Citroën Xsara: wil niet meer starten, mogelijk startonderbreker

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 liter HDi 80 KW 110 pk

Hallo allemaal

De auto van mijn vriendin, een Citroën Xsara van 2001, 2.0 liter HDi met automaat heeft het volgende probleem. Vorige week donderdag startte de auto prima, ging ze boodschappen halen, auto wilde niet starten. Toevallig reed de eigenaar van de plaatselijk Citroën garage, heeft ernaar gekeken. Probleem had hij opgelost door de stekker van de accu te halen daarna een minuut wachten, vervolgens stekker er weer op en toen startte die weer. Vrijdagochtend naar de garage gebracht. Zaterdagochtend weer opgehaald. Werd ons verteld dat hij geen storing of melding op de computer kreeg. Hij heeft wel een software update gedaan en de automaat transmissie gereset. Moest het nu doen volgens hem zonder problemen, kosten bijna 100 euro....

Vervolgens gaan we naar de winkel, boodschappen gehaald, terug in de auto, auto start alweer niet! Garage gebeld, zeg tegen de eigenaar zelfde probleem of hij kan komen kijken, afstand maar 1,5 km... nee, hij kan niet komen want het is bijna 12 uur en hij heeft zo weekend. We gingen gelijk naar de garage terug en heeft niks geholpen. Het vervelende is dat dit dan op een zaterdag gebeurt! Vervolgens maar terug gegaan naar de auto, dezelfde procedure gedaan als wat hij deed, gebeurde niks. Ik belde toen een vriend die verstand heeft van auto's.

- We hebben alles nagelopen, startmotor draait, de eerste keer starten doet hij alsof hij bijna gestart is en gaat dan niet helemaal over dat de motor draait. Overigens krijgen we de automaat niet uit de P stand dus we kunnen hem ook niet wegslepen!
- Vervolgens de remlicht test gedaan, geen problemen ondervonden i.v.m. de automatische versnellingsbak.
- Brandstofpomp getikt, truc werkt ook niet. We dachten dat dit het probleem was, spiksplinter nieuwe brandstofpomp erin gezet! Was dus niet nodig! 150 euro kwijt....
- brandstoftoevoer vanuit injectiepomp naar commonrail komt weinig uit, paar druppels, maar is te verklaren als de brandstoftoevoer pomp in de tank het niet doet, dan doet deze het ook niet.... logisch in ieder geval.
- distributieriem nagekeken, lijkt in orde, maar kan het niet zeker weten, misschien mist het 1 of 2 tanden waardoor het ook niet kan starten.
- Alle zekeringen nagelopen en getest, allemaal in orde.
- Nu het vreemde.... ik had een koude bus met lucht en heb ik in het contactslot gespoten en vervolgens geprobeerd te starten, ging bijna weer starten maar haakte af!
- Ook geprobeerd met de reservesleutel, geen succes! sterker nog, reservesleutel krijgt een lampje dat ie het niet herkent!
- Ik heb met de afstandbediening truc geprobeerd door alles op slot te doen, 10 seconden wachten, vervolgens openen en starten, ook niet geholpen.
- we hebben alle draden onder de dashboard getest en daar schijnt iets niet in orde te zijn, maar wat weten we niet. We hebben ook de bedrading van de brandstoftoevoerpomp in de tank getest, krijgt zeer weinig stroom in ieder geval.

Naar mijn mening moet het haast wel iets zijn met de software update die gedaan is afgelopen vrijdag dat iets niet herkent wordt in het contactslot of chip in de sleutel waardoor de startonderbreker niet ontgrendeld wordt. Ik heb alles op een rijtje gezet en kan alleen maar concluderen nu dat de startonderbreker de oorzaak is van onze ellende! De auto staat nog steeds op de parkeerplaats en we krijgen hem daar ook niet weg! Naar die Citroën garage hier in het dorp zal ik de auto ook nooit meer terugbrengen gezien hun belabberde dienstverlening. Het is zo moeilijk om een garage te vinden die met je meedenkt en het probleem probeert op te lossen zonder je tot op de bot uit te knijpen voor elke cent die je hebt en je probleem blijft gewoon! Ik denk niet dat het de injectiepomp is. De vorige eigenaar vertelde dat het ooit door Citroën vervangen was, volgens mij zit dan 4 jaar garantie op het onderdeel, maar ze moest nog de factuur opzoeken, en anders bel ik de garage waar ze het heeft laten vervangen toen.

Ik heb dan bij deze een aantal vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen:

1. Is er een manier om de startonderbreker eraf te halen???? Want dan weten we gelijk of dit nu de oorzaak van het probleem is.
2. Herkennen anderen zich in dit verhaal en hoe hebben jullie dit opgelost?
3. Het vreemde van dit alles is dat de garage de computer uitgelezen had en geen storing of melding kreeg. Het kan zijn dat op dat moment de startonderbreker het deed en ontgrendelde de brandstoftoevoer naar de motor. Kan er een kortsluiting zijn? Of kan de hitte van de afgelopen dagen hier ook een rol in spelen? In de auto was het de afgelopen dagen minstens 45 C. Ik heb ook ergens gelezen dat bij hoge temperaturen je problemen kan krijgen met het contactslot dat hij de sleutel niet herkent, of onvoldoende om de startonderbreker te ontgrendelen, klopt dat?
4. Weet iemand hoe ik de automaat uit het P stand kan krijgen??
5. Ik heb hier en daar gelezen dat mensen een defecte sensor hadden die vervangen moest worden van de startonderbreker, of dat het opnieuw ingesteld moest worden of iets dergelijks en dat het bij Citroën bekend was. Als het bekend is waarom wordt me eerst allerlei dure oplossing voorgeschreven terwijl het waarschijnlijk of misschien makkelijk verholpen kan worden??? Kijk, dat het economisch slecht oke, maar moet je dan op deze manier te werk gaan? We hebben het al niet breed en dit is voor ons nu al een financiele aderlating aan het worden.
6. Is het mogelijk dat een monteur, mits hij een laptop met programma voor het uitlezen van de computer, de auto daar op locatie weer kan starten of in ieder geval nakijken? We kunnen pas woensdag de auto laten wegslepen, maar het zou fijn zijn als we in ieder geval reacties krijgen op onze nood oproep!

Overigens, vergeten om het chasisnummer toe te voegen: VF7N1RHZN73194039

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!

mawi1974

Geplaatst door mawi1974 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xsara? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

We hebben zojuist een andere Citroen garage opdracht gegeven om de auto te gaan halen. Heb hun alles uitgelegd, maar de man van de garage deed net alsof het hem totaal niet interesseerde en vrij arrogant. We hebben nu wat dat betreft weinig keuze, alle garages zijn op dit moment vol i.v.m. de vakantietijd of helpen ons niet verder omdat we de auto particulier gekocht hebben. Ik ben eens benieuwd wat ze gaan vinden, ik heb in ieder geval dit hele verhaal aan die man verteld en hij noteerde zelf niks! Heb nu een dubbelgevoel bij in ieder geval....

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

Hallo als de startonderbreking defect / sleutel niet herkent wordt zal er een lampje op het dashboard knipperen (normaal brandt hij even en gaat hij uit).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ter informatie.

Software update betreft de injectie computer hier kan weining aan fout gaan, anders brandt het motorblok op je dashboard + storing(s)
codes in de computer.

Er zitten nog een paar computers in de auto waar van 1 de BSI.
Bsi en injectie computer zijn de 2 computers die via een code werken (transpondercode).
(Bij een Bsi update heb je alle sleutels nodig van de auto)


==========================================================================================

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

Bedankt Apache. Het lampje knipperde dat de sleutel niet herkende, vervolgens opnieuw geprobeerd, herkende hij het toen wel, daarna weer niet dus ik vermoed dat dat het probleem is.

Als de software update voor de injectie computer was dan verklaard dat veel, waarschijnlijk ligt daar de oorzaak van mijn probleem. Het kan zijn dat er ook een BSI update is geweest. Hij heeft niet gezegd wat voor update hij deed, kan dus ook de BSI zijn, in dat geval kan heeft hij de sleutels dan niet ingeleerd want de code kaart hadden we nog en heeft hij ook niet naar gevraagd, maar wat me wel verbaasd is dat hij toen wel startte, stukje gereden, uitgezet en daarna niet meer startte.

Ben benieuwd wat nu echt de oorzaak is. Stel dat deze computers defect zijn, wat gaat het kosten om deze te vervangen???
En nog iets, als deze computers defect zijn, wordt de automatische versnellingsbak dan vergrendeld en ook geen spanning geleverd aan de brandstofpompeenheid in de tank?

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

De code kaart heeft een citroen dealer eigenlijk niet nodig , als je een D-code heb (een persoonlijke code voor het citroen netwerk)
kan je de sleutel of transspondercode opvragen.

De computers gaan niet zo snel kapot (heb het maar een paar keer mee gemaakt kapotte Bsi door bv. koffie die in de computer is gelopen,
trekhaak bekabeling monteren maar geen extra kast monteren (BSR niet bij alle auto's nodig).
Kapotte computer(s) ga ik op dit moment niet van uit.(kan wel prijzen noemen maar wacht eerst de diagnose af)

Updates kan de citroen garage terug zien met de testkast ( dag, maand en jaar van update en welke dealercode)

En heb je de reserve sleutel geprobeerd ? (bij een bsi update moeten alle sleutels worden ingeleerd)
ik ga er vanuit dat de injectie computer is geupdate (niet de oorzaak van je probleem voor de update had je (waarschijnlijk) ook het zelfde probleem )
Een update van de computer is het zelfde als je huis , tuin en keuken pc updaten.(fouten uit de software verwijderen , waardes veranderen enz.)

Het probleem kan zich bevinden bij het contactslot , atenespoel , Com2000 (schakelaar van verlichting , ruitenwisser bediening evt radio bediening/cruise control bediening).

Als het lampje knipperd worden de computers niet vrij gegeven.

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de reserve sleutel geprobeerd, maar die deed het ook niet. Overigens knipperde de S en * van de automatische versnelling in de display. Hij had de automaat gereset, maar die krijg ik niet uit de P stand. Ik vermoed omdat de startonderbreker de zaak vergrendeld heeft en sowieso krijg je hem niet uit de P stand zo lang de motor niet gestart is.

Ik vermoed ook dat het aan het contactslot ligt, ik krijg wel een zoom geluid te horen als je probeer de auto te starten. Ik heb de handleiding erbij gepakt en volgens de handleiding hoor je een zoom geluid als de startonderbreker defect is of niet reageert. Ik heb deze procedure gevolgd, echter zonder resultaat: http://81.26.209.49/~problemcar/viewtopi...

Ik las ergens hier op de forum dat iemand een defecte sensor had van de startonderbreker en dat het probleem bekend was bij Citroën. Ik weet alleen niet wat het kost om zoiets te vervangen en als het probleem bekend is is het dan niet een "call-back" defect dat door Citroën vervangen moet worden??

Ik kwam deze instructies ook nog eens tegen voor de Citroën Xsara, maar weet de website niet meer waar ik het gevonden had. Ik kan het je wel mailen met plaatjes.


Controleer of de klemmen op de accu er zo opzitten :



(rechts is correct (!) )

Kan uiteraard ook nog aan de accu liggen.


Zit er trouwens een senso drive in ?


1. HERKOMST
Vocht in de stekker(s) van de computer van de SensoDrive-versnellingsbak.


2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Volg de aangegeven werkwijze.
Bestel de volgende onderdelen :

* Stekkerafdichting voor ��48 polige stekker, onderdeelnummer 2530 64
* Stekkerafdichting voor 32 polige stekker, onderdeelnummer 2530 63
* Vier stiften, onderdeelnummer 2210 84
* Contactspray, onderdeelnummer 9731 2C

Zet de auto op een hefbrug.
Wacht de power latch af (vier minuten na uitgaan van instrumentenpaneel).
Maak de accuklemmen los.
Doe de hefbrug omhoog.
Maak de beide stekkers van de computer van de versnellingsbak los en duw de beugels van de stekkers terug om de afdichting te kunnen verwijderen.
Verwijder de computer van de versnellingsbak (knip de 4 blokjes los).
Controleer de stekkervoeten (op vocht) en de aansluitpennen (op roest) op de computer.
Vervang de computer als de stekkerpennen verroest zijn.
Als er vocht aanwezig is maar de stekkerpennen zijn niet geoxideerd, blaas dan de computer en de stekkers met een föhn op een afstand van 15 centimeter droog (föhn voor krimpkousjes, max. vermogen 800 W).
Reinig de aansluitpennen van de computer met het middel met onderdeelnummer 9731 2C.
Monteer nieuwe blokjes op de steun van de computer en controleer of ze goed vastzitten.
Verwijder de afdichting van elke stekker (een blauwe en een groene) met de hand.
De oude stekkers zijn rond (A).



LET OP : Beschadig de stekkers niet bij het verwijderen
Reinig de aansluitingen van beide stekkers met het middel met onderdeelnummer 9731 2C.
Monteer de rode, rechthoekige afdichting (B) op de 48-polige stekker.
Monteer de blauwe, rechthoekige afdichting (B) op de 32-polige stekker.
Controleer of de afdichtingen (1) goed in de groeven van de stekkers liggen.



VERPLICHT : Let op de juiste montagerichting en controleer of de afdichting niet gevouwen of geknikt is.Gebruik geen vet in de stekker
Sluit de stekkers aan en controleer of de afdichtingen goed blijven zitten.
Sluit de accukabels weer aan.
Wis de storingen uit het geheugen van de computer.
Met behulp van het diagnosegereedschap,Initialiseer het systeem.
OPMERKING : Als de computer van de versnellingsbak vervangen werd, moeten de servo´s van de versnellingsbak opnieuw ingeleerd worden
Tijd : 0.80 h.

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

Helaas is het tegen woordig niet meer zo makelijk maar.

-Contactslot Hoeft niks vrij te geven alleen stroom inschakelen naar div componenten.
-Antenne spoel code ontvangen en door versturen naar com2000
-com2000 door sturen naar bsi - bsi naar injectie computer.
(als ik het goed heb was dit de volgorde antennespoel -> com2000 -> bsi)

Op het moment kan je alleen maar wachten op het telefoontje van de garage met hun diagnose.

Voor de versnellingsbak was het (als ik het goed heb) contact aan rem in trappen en dan zou je hem in N kunnen zetten motor hoeft niet te draaien , aamgezien de S en * knipperen ga ik er van uit dat de versnellingsbak in storing staat.

Het c5 topic is NIET VAN TOEPASSING OP jou auto het zelfde geld voor de sensodrive versnellingsbak ( C2 - C3 )
jou type is als ik het goed hem een type AL4

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

dan is er ook een storing in de versnellingsbak, want rem intrappen en uit de P stand halen doet het niet. Het is echt vergrendeld. Ik heb wel de remlichten getest en als je de rem intrap dan doen de remlichten achter.

Dan maar afwachten op het telefoontje.... ik ga nu in ieder geval kijken of ze de auto inmiddels hebben weggetakeld. Toen ik naar huis kwam van m'n werk stond het nog steeds op de parkeerplaats.

Net gekeken en de auto staat er nog steeds! Morgen effe bellen en vragen waarom ze de auto nog steeds niet weggetakeld hebben.

Had je overigens het chasisnummer opgezocht in het systeem? Zou je mij een uitdraai willen mailen aub? Dan weet ik in ieder geval wat er ooit allemaal aan de auto gedaan is. Alvast bedankt!

Apache (0) PRO, 13 jaar geleden

De onderhouds historie wordt alleen bij de dealer opgeslagen , citroen zelf slaat geen gegevens op over onderhoud.
Dus kijk even in je onderhouds boekje waar de beurten zijn uitgevoerd.
Over het algemeen zijn de 2.0Hdi motoren probleem vrij , weinig tot geen storingen.

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

we zijn net terug van de garage, hij is nog niet gemaakt maar volgens de eigenaar van de garage is er een grote computer storing in de auto tussen de 2 computers. Hij was ermee bezig maar kreeg het niet af voor vandaag, morgen gaat hij ermee verder. Gelukkig niks mechanish mis met de auto.... heb nu toch het gevoel dat de andere Citroën garage een verkeerde update heeft uitgevoerd of iets gedaan heeft aan de computer of verkeerd ingesteld.

harry4203 (510) PRO, 13 jaar geleden

ten eerste zou het goed kunnen dat idd je transponderring om het contactslot niet meer goed werkt. deze kost een paar euro , en is het proberen dan nog wel waard. ten tweede zal de eerste citr dealer waarschijnlijk de bsi hebben geudate waardoor de reserve nu niet meer werkt. (moet even ingeleerd worden) op een defecte transponder wil ook wel eens geen storing worden uitgelezen. verder kan ik over storing zonder meetgegevens verder niet veel zinnigs zeggen. ook vind ik het updaten van de software door de eerste dealer(zeker wanneer je verder geen storingen hebt) op zich wel een logische stap. hij heeft de auto waarschijnlijk ook opgehaald, en zal er vast wel een uurtje mee bezeg zijn geweest, dus die 100 euro vind ik ook nog wel redelijk, afgezien van het fijt dat het natuurlijk jammer is dat het niet de oplossing was, en de service nadien natuurlijk wel wat te wensen over laat.
ik heb echter wat minder vertrouwen in verhalen over grote computerstoringen, dus ik hoop voor je dat het goed afloopt.
ps: ik weet niet of je meer vrienden hebt met verstand van autos, maar als ze op de gok brandstofpompen vernieuwen, bij commomraildiesels kijken of er brandstof komt door een leiding los te draaien, en praten over een beetje stroom op de brandstofpomp, zou ik een volgende keer een ander meenemen.
wat ik ook niet helemaal snap, je valt stil met een auto, je laat em door een dealer nazien helaas zonder het beoogde resultaat, je valt weer stil met eenzelfde storing, en nu zeg je eigenlijk dat de eerste dealer een fout gemaakt heeft.
alvast excuses voor mijn wellicht wat onvriendelijke reactie, maar ik moest het even kwijt.

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

op het moment werd ik door degene die de update uitgevoerd had in de kou gelaten. ik weet niet of dat onvriendelijker is dan het feit dat ik vermoed, niet dat ik geconstateerd heb dat het een feit is, dat er iets mis is gegaan met de update die hij uitgevoerd had. je kunt het nog nalezen.... ten tweede werd ik door andere garages niet geholpen, ze vragen gelijk, bij wie heb je de auto gekocht, en als ze dan horen dat je het van een particulier gekocht heb beginnen ze gelijk met allerlei verhalen en gelijk ook nog eens om de wagen af te kraken en of ik niet beter een andere 2e hands auto van hun garage wil kopen.

als je geen computer heb kan je deze auto's niet uitlezen, en ja, dit apparatuur had ik niet voorhanden dus ga je dan kijken of er iets mechanisch mis is met de auto. Tegenwoordig werkt helaas de traditionele autotechniek niet meer als je auto bestuurt wordt door een computer. We hebben in ieder geval alle mechanische problemen uitgesloten, het enige wat overblijft dan is een computerstoring die je dan vervolgens niet zelf kan verhelpen.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Wat een waanzin om te vragen waar je die auto gekocht hebt.
Al heb je dat ding bij ome pietje in Lutjebroek gekocht.
Het is een citroen en je vraagt assistentie van een citroen dealer en vervolgens krijg je zo'n reactie!.
Dit lijkt toch helemaal nergens op,van mij had tie gelijk in de stront kunnen zakken en dat had ik hem gelijk gezegd ook!.
Eerst de boel zitten verprutsen en je dan mooi laten zitten.
Ten eerste heb je garantie op de reparatie,auto is nog steeds niet goed,dus moet hij die auto met schaamrood op de kaken direct gratis ophalen.
Wat zijn dat voor bedrijven die zo met potentiele klanten omgaan.

harry4203 (510) PRO, 13 jaar geleden

doet ie het nog niet??

mawi1974 (0), 13 jaar geleden

hij doet het weer, auto gisteren terug gekregen, bleek een los draad in de stuurkolom die de startonderbreker niet ontgrendelde. Had de andere garage ook kunnen zien als hij verder gekeken had dan zijn neus lang was!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.