Citroën Xm: XM 2.5 Turbodiesel, weinig vermogen, veel rook en hoog verbruik

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5td THY DK5ATE

Sinds een tijd rijd ik met veel plezier in een XM 2.5td, auto is Belgische import en heeft 150.000 gelopen.

Het probleem is dat de auto erg traag is (0-100 in 20 seconden, top 160 ipv 200), bij het optrekken flink rookt, en ook fors meer verbruikt als normaal (1:10 ipv 1:13).

Daarnaast start de auto koud perfect, en warm wat traag en met een flinke roetpluim.

Ik verlies geen olie of koelwater.

Het volgende is reeds gedaan:

-EGR klep dichtgezet
-Roetkat leeggeklopt
-Luchtmassa meter vervangen
-Intercooler gecheckt
-turboslangen gecheckt
-zonder uitlaat gereden (om verstopping uit te sluiten)
-nieuw K7N luchtfilter geplaatst
-aan de computer gehangen (turbo komt goed op druk, waardes kloppen)

Enige foutcode die ik eruit kreeg is de foutcode inspuitvervroeging. Nu ik de foutcodes heb gereset met de testkast en opnieuw ga rijden krijg ik deze foutmelding niet meer.

De auto is eerts bij mijn vaste gargagist geweest, deze gaf eerlijk toe het niet meer te weten. Vervolgens bij de dealer, deze krijgt het ook niet voor elkaar. Wie kan mij helpen ?

simmetje121

Geplaatst door simmetje121 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën XM? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Gezien het overdadige gebruik en de rookpluimen met de maatregelen die je al hebt genomen krijg je een teveel aan diesel inspuiting in de cylinders.
De deels onverbrande brandstof uit zich in de zwarte rook die je waarneemt.

Lijkt me toch een motormanagement probleem, welke de inspuiting van de brandstof regelt in de cylinders.

Cor

simmetje121 (0), 17 jaar geleden

Dit zou kunnen, hoe dit aan te pakken ? Computer lijkt me een duur speeltje.

Ander idee wat ik kreeg aangereikt is de inspuitvervroeging, wat dit ook zijn moge.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Lijkt net alsof de temperatuur sensor defect is of een verkeerde waarde doorgeeft, waardoor de computer denkt dat de motor koud is en ter compensatie meer diesel inspuit.

Dan start de motor wel goed als ie echt koud is, en ook bovenstaande effecten.

Inspuitvervroeging inderdaad ook laten controleren.

Cor

simmetje121 (0), 17 jaar geleden

Hoe controleer je de inspuitvervroeging ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën XM of stel zelf een nieuwe vraag.