Dacia Sandero 2017: Auto schokt bij 3000 toeren in z'n twee

Bouwjaar: 2017, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H4B B4, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 66

Als ik optrek dan hikt/schokt de auto een paar keer. Dat gebeurt alléén in z'n twee en precies op het moment dat ik door de 3000 toeren ga. Ook als ik op dat moment juist géén gas geef, want dat heb ik uitgeprobeerd. Ik ben een normale, rustige rijder en ervaar dit nu ruim een maand, dus bij onder nul en bij plus 17 graden. Ik ervaar dit niet als ik in andere versnellingen door de 3000 toeren ga. Heb dit dus ook nooit eerder gehad.

Bergamin

Geplaatst door Bergamin , lid sinds 1 jaar geleden

6 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Heb je hem al eens uit laten lezen , dit kan overal vandaan komen .

Bergamin, 1 maand geleden

Nee. De auto heeft tussen kerst en oudejaar zijn jaarlijkse grote beurt gehad en daarvoor en daarna was alles ok. Dan ga ik maandag maar langs de dealer. Heb gelukkig nog verlengde garantie tot eind december. Zal laten weten wat er uit komt.

Bergamin, 1 maand geleden

Hij is uitgelezen bij de garage en opnieuw afgeregeld. Daarna was het hikken/schokken bij 3000 toeren verdwenen. Kreeg het advies om, als het weer zou terugkomen, E5 benzine te proberen om te zien of het dan weer verdwijnt.

    Ik vraag me af wat er überhaupt nog is af te regelen aan een benzinemotor, gezien alle wettelijke bepalingen. Ook het nut van E5 tanken ontgaat mij. Dacia motoren zijn al sinds 2005 geschikt voor E10. - oldford PRO, 1 maand geleden

Bergamin, 1 maand geleden

Volgens mij kan er aan een moderne auto veel worden aangepast via de elektronica (In de racerij doen ze niet anders). Heb op internet zelfs kastjes gezien die je op de diagnosestekker van je huis-tuin-en-keuken auto prikt om er meer vermogen uit te krijgen. Kan dus blijkbaar, maar ik zal me daar nooit aan wagen. En de meeste problemen met moderne auto's worden veroorzaakt door de elektronica, dus hoe minder elektronische toeters en bellen hoe liever, daarom rij ik Dacia.

    Alleen is dat aanpassen van de elektronika (zoals in de racerij) verboden terrein voor de dealer. De importeur gaat dat niet leuk vinden en de wetten die gelden voor het bouwen van auto's ook niet. De klant kan het ook wel eens niet leuk vinden als de garantie vervalt door dat aanpassen. - oldford PRO, 1 maand geleden

Problemcar Hulplijn PRO, 4 weken geleden

Je kan er ook af en toe een benzine reiniging (additief) in doen.

Bergamin, 3 weken geleden

Gisteren (zondag) begon het hikken weer. En weer in z'n twee rond 3000 toeren. Is dus pakweg twee weken weggebleven. Heb mail gestuurd naar technisch adviseur ANWB. Vandaag reactie: zeer waarschijnlijk motor vervuiling waar dit type motor gevoelig voor is. Ook advies om E5 te gebruiken. Zit inderdaad ook te denken aan een daarvoor geschikt additief. Maar wat? Destijds deed wijlen mijn vader iets van Wyns in zijn VW Kever. Maar ik dacht in de olie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia Sandero of stel zelf een nieuwe vraag.