close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Jumpy: Zeer irritant start probleem!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Heren deskundigen,
Mijn Jumpy laat mij in de steek.

Probleem;
Bij warme motor wil de motor niet weer aanslaan. Startmotor draait als een tierelier maar motor slaat gelijk weer af. Ik laat de sleutel los omdat je denkt dat de motor aanslaat maar de motor slaat gelijk weer af. Na een aantal pogingen maakt de motor ook geen aanstalten meer om aan te staan.
Als ik de auto dan even met rust laat start hij wel in 1 keer. Dit probleem deed zich in ca 3 weken steeds vaker voor. Het begon er ook op te lijken dat de afkoel periode steeds langer duurde.
Garage gaf in eerste instantie aan om het eens met de reservesleutel te proberen. Geen resultaat. Zou ook vreemd zijn want het gebeurd ook alleen bij warme motor.
Ik heb de ecu met een simpele obd-lezer uitgelezen maar daar kwam niets uit.
Verschillende mensen geraadpleegd maar die kwamen met allemaal verschillende oplossingen. En aangezien ik graag van een onderbouwde oplossing hou heb ik er vanaf gezien om voor al deze aangedragen oplossingen een nieuw onderdeel te kopen.

Ik moet zeggen dat de startonderbreker, het dubbelrelais en kabelboom problemen vaak werden genoemd.
Ik heb het dubbelrelais vervangen omdat er een flinke barst in de behuizing zat. Geen resultaat.

Ik ben de nodige stekker verbindingen gaan controleren en op zeker moment wou hij helemaal niet meer starten. Nog steeds geen uitlees fouten.
Van ellende de kabelboom maar uit elkaar gepeuterd. Alle draden maar geïnspecteerd en doorgemeten van sensorstekker tot aan de ecustekker.
Ik kwam tijdens het doormeten van de draden van de ontvangerspoel voor de startonderbreker nog een kastje tegen! Niks over gelezen niks over gehoord! Kasje zit onder het dashboard aan de bijrijderskant.

Na alle draden en stekkers gecontroleerd, alle kabels doorgemeten de volgende resultaten.
1 draad in de kabelboom licht aangeschuurd, koper lag net bloot.
kastje (start onderbreker?) 1 blauw geoxideerd pennetje.
En een los liggende nokkenas sensor. messing draadbusje lag los in gat. Nokkenas sensor licht gesleten.

Na deze problemen opgelost te hebben de motor maar eens professorisch gestart. (alle kabels nog uit de boom)
En ja hoor motor slaat gelijk aan. De volgende 2 dagen verschillende keren gestart en alle keren raak.

Alle kabels weer netjes in de boom, alle onderdelen terug geplaatst en een blokje om. Auto rijd prima. (voor een bus uit 2002 dan)
Thuis gekomen auto uit, start weer niet. Half uurtje wachten en hij start weer.

Sorry voor dit lange verhaal, misschien weten jullie het antwoord al na een paar regels
Ik had mijn vraag misschien wel wat eerder op dit forum moeten stellen, maar nu dan toch: Wat zie ik over het hoofd en wat kan ik nog doen om dit probleem op te lossen.

Ik hoor graag van jullie.

Groet,
Jan Faber

Geplaatst door

Jumpycar (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als er een opvoerpomp in de tank aanwezig is
kijk dan eens naar de stekkers van de zekeringkast in motorruimte
er kan een stekker zwaar geoxydeerd zijn

en anders moet je met een uitleeskast als het probleem zich voordoet
kijken in parameters of daar iets zichtbaar wordt zoals b.v. geen toerental

andreas08 0
badge

9 jaar

Andreas08 bedankt voor je reactie.
Opvoerpomp treed in werking zodra hem op contact zet.
Alle zekeringen zijn gecontroleerd evenals de bedrading in de zekeringkast.
Tijdens starten komt de toerenteller omhoog en ook mijn obd lezer geeft dat aan.

Mijn gevoel zegt dat de startvoorwaarden niet goed in de ecu komen. Helaas weet ik niet aan welke voorwaarden moet worden voldaan.
Ik ben dan ook geneigd om aan de startblokkering te twijfelen.
Immers als de motor loopt dan is er NOOIT iets aan de hand.
Maar welke invloed heeft de motortemperatuur op de startblokkering? Of zijn er nog enkel kritische voorwaarden voordat de motor gestart kan/mag worden.

Jumpycar 0

9 jaar

Probleem is niet weer voorgekomen.
Auto rijd weer als van ouds.
Ik had eigenlijk wat meer reacties verwacht!
andreas08 bedankt voor het mee denken.

Jumpycar 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Jumpy of stel zelf een nieuwe vraag.