Sinds kort in bezit van Xantia 1.8 16V LPG G3(okt.96), 200.000km.
De motortemperatuur komt zodra ik de snelweg/provinciale weg op ga niet uit boven de 60 graden. Pas nadat ik in de bebouwde kom rij loopt dit op tot 80 en 90 en schommelt daar dan een beetje.
Is dit typisch voor de Xantia?
Bij het overschakelen is geconstateerd dat er dan wat blauwe rook uit de uitlaat ontsnapt.
Waaraan kan dit liggen en is het alarmerend of niet?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Bas , Denk dat je Thermostaat te vroeg open gaat , vervang
hem .
Blauwe rook , is olie wat ie verbruikt ( 2 Ton! ).
Oliepeil in de gaten houden , mag iets verbruiken.
Bedankt Jos,
Ik heb ook al vernomen dat het niet ongebruikelijk is dat de temperatuur bij deze auto zich zo gedraagt.
Dat de blauwe rook duidt op olieverbruik had ik wel door.
Ik vermoed dat de klephoedjes niet voldoende afsluiten.
Weet je of dat een dure/ingewikkelde reparatie is bij deze auto?
20 jaar
Hallo Bas , Als je het zelf doet , dan alleen kosten kleprubbers
Kost de hele wereld niet.
Met reparatie wel een paar uurtjes zoet mee
beetje olie bijvullen , (verbruik ), sneller klaar.
Hoi Jos,
Je advies was goed. Ik heb de thermostaat vervangen. De motor komt nu normaal op temperatuur.
Wat betreft de blauwe rook tijdens schakelen: het is blijkbaar zo gering dat ik na 1000 km geen olieverbruik op de peilstok heb kunnen waarnemen. Ik maak me er maar niet meer druk over.
20 jaar
Oke Bas , succces er mee.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar