close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara Picasso: Warmlopen bij caravan-rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDi

Mijn Picasso 2.0 HDI uit 2000 heeft bij normaal gebruik helemaal geen problemen met de temperatuur, maar met de caravan in een klim loopt de temp. ineens erg snel op, zelfs totdat de melding "motortemp stoppen" verschijnt. Als ik dan stop, merk ik dat de koelvin op volle toeren draait. Ook merk ik dat de airco vlak voor de melding "uitvalt", tenminste er komt een benauwende lucht binnen. ik denk dus dat hij inderdaad warmloopt. Ik kan het voorkomen door een versnelling terug te gaan en de motor zo min mogelijk te laten trekken, maar dit lijkt me toch niet goed. Ik hoef niet met 90 km/u de berg op, maar 50 km/u lijkt me overdreven voor een 2.0HDi. De caravan is niet overbeladen en weegt 1300 kg (wat ook mag volgens het kenteken).

Weet iemand waar ik dit probeem moet zoeken? De radiateur is trouwens uitwendig niet verstopt, dat heb ik ook al gecontroleerd.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

vanDieten (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met 50KM/U de berg op lijkt mij snel genoeg, met een caravan van 1300 KG er achter.
Het ligt natuurlijk ook aan het stijgings percentage van de berg en een versnelling terugschakelen om de motor wat meer toeren te laten maken is in de bergen gebruikelijk.
Vooralsnog zie ik geen probleem.

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

Nou Hans, het gaat me niet zo zeer om de snelheid, maar ik merk gewoon dat dit niet goed kan zijn: de motor mag totaal niet de indruk geven dat hij moet trekken, want dan gaat het mis. Ik bedoel dat je hoort aan een motor als hij moet trekken, maar dit geluid moet ik echt voorkomen als ik ervoor wil zorgen dat hij niet warm (heet) loopt.

Ik heb ook een suzuki baleno gehad (19 td) en daar een caravan achter van 1200kg, en die kon ik trappen wat ik wilde, maar werd daar niet warm of koud van. De auto was veel te licht voor dit werk, dus heb ik hem eruit gedaan..

Ik hoop toch echt dat hier een oplossing voor is, zeker omdat ik om me heen altijd de reactie krijg dat een Picasso een goedde caravantrekker zou zijn.

groeten,

vanDieten 0

16 jaar

Heb je het koelcircuit al gecontroleerd?
Thermostaat goed? Moet openen bij 83 graden.
Koelvloeistofnivo goed?
Bij welke temperatuur schakeld het thermocontact in?

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

16 jaar

In welke versnelling ga je omhoog dan?.
ik neem aan dat je dan in de 2 zit bij 50 km per uur?.
Maar het probleem dat jij beschrijft heb ik ook, alleen heb ik een primera op lpg.
Hij word bij mij zelfs warm met alleen een aanhanger.
Het probleem doet zich alleen voor in de bergen.
Ik heb er nog niks aan gedaan, maar ik vermoed dat de radiateur dicht zit of de thermostaat gaat niet ver genoeg open.
Heeft tie veel gelopen?.

primera p11 0

16 jaar

ik denk dat t probleem weer zit int nieuwe rijden
zo hoog mogelijke versnelling
80 km/h in 5
in de bergen (had vrijdag nog zo'n klant) de motor toeren laten maken is eng
maar ook een diesel mag in de klim zeker met caravan rustig 4000 /4500 toeren maken

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Nee, het zit 'm niet in het "nieuwe rijden". ik rijdt met de caravan eignelijk nooit in z'n 5, gewoon omdat dat niet lekker rijdt.

vanDieten 0

16 jaar

Maar in welke versnelling ga je omhoog dan?.
Zit je in een te hoge versnelling, kun je ook dit soort problemen krijgen.

primera p11 0

16 jaar

Moi,
Als het niet aan het rijden ligt, dan zou ik de punten van Hans (posting #4) controleren.
Groet,
Bert

Treb 0

16 jaar

De thermostaat is goed, gaat open bij 83 graden. Het waternivo is ook goed. Ik heb nu wel de vacuumslang van de egr klep losgehaald. Wat me opvalt is dat de auto nu later op bedrijfstemperatuur is ( twee blokjes ). Misschien is dit de oplossing. Volgende week ga ik weer met de caravan rijden, eens kijken wat hij doet. Ik blijf wel in Nederland, dus een echte controle met trekken heb ik niet, maar toch....

John

vanDieten 0

16 jaar

anders laat je t slangetje zitten en gaat rijden
dan kan je onderweg stoppen slangtje los en kijken of de temp daalt

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

als de egr klep dicht zit, voeg je in ieder geval geen extra warme lucht toe in de cilinder maar of het helpt ????
(EGR klep zorgt ervoor dat er uitlaatgas weer in het inlaatcircuit komt en dus nog een keer verbrandt wordt)

sjaak10918 0
badge

16 jaar

Ik denk niet dat dit een groot verschil maakt.
Ik denk dat de radiateur dicht zit of de thermostaat gaat niet ver genoeg open.

primera p11 0

16 jaar

Heb je handleiding al eens bekeken op dit punt?
Bij veel PSA modellen moet er een extra ventilator bijgeplaatst worden voor het trekken van zware aanhangers.
De koeling is standaard gewoon wat krap bemeten......

Half dichtzittende radiateur komt ook nogal eens voor.

Beunhaas 1035
badge vip badge

16 jaar

Die EGR klpe heeft idd niks geholpen. Ik heb zelfs het idee dat het erger wordt. op de terugweg (met erg mooi weer) werd de motor zelfs erg warm (liep nog net niet heet, tot het laatste streepje) op de vlakke snelweg, met 85 km/u in z'n 4. Het zal dus toch de radiateur moeten zijn die inwendig dichtzit. Is dit simpel te controleren, of moet ie gedemonteerd worden en door een radiateuren-specialist gestest worden. Of er zou een extra ven bij moeten, dat moet ik nog navragen. Al heb ik hier mijn twijfels over, want volgens mij is daar niet echt ruimte voor, en de trekhaak zat er al onder.

nog tips? ik hou jullie op de hoogte.

vanDieten 0

16 jaar

Hier was ik weer met een update:

Ik heb dus verschillende dingen getest en uitgesloten. Het enige wat nog overbleef is dat de radiateur van binnen verstopt zou zitten. Best vreemd misschien, maar met 230.000 km op de teller weet je niet wat er in het verleden mee gebeurd is. Ontdanks dat ik het niet echt kon testen (bij gewoon gebruik was er immers niks aan de hand), heb ik zelf een nieuwe radiateur gemonteerd. Stelde niks voor en koste 100 euro. Mijn gevoel was er goed bij, maar nu de praktijk nog: 19 Juli gingen we naar Frankrijk, Jura. Veel bergen, dus een goedde test, en wat bleek: waar de meter bij vlakke weg en caravan al 3 streepjes durfde te laten zien, werd dat 3e streepje alleen zichtbaar bij een erg lang aanhoudende helling waarbij ik de motor niet ontzag.
Het was dus een perfect resultaat, en lekker ontspannen rijden, waarbij de PK's eindelijk zijn werk konden doen!

Bedankt voor alle tips!

groeten,

John

vanDieten 0

16 jaar

Dat een radiateur bij 230 .000km dicht zit is niet ongewoon.
Maar het is opgelost.

primera p11 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.