258 bezoekers online

Daewoo-Chevrolet SPARK: onregelmatig Stationair van 600-1200 toeren

Bouwjaar: 2012, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: B10D1, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 48

Stationair draait de auto op en neer tussen 600 en 1200 toeren en af en toe houdt het vast op 600 toeren

59xkd6

Geplaatst door 59xkd6 , lid sinds 2 jaar geleden

38 Reacties

oldford PRO, 2 jaar geleden

Heb je dit probleem op LPG of ook op benzine?
Is het alleen warm of gelijk vanaf de koude start al?

59xkd6, 2 jaar geleden

Warm op LPG en benzine niet geprobeerd.(weet niet)

oldford PRO, 2 jaar geleden

Mooi klusje voor morgen.

59xkd6, 2 jaar geleden

Zal ik doen en alvast bedankt.

59xkd6, 2 jaar geleden

Warm op gas en benzine . en verder rijdt de auto perfect maar verbruikt op gas 1 op 11,5 en daarvoor 1 op 13 .
Voor jouw info.: Motor in nov.2017 vervangen (oude was op) en door de monteur afgelopen week alles geprobeerd en nagekeken op vacuumlek etc...etc. ,

59xkd6, 2 jaar geleden

In nov.2017 is de motor vervangen en sindsdien brandt het lampje motorolie nog zowel voor als na vervanging van de motor. Stationair draait de auto warm tussen de 600 en 1200 toeren op en neer op zowel gas als benzine.

59xkd6, 2 jaar geleden

12-02-2018 . de garage heeft Gasklephuis , EGR , Nokkenassensor , Potentiometer , Toerentalsensor enz. enz. overgebouwd zonder resultaat en hierna ook de pakking van de inlaatspruitstuk opnieuw vervangen.
Laten uitlezen met Autocom , Delphi en Bosch en met Bosch kwam de storing inlaatspruitstuk(mapsensor) , deze ook vervangen .

Ondanks alle inspanningen blijft de auto stationair schommelen tussen 600 en 1200 toeren en dit alles na het vervangen van de motor in nov.2017.

Ook het lampje motormanagement (olielampje) blijft branden en de groene (4) led lampjes van de gastank blijven knipperen.

De auto rijdt voor de rest prima en gebruikt ook niet veel motorolie.

oldford PRO, 2 jaar geleden

Misschien eens een foto plaatsen van welk lampje er nu brandt?
Want het motomanagement lampje is iets geheel anders als het olielampje.

59xkd6, 2 jaar geleden

Het lampje is motorstoringslampje (een gele motorblok)) , die ook brandde op de oude motor, maar wel goed stationair draaide .
Sorry , weet niet hoe ik een foto kan opsturen.

Alvast bedankt.

Imro.

oldford PRO, 2 jaar geleden

Welke foutcode(s) kunnen er nu worden uitgelezen?
Gaarne exacte fouttekst en liefst het nummer erbij vermelden.

Onder de box waarin je je antwoord tikt is een blauwe button met de tekst "Upload afbeelding".

59xkd6, 2 jaar geleden

Mijn monteur weet niet uit het hoofd wat de code's zijn , zal morgen aan een collega vragen ,die het heeft uitgelezen.

.

59xkd6, 2 jaar geleden

Helaas zijn de code's niet meer te achterhalen ,maar de foutteksten wel.

Gasklephuis ,nokkenaspositiesensor,gaskleppositiesensor,lambdasensor,inlaatdruksensor,inlaattemperatuursensor,schommelsensor , motortemperatuursensor, inlaatspruitstuk
( Map sensor vervangen ).

Alvast bedankt.

Groetjes,

Imro.Sewsahai

oldford PRO, 2 jaar geleden

Codes zijn zeer eenvoudig te achterhalen.
Omdat het motorlampje volgens jou nog steeds brandt, kun je ze gewoon uit (laten) lezen.

59xkd6, 2 jaar geleden

Meerdere garages hebben het geprobeerd , maar het lampje blijft branden .De foutteksten komen van verschillende garages met verschillende apparatuur en dat een week of 5/6 geleden ,dus die kan ik vergeten.
De auto draai stationair nog steeds tussen de 600 en 1200 toeren , voor de rest rijdt de auto prima en ook de ledjes van gastank blijft knipperen, moet nog resetten door de accukabel los te koppelen voor een paar minuten heb ik me laten vertellen.

Alvast bedankt ,

Groetjes,

Imro Sewsahai

59xkd6, 2 jaar geleden

Heeft een Chevrolet Spark B10D1 wel/niet een Luchtmassameter , want ik kan hem namelijk niet vinden .
Dit zou misschien de oorzaak van het onregelmatig stationair draaien zijn , heb ik me laten vertellen.

Wie o wie heeft de oplossing .


Alvast bedankt.


Imro

oldford PRO, 2 jaar geleden

Als je de topic leest dan zie je meerdere keren het woord mapsensor voorbij komen. Dat is een druksensor in het inlaatspruitstuk.
Samen met de inlaat lucht temperatuur sensor is dat genoeg om GEEN luchtmassa meter nodig te hebben.

59xkd6, 2 jaar geleden

Dank u wel , heb weer wat bij geleerd.
Maar wat zou dan de oorzaak kunnen zijn ,ondanks het vervangen van de mapsensor blijft de auto onregelmatig stationair draaien .

59xkd6, 2 jaar geleden

Heb gelezen (google) dat een defecte/vuile gasklephuis ook de oorzaak zou kunnen zijn van het onregelmatig stationair draaien van de motor .

oldford PRO, 2 jaar geleden

Misschien toch nog maar eens een keer uitlezen?
En dan er voor zorgen dat je de exacte fouttekst compleet met nummer krijgt.
Foto maken, laten afdrukken of ter plaatse van het scherm opschrijven.

N.B.: De foutteksten die je had zijn veel te kort of onbegrijpbaar.
Ik heb geen idee wat een schommelsensor is.
En er zou iets met het inlaatspruitstuk zijn, maar wat dan?
Idem voor de genoemde sensoren, wat is er aan de hand? Signaal te laag, te hoog, kortsluiting?

59xkd6, 2 jaar geleden

Hartstikke bedankt ,zal er achteraan gaan .

59xkd6, 2 jaar geleden

De foutcode (s) zijn P0420 en P0341 .

oldford PRO, 2 jaar geleden

P0341 is een foutcode op de nokkenas sensor - signaal buiten bereik.
Dat kan een uitgerekte/versprongen distributie zijn.

P0420 is een defecte katalysator. Mogelijk een gevolg van de storing(en) die je hebt gehad.

59xkd6, 2 jaar geleden

Dank je wel , ga binnenkort naar mijn garage (monteur) en het resultaat zal ik
ik vermelden.

59xkd6, 1 jaar geleden

Helaas nog niet opgelost , dus rijd ik maar met het lampje aan en onregelmatige stationair .

Ik heb het opgegeven.

Mijn hartelijk dank voor jullie hulp .


Groetjes ,

Imro

59xkd6, 1 jaar geleden

Code P0341 uitgerekte distributie ,is het verstandig om de distributieketting te vervangen en wat zijn de gevolgen als ik door blijft rijden in de auto als de motor stationaire tussen 600-1200 toeren draait en voor de rest rijdt de auto prima. (zie eerdere berichten ,geeft 2 foutcodes aan P0341 en P0420)

Bij voorbaat mijn hartelijk dank voor uw medewerking.

Met vriendelijke groet ,


Imro

oldford PRO, 1 jaar geleden

Mogelijk kom je niet meer dor de uitlaatgas test bij de APK.
Het schommelende toerental kan een te hoog CO veroorzaken (met als mede oorzaak het hogere v erbruik).
De defecte kat kan ook voor afkeur zorgen.

Daarnaast is je brandstofverbruik hoger, dus je bent nu duurder uit.

Ben je ooit bij een dealer geweest?

59xkd6, 1 jaar geleden

Dank u wel voor de snelle reactie,
maar zou de motor ook beschadigd kunnen worden .

Van de dealer moet ik de distributieketting vervangen , omdat de motor of andere onderdelen schade zou oplopen als ik door zou gaan rijden .

Groetjes ,

Imro

oldford PRO, 1 jaar geleden

Dan heeft de dealer gelijk gekregen. Je dure katalysator is al als gevolg van de andere storing(en) gesneuveld.

59xkd6, 1 jaar geleden

Dank u wel ,
Hoe weet ik of de katalysator gesneuveld is .
Is dat vanwege de foutcodes P0341+ P0420 en moet ik dan de distributieketting en katalysator vervangen of is alleen de distributie ketting
vervangen voldoende.
Want de garage heeft het alleen over de ketting vervangen .

Groetjes,

Imro

59xkd6, 8 maanden geleden

Alle 4 groene led lampjes knipperden na vervangen van de motor , maar nu knippert het onderste lampje alleen .
ik vraag me af of dit problemen zal opleveren en moet ik misschien het bedieningspaneel of printplaatje vervangen en kan ik het misschien zelf vervangen (ben handig)
Stationair (600-1200 toeren ) nog niet opgelost.

Alvast bedankt.


Groetjes,

Imro

twiede, 8 maanden geleden

Misschien helpt het opnieuw inleren van het stationaire toerental.
Hier is een procedure voor.
Dit moet gebeuren als de gasklep, computer, idle air control valve (IAC) is vervangen of gerepareerd.

Ron.

59xkd6, 8 maanden geleden

dank u wel , ga ik er achteraan.

Imro

twiede, 8 maanden geleden

Kun je zelf.

Zorg dat de motor warm is.

Contact aan. Lampjes branden, niet starten
Contact uitzetten 15 seconden.
Contact aanzetten 5 sec.
Contact uitzetten 15 sec.
Start de motor met versnellingsbak in zijn vrij
Laat de motor even stationair lopen
Schakel de airco 10 sec. in
Schakel de airco uit.
Contact uitzetten.
Wacht minimaal 10 sec. voordat je weer op contact zet.


Wil de motor nog steeds niet op 600 toeren blijven, controleer of vervang stationaire regelklep als dat al niet gebeurt is..

Ron.

Hans4040 PRO, 8 maanden geleden

@twiede,
Contact uitzetten.
Wacht 10 sec.
Contact uitzetten.

???

twiede, 8 maanden geleden

Aangepast.

59xkd6, 7 maanden geleden

dus samengevat :
contact aan voor 15 sec .
daarna uitzetten voor 5 sec. daarna nog eens herhalen (dus 2 keer Hetzelfde.)
hierna de auto even stationair laten lopen.
hierna de airco 10 sec. aanzetten en daarna contact uitzetten.
hierna min. 10 sec. wachten voordat je contact zet.

Wat moet worden aangepast.

Graag een nieuwe aangepaste/correcte versie geven.

Alvast bedankt .


Groetjes ,


Imro

twiede, 7 maanden geleden

Was een tikfoutje ingeslopen.
Versie van 17 oktober is nu correct.

59xkd6, 7 maanden geleden

Dank je wel , 17 sept dus
zoals ik heb samengevat neem ik aan .
ik ga de oude stationaire regelklep plaatsen, als het inleren niet lukt.


Groetjes,

imro

    Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Maar ik zie in de reacties geen oplossing ofzo. Wat is het probleem geweest ??Of is het nog steeds onbekend waar het aan ligt? - hd, 4 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Spark of stel zelf een nieuwe vraag.