. Ook ik liet hem dan afkoelen met motorkap open, waarna hij het dna weer wel deed. Bij mij was dit probleem een kapotte temperatuur sensor; groene sensor rechts vooraan onderaan motorblok. (Deze was stuk en gaf soms wel een signaal door en soms niet! Als de sensor geen signaal doorgaf dacht de computer dat de motor koud was en gaf extra gas/choke, waardoor de motor vaak niet meer wilde starten omdat hij dan verzoop). Misschien is dat bij jou niet het probleem maar sensor doormeten kan denk ik geen kwaad; kan gewoon d.m.v. spannings metertje. Mocht de sensor kapot zijn: nieuwe sensor kost ongeveer ¤18,- Denk er wel aan dat er koelvloeistof gaat lekken als je de sensor lostdraait! Opvangen dus, of sensor snel verwisselen! Daarna wel weer koelvloeistof aanvullen en systeem ontluchten!
Succes! Sandra

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Saxo of stel zelf een nieuwe vraag.