Het zit zo ik heb een Xsara met een AG DGI installatie. Sinds vorige week wil de auto niet meer op gas rijden.
Na wat proberen voelde ik de magneet-gas klep (die boven op de verdamper zit) niet aanslaan als de auto op gas overging. Ik een nieuwe magneet spoel gehaald maar helaas dat was het probeem niet.
Na wat experimenteren ben ik erachter gekomen dat de magnetspoel gewoon netjes zijn werk doet als ik heb in de hand hou en de klep rechtstreeks aan de accu ansluit. Dan wordt de spoel bekrachtigd en de gas klep geopend, en gesoten en geopend enz.
Maar zodra ik dit weer in de auto bouwde wilde de auto niet op gas, starten, auto slaat over naar gas en vervolgens slaat de auto af. Nu dacht meerdere mensen aan de verdamper. Die is vandaag opgemaakt maar die ziet er nog goed uit, er zit 1 groot rubbermebraam in (rubber) en die is nog helemaal goed, zag er verder heel schoon en goed uit.
Omdat we de verdamper toch los hadden hebben we de magneet klep er opgezet en vervolgens met de compressor druk op de verdamper gezet(evenveel als normaal uit de gastank komt), nu blijkt dus dat als er aan de uitgaande kant van de verdamper geen druk zit de gasklep 1 keer opengaat en daarna niks meer doet.
Als de uitgaande kant van de verdamper dicht wordt gehouden dan werkt de magneetklep gewoon zoals het hoort, open, dicht, open, dicht maar zodra ik mijn vinger van de uitgang haal dan doet de magneet klep niks meer.
Nu is mijn vraag wie weet hoe zo'n verdamper + injector werkt? Als het nu zo is dat een verdamper op deze manier werkt dan zou dat kunnen betekenen dat er iets met de injector is (die verdeelt 1 gas kabel naar 4 enz.) dat die druk verliest op niet goed aangestuurd wordt?
Wie weet raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In 9 van de 10 gevallen is de DGI injector stuk. Ik heb vernomen dat die dingen +/- 200.000 km meegaan. Lijkt me verstandiger om bij een lpg-specialist ten rade te gaan, zeker als je geen kennis van zaken hebt. Met LPG kun je beter niet spelen.
Na veel testen en uitproberen hebben we de verdamper uit elkaar gehaald, die was heel mooi schoon van binnen, afdichtrubber was ook nergens kapot. Wij verder gekeken toen bleek dat de plunjer die de op de verdamper zit en de gas op en dicht trekt wat ruw was. Deze hebben we wat opgeschuurd en voila probleem opgelost!
En met ik denk dat eht weinig uitmaakt of je met benzine of lpg bezig bent als je je verstand er maar bij houdt kan het gewoon prima thuis gebeuren!
18 jaar
ik ben het veertje in die plunjer van de verdamper kwijt? Wat heeft dit voor gevolgen?
Auto schakelt wel (nog) goed op lpg. Betekent dat de dgi-injector continue op druk staat van lpg?
18 jaar
Sel, dat veertje zorgt voor her goed sluiten van de klep,nu sluit hij door het gewicht van de plunjer en dat is onvoldoende maw er kan restgas ergens weglekken wat tot brand kan leiden denk maar aan een weggegooide peuk.
John, ik heb voorlopig een passende pen-veertje ingedaan, waardoor het plunjer +/- 4 mm uitsteekt en dus nu 'veerbaar' is. Ik dacht dat het veetje vrijwel identiek was aan bekende veertjes welk vaak in pennen wordt gebruikt?, ik weet alleen niet meer hoe lang dat veertje moet zijn.. ik heb er eentje ingedaan van 1 cm lang.
Ik heb hiero bij een lpginstallateur gevraagd, hij zei dat ze dat veertje/plunjer etc niet los verkrijgbaar is.. 'dan moet je een complete verdamper kopen' zei hij..
Trouwens dat klepje welke gas houdt hij precies tegen, van de verdamper naar injector of vanaf de tank naar de verdamper?
alvast bedankt.
18 jaar
Sel de klep houd het gas vanuit de tank tegen. Als je een autosloper in de buurt hebt kijk dan daar even. want de magnetische kracht van de spoel is niet zo groot.
John, door het ontbreken van dat veertje, komt het dgi injector meer onder druk te staan, waardoor deze bv na 5 - 6 uur stilstaan kan lekken? Ik heb een passende veertje (van een balpen) gevonden, alleen weet ik niet hoe lang dat moet zijn, moet het zo zitten dat je betreffende klep makkelijk op een neer moet kunnen bewegen?
18 jaar
Sel,het standaard veertje heeft een buitendiam. van 4mm.het is 12mm lang het is op een stiftje geschoven wat ook 4mm is met een dunner stukje wat een eindje in het veertje ziten het totaal is dan 21mm lang. groetjes John.
John,
hartelijk dank voor deze info. Hier kan ik wat mee. Sinds ik dat veertje heb gemonteerd, start de auto aanzienlijk beter ! Wellicht stond de dgi-injector te veel onder druk door het ontbreken van dat veer, zodat het ging lekken.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar