Als ik optrek dan hikt/schokt de auto een paar keer. Dat gebeurt alléén in z'n twee en precies op het moment dat ik door de 3000 toeren ga. Ook als ik op dat moment juist géén gas geef, want dat heb ik uitgeprobeerd. Ik ben een normale, rustige rijder en ervaar dit nu ruim een maand, dus bij onder nul en bij plus 17 graden. Ik ervaar dit niet als ik in andere versnellingen door de 3000 toeren ga. Heb dit dus ook nooit eerder gehad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je hem al eens uit laten lezen , dit kan overal vandaan komen .
Nee. De auto heeft tussen kerst en oudejaar zijn jaarlijkse grote beurt gehad en daarvoor en daarna was alles ok. Dan ga ik maandag maar langs de dealer. Heb gelukkig nog verlengde garantie tot eind december. Zal laten weten wat er uit komt.
3 jaar
Hij is uitgelezen bij de garage en opnieuw afgeregeld. Daarna was het hikken/schokken bij 3000 toeren verdwenen. Kreeg het advies om, als het weer zou terugkomen, E5 benzine te proberen om te zien of het dan weer verdwijnt.
3 jaar
Ik vraag me af wat er überhaupt nog is af te regelen aan een benzinemotor, gezien alle wettelijke bepalingen. Ook het nut van E5 tanken ontgaat mij. Dacia motoren zijn al sinds 2005 geschikt voor E10.
Volgens mij kan er aan een moderne auto veel worden aangepast via de elektronica (In de racerij doen ze niet anders). Heb op internet zelfs kastjes gezien die je op de diagnosestekker van je huis-tuin-en-keuken auto prikt om er meer vermogen uit te krijgen. Kan dus blijkbaar, maar ik zal me daar nooit aan wagen. En de meeste problemen met moderne auto's worden veroorzaakt door de elektronica, dus hoe minder elektronische toeters en bellen hoe liever, daarom rij ik Dacia.
3 jaar
Alleen is dat aanpassen van de elektronika (zoals in de racerij) verboden terrein voor de dealer. De importeur gaat dat niet leuk vinden en de wetten die gelden voor het bouwen van auto's ook niet. De klant kan het ook wel eens niet leuk vinden als de garantie vervalt door dat aanpassen.
Je kan er ook af en toe een benzine reiniging (additief) in doen.
Gisteren (zondag) begon het hikken weer. En weer in z'n twee rond 3000 toeren. Is dus pakweg twee weken weggebleven. Heb mail gestuurd naar technisch adviseur ANWB. Vandaag reactie: zeer waarschijnlijk motor vervuiling waar dit type motor gevoelig voor is. Ook advies om E5 te gebruiken. Zit inderdaad ook te denken aan een daarvoor geschikt additief. Maar wat? Destijds deed wijlen mijn vader iets van Wyns in zijn VW Kever. Maar ik dacht in de olie.
3 jaar
Mijn probleem is nog niet opgelost. Volgens mijn dealer is vervuiling van dit type motor bij hem onbekend en hij dacht aan vocht in de benzine. Hij adviseerde om E5 te proberen, maar ik had hem toen net volgegooid met E10. Ik heb nu pakweg 400 km gereden op een mengsel (door bijvullen met E5) van pakweg 20-25% E10 en 75-80% E5. Dat heeft het probleem van hikken rond de 3000 toeren in z'n twee niet opgelost. En ook is wisselt het. Soms voel je het een beetje bij het optrekken en soms schoksgewijs flink. Heb het ook 1x gehad rond de 3000 toeren in z'n drie. Wel is opvallend dat het direct na een rit van pakweg 100km grote weg even weg is. Als ik dan weer in de stad aankom voel ik het niet bij het optrekken. Vraag me af of het niet de turbo kan zijn.
3 jaar
Is de auto uitgelezen ?
Ja, 52 dagen geleden (zie mijn eerdere reactie) het was daarna weg maar kwam weer terug. Ben twee weken terug netjes door garage gebeld of het probleem over was met E5, maar ik had toen nog een volle tank E10. Maar nu heb ik dus flink gereden met 75-80% E5 en het is daarmee niet opgelost. Bovendien is deze auto gemaakt voor E10 dus dat zou geen probleem mogen zijn. Ik ga dus terug naar de garage. Ik heb er geen verstand van, maar denk nu meer aan de turbo. Kan er niets over vinden, maar denk dat die ergens tussen de 2500 en 3500 toeren aangrijpt en in dat gebied (3000 toeren) doet het probleem zich voor.
3 jaar
Auto is afgelopen donderdag opnieuw door de dealer uitgelkezen en ingeregeld. Ik dacht dat het misschien de turbo zou kunnen zijn omdat het schokken bij het accelereren gebeurt. Die is daarom ook doorgemeten, maar is ok. Afgesproken is dat ik er weer mee ga rijden en terugkom als het schokken nog niet weg is. Volgens de garage zou het dan de lambda sonde kunnen zijn. Ik rij nu op 100% E5 benzine van gerenommeerd merk, maar het is nog steeds schokkend accelereren tussen de 2500 en 3500 toeren. En alleen in zijn tweede versnelling. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
3 jaar
Was het schokken weg toen je de auto bij dealer ophaalde?
Of zat het er nog steeds gelijk weer in?
Hebben ze al eens proef gereden met aangesloten uitlees apparatuur?
En als dat te moeilijk is, dan kun je de auto ook op een rollenbank zetten en dan uitlezen en meten.
Uiteraard op kosten van diegene die garantie verleend.
Ze hebben ermee gereden. Garage zit paar honderd meter van huis en ik twijfel of het toen weg was . Volgende dag voelde ik het toen ik van Hilversum naar Bussum vv reed. Was na honderd meter meteen weer mis.
3 jaar
Heb precies hetzelfde met een Dacia Logan MCV van eind 2018. Aanvankelijk is de auto 3x hiervoor naar de garage geweest waarbij de hoofdmonteur het met instellen nagenoeg heeft kunnen verhelpen (was niet helemaal weg). Maar toen ging de auto voor een servicebeurt, alles weer verpest. Heb aan de balie verteld het vreemd te vinden omdat in mijn vorige auto, een Renault Clio, dezelfde Tce90 motor zat en die deed het prima. Opmerking was dat de Dacia een andere boordcomputer heeft. Vreemd, waarom zou je als er in Frankrijk een goeie voorhanden is? Ook bij mij het bekende verhaal E5 te tanken. Dat hielp niets en vertik ik ook verder want een auto die geschikt voor E10 wordt genoemd moet dat ook waarmaken. Overigens lijkt het afhankelijk van de buitentemperatuur, momenteel heb ik er geen last van terwijl het bij voor Nederland normale temperaturen aldoor optreedt (vandaag was het 30 graden). Ik baal ervan dat dit soort problemen niet naar tevredenheid van de klant worden opgelost. Mij werd gezegd dat de Dacia nu eenmaal een goedkope auto is en dat het ergens vandaan moet komen. Klopt, kijk maar naar de bekleding, het plastic dashboard dat in de zon zo reflecteert dat je het nummerbord van de auto voor je niet kan lezen, kijk naar de goedkoopste banden die er zijn en zo meer dingen. Daarom is Dacia goedkoop maar een motor, het meest essentiële onderdeel van een auto, die moet gewoon goed werken. Ben benieuwd of er naast ons tweeën meer rijders zijn met dit probleem. Jouw beschrijving is zo overeenkomend met wat ik ervaar dat er meer moeten zijn.
3 jaar
De eerste lambda sonde (zitten er blijkbaar meerdere in) is door de garage vervangen en ook met 100% E5 blijft het probleem bestaan. Ik rij wekelijks een of meer keren Hilversum-Bussum vv. Als ik van huis vertrek is er niets aan de hand. Bij het Mediapark (= 5 km en 8 minuten rijden) begint het schokken bij het accelereren in de tweede versnelling en dat blijft zo tot ik weer thuis ben. Vaste prik. Afgelopen woensdag met die hitte begon het echter al na 50 meter van huis en het was ook erger. Afgelopen donderdag 200 km grote weg gereden en de volgende dag (vrijdag) deed het schok-probleem zich niet voor. Dus even afwachten wanneer het weer terugkomt. Er is door mijn garage een afspraak gemaakt bij de hoofddealer in Bussum. Wordt dus vervolgd. Sprak onlangs een gepensioneerde monteur en die begreep ook niet waarom het probleem zich alleen voordoet bij accelereren in z'n tweede versnelling. Ben in ieder geval heel blij met mijn verlengde garantie tot eind december 2022!
3 jaar
Hallo, ik ben momenteel informatie aan het opzoeken over de TCe90 motor omdat mijn volgende wagen (wacht op levering) deze motor heeft.
Ik kan je niet meteen helpen met dit probleem maar wat ik wel tegenkwam is dat deze motor op een bepaald moment veel olie kan gaan verbruiken, er komt dan olie terecht in de cilinders, waar de verbranding gebeurd, na verbranding gaan die uitlaatgassen langs de turbo waar zich vuil/verbrande olieresten kunnen ophopen die tal van problemen veroorzaken ivm prestaties (oa dichtslippen van oliekanaal (turbo-smering) dat van turbo naar motorblok moet terugvloeien etc)
De met olie-vervuilde uitlaatgassen komen daarna ook langs de lambda sonde (die vervuild geraakt) en in de deeltjesfilter/katalysator waar de uitlaatgassen dan minder goed doorstromen en er zich een hogere druk kan opbouwen (dan voorzien door fabrikant) tussen de cilinder-uitlaatkleppen en de katalysator.
Al die dingen kunnen dan sensoren beïnvloeden die op hun beurt de boordcomputer foutieve data doorgeven om de motor bij te sturen.
---
E5 benzine : Dit raden ze soms aan omdat E5 een hogere klopvastheid heeft dan E10, om het heel simpel te zeggen; E10 kan in sommige gevallen al gaan ontsteken(ontploffen) terwijl de zuiger nog niet 100% bovenaan in de cilinder het mengel heeft samengeperst, deze 'te vroege' ontsteking is erg slecht voor de motor en daarom hebben moderne motoren een 'knocking sensor' in het motorblok zitten die de ECU (computer) laat weten dat er een vroege ontsteking geregistreerd is. Voor zover ik heb begrepen gaat de ECU zich dan aanpassen en electronisch bijsturen om nieuwe 'knocking' te voorkomen, maar om die bijsturing terug ongedaan te maken is er een reset nodig van de ECU wat kan verklaren waarom je niet meteen resultaat hebt met E5 brandstof (ik kan dit niet bevestigen, dit zijn dingen die ik opvang door garagisten op youtube te volgen...)
Dit zou kunnen verklaren waarom de garage het probleem 'even' kan oplossen, ze voeren daar mogelijk een reset uit van de boordcomputer, en raden dan aan om E5 te tanken wat 'klopvaster' is (ontsteekt pas bij voldoende compressie, niet 'te vroeg') Je kan misschien vragen bij de garage of ze 'knocking/pinging' hebben vastgesteld bij het uitlezen?
---
Verder lees ik ook dat de TCe90 gevoelig is aan vroegtijdig falen van het 'opspansysteem' van de 'timing-chain', de ketting in het motorblok die de kleppen aanstuurd. De motor loopt dan ernstige schade op, er is sprake deze te laten vervangen rond 150.000km.
---
Nog enkele vragen :
-Rijd je vaak met de 'ECO Mode' aan?
-Welke olie gebruik je? 5W40 of dunner?
-Blijft je olie-peil stabiel of zakt het traag?
-Wat is de km-stand van de wagen?
Mijn excuses voor de lange tekst en het misschien afwijken van het probleem, het is niet slecht bedoeld... Vriendelijke groeten
3 jaar
Alleen eco mode op grote weg als ik ongestoord kan doorrijden. Olie verversen doet de dealer bij jaarlijkse grote beurt. Geen olieverbruik. Km stand is plm 33.000 in 3,5 jaar.
Deze zondag weer 200km grote weg gereden. Heb de indruk dat na zo'n rit het probleem twee a drie dagen wegblijft (of niet voelbaar is). Daarna komt het langzaam weer terug. Ook opvallend is dat de auto met de airco aan minder soepel presteert. Bij mijn vorige Dacia vierpitter was de invloed van de airco duidelijk voelbaar, maar met deze driepitter-met turbo had ik daar tot op heden geen last van.
3 jaar
Ik gebruik nooit de eco-mode. Met een rustige rechtervoet bereik je hetzelfde en als het eens nodig is heb je dan toch het volle vermogen van de motor. Bovendien werkt de airco in eco-mode voor geen meter en dat is niet fijn met het weer van de afgelopen dagen. De auto is van eind 2018 maar omdat het een voorraadauto was ben ik er september 2019 mee gaan rijden, door corona nu 15.000 km. Ook bij mij is de olie door de garage ververst. Tegenwoordig wordt alleen de volgende beurt op het kaartje vermeld, niet welke olie ze erin doen. Het oliepijl staat een paar mm onder maximum maar ik check regelmatig en heb niet de indruk dat het hard omlaag gaat. Ironisch genoeg heb ik het probleem de afgelopen twee tankbeurten niet meer gehad (wat rijdt dat dan relaxed) terwijl het hetzelfde merk benzine is. Ben nu wel benieuwd wat een veranderende buitentemperatuur voor invloed heeft. Wat betreft je excuses voor de lange tekst, ik vindt het wel informatief.
3 jaar
Mijn garage heeft mij verwezen naar de hoofddealer in Bussum. Daar ging ik eind juni naar toe. Op de heenweg deed het probleem zivch niet voor! Zal je net zien. Alles is weer nagekeken en er is uitgebreid met de auto gereden. Probleem deed zich niet voor. Dus onverrichterzake weer opgehaald en vier weken probleemloos gereden. Eind juli begon het weer. Half december bij jaarlijkse beurt is weer extra aandacht aan het probleem besteedt maar niets gevonden. Probleem bleef. Half januari weer terug om er nogmaals na te kijken. Probleem blijft. Soms een beetje voelbaar, soms echt schokkend accelereren en altijd bij 3000 toeren in z'n twee. Het opvallendst bij nadering stoplicht teruggeschakeld naar z'n twee en weer optrekken. E5 of E10 maakt niets uit. Alleen na lange rit (170km) grote weg, blijft het probleem paar dagen weg.
2 jaar
Zou je toch denken dat het met vervuiling te maken heeft.
Zou best kunnen vervuiling. Ik heb de gewoonte om bij een halve tank al te gaan tanken. Sinds ik hem een keer bijna helemaal leeg heb gereden is het probleem bij mij over. Wellicht had zich vuil voor de tankuitgang verzameld dat door deze handeling weggespoeld is.
2 jaar
Ik tank ook altijd na 50% vulling en soms ook met E5 (duur!). De motor was bij de vorige garagebezoeken schoon en is extra gereinigd bij de grote beurt. Ik heb zelf ooit een dope geprobeerd die alles reinigt, inclusief lambda sonde en tankresidu en vocht verwijderd. Maakte niets uit. ANWB-experts kunnen ook niets bedenken behalve de lambda sonde en die is al vervangen. Ze vertelden wel dat er een verbeterde lambda sonde bestaat voor de Dacia. Of ik het verbeterde type heb gekregen weet ik niet.
2 jaar
Inmiddels jaarlijkse beurt gehad eind december . Alles extra nagekeken. Niets mis, geen vervuiling e.d. Probleem niet weg. 20 januari maar weer eens teruggegaan. Alles is weer nagelopen, maar probleem blijft. Sprak vandaag een doorgewinterde garagist die de Daihatsu van echtgenote serviced. Volgens hem mogelijk een bobine die doorslaat of een defecte injector of de lambda sonde, maar die is al preventief vervangen. Waren ook de suggesties van de anwb-experts. Mijn garage weet het niet meer en verwijst mij nu naar de hoofddealer Stam in Bussum. Daar was ik al eerder, maar toen deed het probleem zich niet voor (zal je net zien) en bleef drie weken weg. Dus weer een afspraak maken. Dacia heeft volgens de anwb vorig jaar een verbeterde Lambda sonde geintroduceerd en ik weet niet of die vervanging van mijn sonde hetzelfde of het verbeterde type is. Zal ik ook laten nakijken. Wat een gezeur. Mijn vorige Sandero was probleemloos. Weet iemand overigens wat dat Pack Assist in nieuwe Dacia's inhoudt?
2 jaar
Pack Assist
Dodehoeksensor (Blind Spot Warning)
Parkeersensoren voor en achter met sonische weergave
Achteruitrijcamera
Het hik-probleem met mijn Sandero is eindelijk opgelost. Heb paar maanden gewacht om te zien of het weer terug zou komen, maar het is definitief opgelost. Was opnieuw verwezen naar de hoofddealer in Bussum. Chef-monteur deze keer. Die ging rijden en zei na 100 meter 'ik voel het en ik weet al wat het is' . Heeft nog aardig stuk met me rondgereden en hij kon het verschijnsel ook bij andere toerentallen opwekken. Bleek de gasklep. Na een halfuurtje wachten kon ik weer weg zonder het probleem. En dat na een jaar gedoe. Hij accelereert nu ook beter. Ben dus heel blij!
2 jaar
Mooi zo. Je moet net iemand vinden die even iets meer aandacht en geduld heeft dan enkel de stekker erin en "kan niks vinden" dealers.
Goed nieuws! Bedankt om de oplossing te delen
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia Sandero of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar