Sinds enkele maanden heb ik 2 problemen met de Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2009) Met eurogas lpg installatie(km 209.000}
Bij een koude start ,komt de auto maar moeizaam weg.
De auto voelt enorm stroef met wegrijden, en komt gewoon niet opgang.
Pas als de motor wat warmer is en op lpg overschakelt is het probleem weg en rijd dan prima.
Er gaat ook steeds een lampje branden ,dat er een storing ergens bij de motor is
Op lpg rijd de auto dus prima, alleen stationair blijven draaien bij bijv een stoplicht heeft een vrij onrustig toerental ,het schommelt erg, net alsof je steeds een beetje gas geeft.
Het vreemde is als ik van de auto op benzine overschakel dan heb ik dit probleem niet ,en het toerental blijft rustig,en constant
Onze eigen garage kon geen probleem vinden, dus dat bracht geen oplossing
Ik ben toen naar een lpg specialist geweest ,helaas die kon ook niks vinden.
Ze hebben de auto ook nog laten doormeten bij een Renault dealer ,maar die konden ook niks geks vinden.
de auto is nu bij 3 garages geweest en kunnen het probleem niet traceren .
Heeft iemand idee wat dit zou zijn? , onze eigen garage heeft aangeboden om de auto wat langer te onderzoeken ,ik betwijfel alleen of dat wel zinvol is.
Dit is er allemaal onderzocht, of vervangen onlangs:
Nieuwe bougies speciaal voor lpg
6 maanden geleden is de distributieriem en waterpomp vervangen
De distributie riem hebben ze nakeken voor de zekerheid ,of het wel goed gemonteerd is
Tijdelijk ander motor (zelfde model) er in gedaan ,maar het probleem bleef?
Benzine filter gecontroleerd
Bobine gecontroleerd
Fout codes uitgelezen en gereset
Verder de gebruikelijke onderhoudsbeurten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je ook de exacte foutcode die is uitgelezen? (Exacte tekst en nummer)
Wanneer gaat het storingslampje aan? Als je nog op benzine rijd of als je op LPG rijd?
Hoe rijd de auto warm op benzine? Kun je dan wel normaal wegrijden of ook niet?
Probeer eens het volgende:
Aan het einde van de dag zo'n 3-4 kilometer voor de eindbestemming op benzine schakelen.
Gaat het aanslaan en wegrijden dan beter de volgende morgen?
Het schommelen van het toerental op LPG is niet goed. Mogelijk is het mengsel niet helemaal correct.
Heeft een van de garages ook een 4-gas test gedaan?
En zo ja, wat waren de waardes van de gassen? (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal)
Je zegt dat er tijdelijk een andere motor in is gedaan.
Wat bedoel je daarmee? De complete benzine-motor? Of een stappenmotor?
Ik heb geen foutcodes gekregen ,bij de garage lezen de fout code ,maar kunnen er niks mee omdat het van alles kan zijn?
Dat was hun antwoord.
Als ik op lpg rijd dan valt mij het meeste op ,dat het lampje gaat knipperen
4 gas test ,weet het niet...ik ga dit morgen aan de garage vragen
De monteur ,zij dat ze een zelfde motor hebben liggen,en die getest hebben.
Weet niet of het een stappen of benzine motor is( het klonk mij nogal ver gezocht dat ze dot gedaan hebben)
6 jaar
Het knipperende lampje geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.,
De oorzaken kunnen legio zijn: defecte/verouderde sensor, valse lucht, mechanische problemen (lekke klep of compressieverlies).
Knippert de lamp ook als je een dag alleen maar op benzine rijd?
De motor die gewisseld is zal dan wel een stappenmotor zijn, of wel van de staionair regeling of van de gasklep als die erop zit.
Voorlopig uitsluitend op benzine rijden en niet meer op LPG, aangezien een katalysator een duur onderdeel is.
En dan maar eens een andere garage en LPG expert gaan zoeken die wel weten wat ze moeten doen.
Ieder APK station kan de foutcodes voor je uitlezen. Maak een foto van het scherm of vraag een uitdraai.
Plaats dan het resultaat hier.
Wat voor merk LPG installatie zit erin?.
Het is ook mogelijk dat de motor op twee brandstoffen tegelijk loopt.
Er zit een onderbrekerrelais in,deze zorgt ervoor dat de injectoren op benzine uitgeschakeld worden en de injectoren op lpg aangezet worden.
Dit onderbrekkerrelais fopt de benzine signalen zodat de motor denkt op benzine te draaien.
Het wil nog weleen gebeuren dat dit relais kapot gaat en dan start de motor in koude toestand op twee brandstoffen.
Met als gevolg slecht op gang komen en een soort van viertakten als je gas geeft.
Dat schommelen op lpg van het toerental zou de mengselregeling kunnen zijn.
Ik weet niet of dit een verdamper installatie is of een direkt ingespoten installatie van bijv Vialle.
Als het een verdamper installatie is dan is de stappenmotor op de verdamper de boosdoener of de verdamper zelf is end of lifetime.
Ook kan het zijn dat de injectoren lekken,zoals oldford ook aangeeft.
Dit kontroleer je door de auto op benzine te zetten een paar km voor dat je op je bestemming bent.
Start de auto de volgende dag beter dan lekken de injectoren.
Maar ja,dit zijn zaken die een beetje LPG specialist als eerst zou moeten kontroleren.
Een dealer doet helemaal niets met dat LPG gebeuren,kijkt alleen naar het benzine gedeelte.
6 jaar
Heb vandaag meer informatie gevraagd mij de lpg specialist waar de dacia als laatste is geweest.
De injectoren zijn op lekkage getest en zijn goed.
Het zit hem ook niet in de lpg computer of rele.
de garage is van mening dat het niet aan de lpg licht .
Vorig jaar maart hebben we de distributieriem vervangen , niet lang daarna is het onrustig stationair draaien inderdaad begonnen.
Die garage denkt ook dat dat er met maken heeft met het vervangen van het de distributie riem ,en dat de motor verlicht niet op tijd staat?
En dat er speciaal gereedschap nodig is om het te maken?
Onze eigen garage waar de dacia is onderhouden is en ook waar distributie riem is vervangen.
Zeggen dat ze het ook gecheckt hebben of de distributie riem goed gemonteerd is,dit was een tijdje na de montage en wij problemen kregen.
Ik zit de denken om naar een andere lpg specialist te gaan ,of misschien toch de dacia dealer .....ik weet het niet meer
.
6 jaar
Patrick-kudel,
Dat is vaak het probleem met LPG rijden.
Is er wat mee wijzen ze naar elkaar.
Maar wat heeft de lpg specialist precies gedaan?.
Het schommelen van het toerental duid op het mengsel wat niet in orde is.
Hebben zijn een viergastest gedaan,verdamper gekontroleerd?.
Stappenmotor gekontroleerd en gekalibreerd van de verdamper?.
Of alleen maar injectoren gekontroleerd en daarmee gezegd dat het goed was.
En nu krijgt de ditributieriem de schuld omdat deze vervangen is.
Wat voor merk installatie ligt erin.
Ik vermoed Eurogas of zo,dat werd destijds veel gemonteerd in de dacia/Renault groep.
Of een Vialle via Gasfx destijds.
6 jaar
primera p11
het is inderdaad een eurogas installatie.
Dat is ook duidelijk het probleem ,de lpg specialist laat weinig weten weten wat hij nou eigenlijk heeft gedaan .
Alleen de dingen hij gisten gemeld heeft weet ik ,auto heeft daar toen 3 dagen gestaan en is op de laatste dag heeft de monteur zelf de auto laten testen en meten bij een dacia dealer.
De auto gaat volgende week naar een anderen lpg specialist in Amsterdam, ik hoop dat het dan wel wordt opgelost.
6 jaar
Weet niet of je probleem al opgelost is,zo nee ga dan naar www.verdamper.nl in Helvoirt,die man(kees) is een kei met LPG problemen oplossen.
Die zgn gasbougies,gooi die er maar uit en monteer de standaard bougies met en de electrodeafstand op 0.7 mm afstellen.
6 jaar
Eurogas lpg installaties kun je een zelftest inleer programma laten draaien als er nog een verdamper systeem in zit en er een wit stekkertje los in de buurt van de verdamper zit.
Test kun je vinden met google.
Probleem is helaas nog niet opgelost,mede omdat het een lpg en benzine probleem is.
Een lpg injector is vervangen ,omdat die een misfire gaf op cilinder 1 .
Ik krijg ook geen motor storings- lampje meer te zien ,Garage adviseerde mij om de hele lpg injector rail te vervangen ,omdat waarschijnlijk de oorzaak is van het schommelend toerental bij stationair draaien.
Benzine probleem kon de monteur niet gelijk een oorzaak vinden ,en om nou een hele rits onderdelen te vervangen bij een auto die ruim 2 ton op te teller heeft staan ,is toch wel een beetje een dilemma.
Als de auto op benzine rijd houd de motor gewoon erg in ,op lpg zit er gelijk meer kracht achter.
Ik merkte wel op sinds ik een benzine heb getankt ,dat de motor wel een stuk beter reageert dan voorheen?
Is injector cleaner mischien een optie ,zoals een product van forte ?
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Dacia LOGAN of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar