Zo, ik heb nu al een paar maanden een Xantia LPG in het bezit, betreft een 1.8-16v met LPI systeem van Vialle met de tank van het eerste type.
Nu heb ik al gelange tijd dat de auto in het gebied waar ie het meeste koppel moet geven erg stotterd, dus zeg tot de 4000 toeren, daarboven loopt ie iets beter.
Als je gewoon rustig met een fluwelen voet rijd, is er niets aan de hand. Zo ben ik dan ook al 20.000km verder (met het idee 'tijdelijk rijden'), maar nu wil ik het toch wel eens gaan fixxen daar hij nog steeds niet stuk is met de 325k die erop staat. En uiteraard op benzine zit er nog wel goeie gang in.
Dus ik eens de bougies vervangen, dat had een kort tijdelijk effect dat het iets beter leek te lopen, echter na 1000-2000km is het weer op het oude niveau.
Nu ben ik uiteraard bekend met de LPI pompen die wel eens aan puin gaan en ik heb ook wel iemand gevonden die het eerste type tank kan reviseren, maar toch wil ik voor de zekerheid even uitsluiten dat het ook wel echt die pomp is.
Al ik de achterbank platleg hoor je de pomp na de start en ook bij gasgeven, maar wat ik wel typisch vind is dat de motor eerder begint met stotteren en het gezoem van de pomp pas enkele seconden daarna. Ook is in de afgelopen 20.000km het er niet echt meer of minder op geworden, sommige dagen wel slechter dan de andere, maar over het algemeen constant.
Nu dacht ik nog even aan de bobines, maar hij loopt op benzine gewoon normaal en dacht toch dat bobines over het algemeen of goed of stuk zijn en niet 80% goed blijven en bij rijden op GAS dan naar voren komen? Injectoren hebben meestal alleen echt dat ze lekken of zou dat ook nog iets kunnen wezen?
Dus voor ik die pomp dan echt laat vervangen, zijn er nog andere evt. problemen die ik eerst even kan nalopen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de pomp kapot gaat of slecht word gaat tie lawaai maken en varieren in toerental.
Vialle is een goede installatie maar de stekkerverbindingen zijn echt prut.
Haal de grote connector los op de lpi comp en spuit de de stekker met contact spray in en doe de stekker er een paar keer op en af.
Doe hetzelfde met de stekkers op de injectoren en je zult dat dit al een aanzienlijke verbetering geeft en zelfs het probleem soms helemaal oplost.
je kunt dit ook doen bij de pomp stekkers,maar meestal is het bij de comp en de injectoren voldoende.
Voor de rest kan er niet veel stuk aan deze installatie,behalve de pomp.
ook kun je de installatie nog uit laten lezen op drukken en eventuele storingen.
Resetten kun je de installatie door het knopje op de schakelaar ingedrukt te houden en de motor af te zetten en nog een paar seconden vast te houden.
Goed even buiten in de kou geweest...
Injectoren hebben ze 'netjes' onder het spruitstuk weggefrommeld, dat ga ik niet op de stoep eraf vissen, dus daar ga ik morgen even een poging aan wagen.
Het resetten en inspuiten van de ECU had helaas geen succes, die reset is al wel eens eerder gebeurt met een lege accu denk ik en alle pins van de ECU zagen er nog brandschoon uit. Zekeringen ook allemaal heel.
De stekkers bij de pomp even bekeken en daar kwam toch wel de kwaliteit van de inbouw weer naar voren met diverse schuifstekkertjes.... de pompdraden, wat er 3 zijn in stervorm hadden wel het zachtrubber omhulsel wat toch warm is geweest, gezien de zwarte plekken erin, alle 3 de draden zelf zagen er verder nog prima uit evenals de stekkers.
Ook nog even een rondje met de achterbank neer gereden, maar die pomp zoemt toch vrij normaal en constant, bij hogere toeren begint de motor al vrij snel te overstemmen. Ook merk je bij direct gasgeven dat ie meteen hapert, terwijl de pomp echt duidelijk 2-3 seconden later begint te zoemen.
Misschien toch die bobinerij eens proberen te lenen bij de sloop.
Weet iemand nog een goeie gasinbouwer met LPI kennis tussen Almere en Beverwijk? Ik heb doordeweeks helaas weinig tijd, ik weet wel wat in Haarlem, maar die zijn al dicht vanaf 5 uur.
13 jaar
Alle stekkers ingespoten had helaas geen verbetering.
Dus langs gasboer in Haarlem geweest, ff snel aan de computer gehangen: gasdruk te laag en nog 1 foutmelding waar ik ze niet over gehoord heb en ik zelf ook vergeten ben van wat er in het scherm stond. Duidelijk dat bij het lostrekken van een blauwe draad, de pomp niet optoerde.
Nu is de pomp vervangen en liep het allemaal ietsje beter en soepeler, maar het blijft pruttelen, klinkt een klein beetje als een cilinder die niet volledig meedoet, maar je voelt het blok ook weer niet echt schudden als dat je er een bougiekabel af zou trekken. Nu is dit nogal lastig controleren met zo'n bobinepakket wat erop zit. Anders sluit je ook makkelijk uit als het 1 van de LPI injectoren zou zijn?
De pomprevisieman zei misschien de lambdasensor, dus die zal ik van de week eens nameten. Tevens eens kijken of de normale ECU nog wat storing heeft. Anders toch die LPI injectoren eraf vissen en laten controleren.
Iemand nog iets toe te voegen of wijzigen aan deze brainwave zo op de zondagavond?
13 jaar
Wat nog weleens bij de injectoren wil gebeuren is dat de pijpjes niet meer richting inlaat wijzen,maar dat kan je alleen zien bij demontage.
Soms willlen deze nog weleens los trillen en daardoor de verkeerde kant op gaan staan.
13 jaar
Bedankt voor je input, ik zal eens kijken of ik bij de gasboer wat andere paarse injectoren kan lenen om te proberen.
Zit er in die injectoren dan een soort nozzle ofzo? Zover ik weet zijn dit geen injectoren met van die slangetjes eraan.
Al heb ik niet echt in het inlaatspruitstuk gekeken vorige keer.
13 jaar
Als het goed is zitten er pijpjes aan die richting inlaat wijzen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar