Heb probleem met galopperen van 6 cyl. Daf 575 motor.Er is een CAV lijnpomp gemonteerd met pneumatische regelaar. Het vreemde van mijn probleem is , dat het galopperen niet alleen bij stationair draaien plaatsvindt. Hij blijft dit doen tot ruim boven de 1200rpm. Belast of onbelast maakt geen verschil. Alleen wanneer ik de stophefboom een klein beetje richting stoppositie beweeg dan stopt het. Heb dit verder inwendig nog niet afgesteld omdat ik eerst wil weten of dit de oplossing kan zijn of dat ik eerst nog andere zaken moet uitzoeken dan, dat ik zover gedaan heb. t.w. membraam is gecontrleerd en dit loopt niet af. Verstuivers zijn alle 6 pico bello. Luchtleidingen zowel van volgassignaal als voor stationaire regeling zijn schoon en open. Motorconditie is ondanks de leeftijd zeer goed te noemen. Boven de 1200 rpm gaat hij constant draaien en komt hij ook ruimschoots aan vol vermogen.Wie kan mij helpen? Alvast bedankt voor de aandacht en een prettig uiteind!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is dit 'zagen' bij lage toerentallen kenmerkend voor die Daf motoren. Vooral de 615 motoren waren er bekend om. Je zou nog de persklepjes kunnen kunnen controleren maar bij een probleem hieraan zou je ook vermogensverlies moeten hebben.
Heb geen vermogenstest gedaan met vermogensbank, maar als ik bij 1000 rpm en galoppeer gedrag een hele aanlegsteiger begin weg te duwen, is naar mijn idee elke pk van deze 575 thuis. Deze is normaal gedrosseld en houdt toch stevig vol. Ik ga proberen om de stophefboom wat dichter naar de meeneemplaat van de regelstang te brengen, daar dat wel effect gaf in de vorm van stabiel draaien. Eerst ga ik nog controleren of de smoorklep wel goed in de zitting ligt en de venturis goed zijn. Als de bosch-klepjes stroef gaan dan zou er inderdaad ook vermogensverlies moeten zijn, dat ben ik helemaal met je eens, Henk.
Bedankt voor je reactie, ik hou je op de hoogte, Peter.
Als het een pneumatische regelaar is dan zit er achter op het deksel een buffer bout. Deze wil nog al eens vast gaan zitten door condens .
Deze bufferbout demonteren en controleren op gangbaar heid. Na montage motor laten lopen en de buffer zover indraaien totdat het toerental
wil gaan toenemen. Je moet er wel voor zorgen dat de aanslag voor stationair zo staat dat de motor +/- 500 toeren is.
Als dit allemaal goed is dan een paar keer flink gas geven en dan kijken dat het toerental niet inzakt stationair dan zou de bufferaanslag goed moeten zijn en valt het galopperen best mee bij een pneumatische regelaar.
14 jaar
Heb jij het over een regelaar waarbij de aansluitingen allebei bovenop zitten of die met een bovenop en een op de kop? Er zijn meerdere types pneumatische regulateurs mogelijk. In dit geval is de tweede het geval en ik heb daar verder geen bufferbout kunnen vinden.
Ik zal nog eens verder kijken en houd je op de hoogte. Alvast bedankt voor de tips.
Groeten Peter.
Heb nog een boek van dat soort pompen zal daar wat copieen van maken .
Is de pomp ook nog dat hij niet op het smeersysteem van de motor zit?
Heb ook wel meegemaakt dat dan de membraam droor is. Er zit dan boven op de pomp een dop die je eraf
kunt halen en er dan motorolie inspuit tot die uit het overloop pijpje van het pomp carter komt.
Maar ik dacht dat er op beide types een bufferbout zat hoor.
Is een dop ik dacht sw 17-19 en deze losmaken dmv de moer tegen regelateur deksel tegen te houden.
Als die dop eraf is dan komt de bout om te stellen. Maar heel belangrijk dat eerst het stationair afgesteld word op 500 toeren bij de
aanslag gashendel.
14 jaar
Hallo Piet,
Dank voor je aandacht alvast.
Dit type heeft op die plaats de ingang van de luchtleiding vanaf smoorklep, die, in stationaire positie van deze smoorklep, verbinding maakt met buitenluchtdruk. In principe doet dit het zelfde als een evt. bufferbout/stop. Ik ga zodra de haven weer bereikbaar is weer aan boord om nog wat zaken te checken en dan laat ik weten wat ik allemaal heb gevonden. Vindt het wel interessant om eens te kijken naar die afbeeldingen uit je boek. Heb zelf een engelstalige beschrijving op de kop weten te tikken. Dit is een originele beschrijving van CAV.
Het membraam is vernieuwd (origineel onderdeel van een soort leer).
Dit type is niet aangesloten op het motorsmeersysteem. Ben bij oude baas (DAF dealer) bezig om mechanische toerenteller te regelen, zodat ik in elk geval het stationair toerental nauwkeurig kan afstellen.
Bedankt voor de feedback weer, Peter.
Peter laat maar weten ik heb diverse gegevens van dit soort pompen gevonden.
Was nl. vroeger mijn hobby en werkte bij een grote DAF dealer en vandaar heb ik een boek met deze pompen erin met beschrijving
ook van revisie. Laat dan gelijk je mail adres achter want dat is nogal veel aan gegevens hoor.
Weet ook dat ik vroeger ook weleens een keteltje van een paar liter ertussen deed bouwen werd hij ook een stuk rustiger van.
Ik hoor wel van je en ik zoek ook nog wat verder.
14 jaar
Hallo @tim , we zijn al heel wat jaren verder en ik weet niet of je hier nog actief bent, maar ik zoek info over de Daf brandstofpompen die gebruikt werden op de oude motoren, dit als hobby, misschien heb je nog iets wat je wilt delen tegen vergoeding natuurlijk, misschien een boek? Groet Hans samofas08@gmail.com
2 jaar
Ik ben toch wel benieuwd geworden naar het bouwjaar en waar het inzit. Boot?
Dank je Piet, emailadres is illonka@zeelandnet.nl. Het ligt inderdaad in een oude Noordzee garnalenkotter. Boot heeft vanuit Oostende gevaren en is overgebracht naar Zeeuws-Vlaanderen. Bouwjaar moet ergens rond het jaar 0 liggen, ik heb geen idee. Nieuwsgierigheid bevredigt, Marcel?
Groet Peter.
Bijna.
ps. een toerenteller zou je ook optisch kunnen meten, dat gebeurde met roetmetingen met autotjes in het begin van de apk voor diesels.
Toerenteller meten, Marcel? Ik heb meer intereesse in het meten van het toerental. Moet ik het dan met een modern apparaat doen, dan doe ik het wel met een meter met clip op brandstofleiding.
Toch bedankt voor de reactie.
ok succes.
Zo, heb een klepje vervangen en de veer bij het membraam. Klepje zat op de kop van regulateurhuis en zorgde voor de stationaire regeling door buitenluchtdruk toe te laten, wanneer het toerental te hoog werd. Dit zat helemaal vastgeroest en lekte. Dit verklaart ook waarom het op hogere toeren galopperen voorkwam. Hij loopt weer als nieuw.
Bedankt voor de reacties, Peter.
Ik denk dat deze DAF gewoon geen electronica heeft........
Inderdaad Marcel deze DAF motor heeft niets electrisch wat met brandstof te maken heeft.
14 jaar
Zelfs de afsluiter is pneumatisch? Zal wel.
Tja Marcel, vroeger deden ze dat handmatig door een kraantje open of dicht te draaien, haha
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Daf 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar